Május 30-án megérkezett, az első három L-39NG típusú kiképzőgép Magyarországra. Az L-39 Skyfox (2024 óta ezzel a névvel promótálják), egy kétüléses sugárhajtóműves kiképző repülőgép, amelyet a cseh székhelyű, de részben a magyar állam tulajdonában álló AERO Vodochody AEROSPACE a.s. fejleszt és gyárt. A típus, a cég nagy sikerű L–39 Albatros konstrukcióján alapul, de 80%-ban egy teljesen új gépről van szó.
A harcászati repülőképesség fejlesztésének érdekében a Magyar Honvédség és a cseh AERO Vodochody Aerospace A.S. vállalat 2022-ben megkötött szerződése alapján L-39NG típusú harcászati-kiképző és felderítő repülőgépek érkeznek a magyar haderőhöz.
A 2022. március 31-én aláírt szerződés alapján 2028 végéig nyolc kiképző, illetve négy darab felderítő rendszerrel felszerelt repülőgép áll majd a Magyar Honvédség hadrendjébe. A gépek az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár Harcászati Kiképző Századhoz kerülnek. A szerződés nemcsak a repülőgépek megvásárlásáról rendelkezik, hanem a repülőműszaki és pilótaállomány gyári kiképzéséről is.
A típusnak saját "lépcsője" van:
A rendszeresítésre kerülő L-39 Skyfox típusú repülőgépek nem váltanak le más típust, hanem a pilótaképzés rendszerében a Zlin gépeket (Szolnokon települnek) követően, mint a képzés következő lépcsőjének szerepét fogják betölteni. Maga a repülőgép család nem ismeretlen a pilóta- és repülőműszaki állománynak, mivel korábban már üzemeltették, illetve repülték az L-39 Skyfox elődjét", a hadrendből már kivont L-39 Albatros repülőgépeket.
A Légkondicionáló és oxigénrendszer az orr részben. Emiatt a gépnek nincsen fedélzeti radarja:
141, 142, 144. Ezek az új lajstromok a Magyar Honvédség, légierő haderőnemében. Érdekesség: a 2009-ben kivont L-39ZO Albatros típusú gépek közül, a "legnagyobb" oldalszámú, a 140-es volt:
Az Aeo által adományozott, makett:
Az új gépek, ahogy a Zlinek esetében is, színes szárnyvégekkel és függőleges vezérsíkkal érkeztek, melyek elsősorban a jobb láthatóság és biztonságot szolgálják:
A tolóerőt, az amerikai Williams International FJ44–4M típusú hajtóműve biztosítja:
A pilótafülke:
A háttérben rója a köröket, egy Zlin 242L típusú kiképző. Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár (Szolnok) állományába tartozó gépen tanuló pilóták, akik merevszárnyas típuson terveznek tovább tanulni, fognak majd az L-39-be átülni: