Katonai témák, fotókkal kiegészítve

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

A cseh róka az ég felé tart. Az Aero legmodernebb oktatórepülője a Skyfox nevet kapta

2024. október 16. - Levente B.

A legnagyobb cseh repülőgépgyártó, az AERO Vodochody AEROSPACE az L-39 Skyfox névre keresztelte legmodernebb kiképzőgépét. A név az olyan sikeres csehszlovák repülőgépek nagy hagyományaiból merít ihletet, mint az L-29 Delfin és az L-39 Albatrosz, ugyanakkor megragadja az új kiképzőgép egyedi jellemzőit is.

A cseh Aero Vodochody repülőgépgyártó idén ünnepli fennállásának 105. évfordulóját. A legendás Aero L-29 és L-39 repülőgépek nem csak a világ leggyakrabban használt oktatógépeiként vonultak be a repülés történetébe, de a Delfin és Albatrosz nevük is ikonikussá vált.

_35b8657.jpg

„Az L-39 Skyfox név tökéletesen tükrözi az Aero oktatógépének a lényegét. A „Cseh Róka” kiemelkedik hatékonyságával, kiváló többfunkciós képességével és a különböző repülési körülményekhez való alkalmazkodási képességével. Maguk a pilóták is nagyra értékelik az L-39 Skyfox kiváló repülési tulajdonságait, intuitív kezelhetőségét, kiváló pilótafülke átláthatóságát és a magas szintű védelmet a repülőgépen amit képes nyújtani a repülések során” – mondta Viktor Sotona, az Aero elnök-vezérigazgatója az új névválasztásáról. „A Skyfox egyik fontos szempontja a pilótákról való gondoskodás. A mozgékony, okos, veszélyt elkerülni tudó rókához hasonlóan repülőgépünket is a kiváló biztonság jellemzi. A nulla-nullás üléssel és a fegyverrendszerek hordozhatóságával a pilóták megbízhatnak a repülőgépben, hogy megvédi őket még a kihívásokkal teli helyzetekben is.”

_35b8639.jpg

Az L-39 Skyfox egy teljesen új, többfunkciós, modern platform, amely többféle funkciót is képes lefedni, a pilótaképzéstől a könnyű harci és felderítő küldetésekig. A sikeres aerodinamikai koncepciót elődjétől, az L-39 Albatrosztól vette át. A Skyfox kategóriája leghatékonyabb gépe, amely nyugati és keleti konfigurációkban is elérhető, és rendelkezik az EU és a NATO előírásainak megfelelő tanúsítvánnyal. Ez a sokoldalú technológiai platform a fejlett szimulációs technológiákat és a földi képzési rendszereket ötvözi. A cseh L-39 Skyfox tréner a fejlett repüléstechnika, az erős hajtómű és a kiváló repülési jellemzők innovatív kombinációját kínálja, így megfelelő választás lehet a 4. és 5. generációs pilótaképzés, felderítés és könnyű harci küldetések minden fázisához.

_35b0548.jpg

Az L-39 Skyfox repülőgépet Csehországban a LOM PRAHA és a pardubicei Repülőképző Központ használja majd a cseh hadsereg pilótáinak kiképzésére. Az Aero létesítményeiben már zajlik a gyakorlati pilótaképzés.

„Ez év végéig leszállítunk két L-39 Skyfoxot, a fennmaradó kettőt pedig jövő év közepére készen állnak. A szerződés értelmében a LOM PRAHA-nak lehetősége van további négy repülőgép vásárlására, amelyek elegendő kapacitást biztosítanának nemcsak a cseh légierő, hanem a NATO Flight Training Europe program pilótáinak kiképzéséhez is” – teszi hozzá Viktor Sotona.

Az L-39 Skyfox oktatórepülőgép sorozatgyártása 2023 májusában kezdődött. Jelenleg mintegy 600 alvállalkozó vesz részt a gyártási folyamatban, ebből 400 Csehországból. Az év elején az Aero elérte a szükséges havi egy repülőgép gyártási arányt.

Vietnam lett az első külföldi L-39 Skyfox vásárló. A hat gépet ebben az évben véglegesen átvette a vietnami légierő, beleértve a helyszíni összeszerelést, és a gyári pilóta által végzett berepülést. Az Aero 2024-ben kapott hatósági engedélyt, magyar tulajdonú repülőgépek karbantartására és javítására, beleértve az L-39 Skyfoxot is, amelyet a Magyar Légierő részére szállít. Ezen túlmenően az Aero és a svéd Saab cég megállapodást írt alá az L-39 Skyfox magyar légierő igényeihez való adaptálás lehetőségének feltárásáról.

„A prototípus fejlesztése és az azt követő gyártás megkezdése során mindannyian hozzászoktunk ahhoz, hogy az új repülőgépünket NG-nek hívtuk. A repülésben azonban elterjedt a repülőgépek, például állatokról való elnevezése, hogy megpróbálják megragadni és hangsúlyozni annak jellemzőit vagy bizonyos jellegzetességeit. Így az új repülőgépünk is megérdemel egy nevet. Az L-39 Skyfox az Albatrosztól veszi át az aerodinamikai koncepciót és a hozzá kapcsolódó remek repülési jellemzőket, de egyébként technológiailag teljesen új, modern repülőgép. A névadás azt is segít hangsúlyozni, hogy ez nem csak egy továbbfejlesztett Albatrosz, hanem egy teljesen új repülőgép” – magyarázza Jan Chvojka, az Aero PR és marketing vezetője.

_mg_9986.jpg

_35b7558.jpg

_35b7547.jpg

_35b7550.jpg

Az AERO Vodochody sajtóközleményének fordítása. Fotók: saját

süti beállítások módosítása