Katonai témák, fotókkal kiegészítve

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

Új tulajdonosa van a cseh Aero Vodochody gyárnak

2021. szeptember 30. - Levente B.

Az Aero Vodochody eladási tranzakciója sikeresen lezárult, jelentette be a cseh vállalat. A 2021 júliusában aláírt megállapodás szerint a magyar HSC Aerojet Zrt. lett az Aero 100%-os új tulajdonosa. A HSC Aerojet Zrt. többségi hányada (80%) a magyar Szalay-Bobrovniczky Kristóf üzletember tulajdoni része lesz, kisebbik része pedig (20%) a cseh OMNIPOL a.s. cégé. Az eladás a Vodochody repteret is érinti. 

Az Aero által gyártott L-39NG a kecskeméti repülőnapon:

_35b8617.jpg

Az új tulajdonosok az Aero véget, a Vodochody Holdings HU-n keresztül fogják irányítani, mely 100%-ban a HSC Aerojet Zrt. tulajdonol. A tulajdonosi váltással, új elnök-vezérigazgató kerül az Aero élére, 2021. szeptember 30-tól, Viktor Sonota személyében. Sonota korábban 9 évig a vezérigazgatója volt az ERA nevű cégnek, mely 9 éve foglalkozik megfigyelési és felderítési megoldásokkal. Vezetése alatt az ERA rekord eladásokat ért el és megduplázta dolgozóinak számát. 

_35b7558.jpg

Az elülső pilótafülke:

_35b7547.jpg

„Az Aero folytatni fogja üzleti tevékenysége mindhárom pillérének fejlesztését, vagyis saját katonai repülőgépeinek gyártását és fejlesztését, az MRO (maintenance, repair, and operations - karbantartás, javítás és üzemeltetés) tevékenységet és a hazai valamint nemzetközi ügyfelek részére repülőgép alkatrész gyártást. Ezen három pillér az üzleti stratégiánk része marad ” - mondta Viktor Sotona, az Aero új elnök-vezérigazgatója.

Az Aero másik terméke, az L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aircraft):

_35b6157.jpg

14 év után az Aero elhagyja a Penta csoportot, amely 2007-ben felvásárolta a repülőgépgyártót. A Penta alatt az Aero hosszú évek óta sikeresen fejlesztett ki, polgári és katonai vonalon repülőgép alkatrész programokat, az elmúlt években pedig folytatta a fejlesztést és a gyártást egy saját repülőgéppel, az L-39NG program formájában. 2020 szeptemberében az új L-39NG repülőgép légialkalmassági bizonyítványt kapott.

„Az Lero 39NG repülőgép fejlesztése és sorozatgyártásának előkészítése, amely eddig 3 milliárd CZK-t meghaladó beruházásokat emésztett fel, alapvető fontosságú volt az Aero jövőbeli fejlődésének. A repülőgép légialkalmassági bizonyítványának megszerzése volt a kiváltó oka a kilépésünknek az Aero-ból. Erőfeszítéseinket a portfóliónk legfontosabb stratégiai vállalataira szeretnénk összpontosítani." mondta a Penta partnere, Marek Dospiva.

_35b0622.jpg

2006-ban a Penta megszerezte az Aero Vodochody céget egy privatizációs versenyen, közel 3 milliárd CZK -ért. Az akkor 1 milliárd CZK veszteséggel rendelkező cég jelentős szerkezetátalakításon esett át és egy éven belül nyereséges lett. A következő 10 évben az Aero sikeresen indított el civil programokat nemzetközi repülőgépgyártók számára, különösen a Boeing, a Bombardier, a Sikorski Aircraft Corporation és az Embraer számára. 2014-ben a Penta úgy döntött, hogy visszatér a saját gyártású repülőgépekhez. Az L-39NG 2020 szeptemberében sikeresen megszerezte a légialkalmassági bizonyítványt. A Penta stratégiájában benne volt a Vodochody repülőtér fejlesztése, az olcsó polgári repülés számára, de az új tulajdonos bejelentette, hogy visszavonja ezt a tervezetet. A repülőtér így továbbra is csak az Aero Vodochody illetve a cseh védelmi erők igényeit fogja továbbra is kiszolgálni, utóbbival az Aero 2026-ig aláírta a szerződést a repülőtér esetleges használatáról.

Az Aero a brazil Embraer KC-390-es gépéhez is gyárt alkatrészeket. Ezek között szerepel például a hátsó rámpa, valamennyi kabin ajtó, a hátsó törzs rész és a szárnyakban lévő belépőél:

_35b6213.jpg

A fotók a szerző felvételei.

Az Aero Vodochody sajtóközleményéből. 

süti beállítások módosítása