Az AERO Vodochody AEROSPACE, modernkori történetének legjobb pénzügyi eredményeit jelentette 2024-ben. A támogatásoknak, és az elsősorban, a saját fejlesztésű L-39 Skyfox repülőgépek értékesítésére összpontosító új vezetési stratégiának, az Aero több mint 6 milliárd cseh korona árbevételt ért el, a korrigált EBITDA (kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény) 821 millió cseh koronára nőtt, a vállalat pedig 102 millió nettó nyereséget ért el. 2021-hez képest az Aero több mint egymilliárddal növelte EBITDA-ját, és további növekedést tervez.
L-39 Skyfox:
Az Aero Vodochody, cseh székhelyű repülőgépgyártó vállalat, 2024-es bevétele 6,007 milliárd cseh koronát tett ki, ami 1,75 milliárd cseh koronával több, mint az előző évben, adta hírül, a gyártó hivatalos oldalán. A növekedés fő mozgatórugója az L-39 Skyfox repülőgépek vietnami, cseh és magyar ügyfeleknek történő szállítása volt. Mint írják, az L-39 Skyfox program az összes értékesítés 63%-át tette ki. Az Aerostructures szegmens programjai, különösen az Airbus A220, és az Embraer C-390 Millennium esetén, az értékesítés 23%-át tették ki, és a termelési volumenben is jelentős növekedést mutattak. A fennmaradó 14%-ot az L-39 és L-159 repülőgépek, hazai és külföldi támogatása és javítása tette ki.
Az első magyar gépek Május 30-án érkeztek:
2024 végére, az Aero 12 repülőgépet szállított le Vietnamnak, és 2025 februárjában az első két repülőgépet átadták a cseh állami tulajdonú LOM PRAHA vállalatnak, amelyet a Lockheed Martin F-35 Lightning II, pilóták kiképzésére használnak majd. 2024. január 29-én, a cseh kormány egyetértési megállapodást írt alá az Egyesült Államokkal, 24 darab F-35A vásárlásáról. 2024-ben az Aero befejezte az első Magyarország számára gyártott repülőgép gyártását is, az első három repülőgépet pedig 2025 májusában adta át a Magyar Légierőnek. 2024-ben az Aero két új (a cég nem nevezte meg a kilétüket) ügyféllel kötött szerződést L-39 Skyfox repülőgépek szállítására, és intenzív tárgyalásokat folytatott más érdeklődőkkel Európából, Ázsiából és Afrikából.
Az Aero másik saját terméke, az L-159-es:
A növekedés második pillére továbbra is az együttműködési programok a repülőgép alkatrészek területén. Az ebből a szegmensből származó bevételek 1,39 milliárd koronát tettek ki (a teljes bevétel 23%-a), és több mint félmilliárddal nőttek éves szinten. A legjelentősebb projekt, az Airbus A220 volt, ahol az Aero jelentősen növelte a gyártást, és megerősítette a termelés további bővítését az elkövetkező években. Az A220 program az együttműködési programok értékesítésének 58%-át tette ki. A második az Embraer C-390 Millennium, ahol az Aero a 2024 őszén megkötött szerződésmódosítás alapján jelentősen növeli a jövőben termelést. A szállítógépből, az elmúlt időszakban, Ausztria, Csehország, Szlovákia, Svédország, Hollandia és Dél-Korea is rendelt. Ez a program az együttműködési szegmens értékesítésének 35%-át tette ki, és a szerződésnek megfelelően tovább fog erősödni, állítja a cég közleményében.
Az Aero részt vesz, a C-390 esetén, a szárny belépőélének fejlesztésében és gyártásában, valamint a hátsó törzs, a rakodórámpa, és a kabinajtók gyártásában:
70 millió cseh koronát fektettek be az L-39 Skyfox repülőgép fejlesztésébe, és folytatódott az L-159 repülőgép avionikájának fejlesztése, ahol az Aero teszteli fejlesztési és innovációs képességeit.
A bejegyzés, az Aero sajtóközleményének fordítása, néhány plusz információval részemről. Fotók és videó saját. Az eredeti sajtóhírt az első képre kattintva lehet elolvasni.