A Nehéz Légiszállító Ezred (HAW) a Pápa Bázisrepülőtéren települt nemzetközi légi szállító katonai szervezet, mely a Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) keretében került aktiválásra 2009. július 27-én. A Nehéz Légiszállító Ezred három C–17 Globemaster III típusú légijárművet üzemeltet magyar felségjel alatt. Június végén a HAW parancsnok váltásának idején ünnepelték az Ezred 10 éves fennállását. A hazai és külföldi katonai és civil vendégek jelenlétében, egy ceremónia alatt történt meg a parancsnokváltás, amikor is a norvég Bjørn Gohn-Hellum ezredes után az amerikai James S. Sparrow ezredes vette át a parancsnokságot.
Elöl Michael Koscheski, az Európában és Afrikában állomásozó Amerikai Erők, Műveleti Igazgatója. Az ő jelenlétében a mögötte álló Bjørn Gohn-Hellum ezredes adta át a parancsnokságot a sor végén álló amerikai James S. Sparrow ezredesnek:
A 01-es lajstromú C-17-es a háttérben. A HAW 10 év alatt 2500 feladat során, több mint 27000 órát repült, 130 ezer személyt szállított, és 78 millió tonnányi árut vittek egyik pontból a másikba:
Bjørn Gohn-Hellum ezredes családját búcsúztatják. Bjørn Gohn-Hellum 2017 óta látta el a parancsnoki teendőket:
Bjørn Gohn-Hellum ezredes leadja a HAW parancsnokságot, jelentve Michael Koscheski dandártábornoknak:
James S. Sparrow ezredes az új parancsnok pedig átveszi az Ezred parancsnokságot, melyet a HAW zászlójával is jelképesen kifejeznek:
James S. Sparrow ezredes megtartja a beszédét:
Gratuláció fogadása:
James S. Sparrow ezredes családjának köszöntése:
A Norvég Királyi Légierő egyik hölgy tisztje a 01-es C-17-es előtt:
A pár éve átadott HAW javító hangár ahol a ceremónia zajlott:
A 01-es C-17-es belseje:
A nyitott rámpa:
A statikus bemutatón, a Honvédség egyik kétüléses Gripen gépe:
A külföldi vendégek sora. Egy román Alenia C-27J Spartan:
A Spartan önvédelmi rendszerei, indításjelző és a besugárzásjelző. Felette a Baza 90 Aviatie de Transport alakulat címer:
A C-27 belülről:
Egy lengyel CASA C-295:
A Finn Légierő CASA C-295 gépe. A lengyel változattal ellentétben ez légi utántöltésre is képes. Lásd a pilóta fülke résznél lévő csonkot:
További gépek. A Litván Légierő Spartan gépe, az amerikai Ramstein légitámaszpontról érkező C-130J Super Hercules és a Magyar Légierő Haderőnem Airbus A319-es szállító gépe:
Lengyel CASA:
Finn CASA:
A légi utántöltésre szolgáló csonk itt jól látható. A pilóta fülke alatt a besugárzás jelző önvédelmi rendszer:
A litvánok C-27-ei is képesek a levegőben üzemanyagot vételezni. A balti állam 2012-ben szerzett be három darabot a típusból:
Az Európában állomásozó amerikai erők Ramstein-i bázisáról érkezett C-130J, az 1944-es normandiai partraszállást jelképező fehér és fekete csíkokkal. Idén volt a esemény 75. évfordulója:
A 03-as C-17-es a dinamikus program nyitányaként a magasban. 12 ejtőernyős ugrott ki a gépből, a 12 katona a programban részt vevő államok számát jelképezte:
Gripen szóló bemutató:
Mely az infracsapda mint látványos elem mellett...
...a "Dump and burn" és része volt a programnak:
A szándékosan kifolyatott kerozint begyújtja a hajtómű:
A technikai szünet során áthaladó vendég, a Légimentők EC-135-ös helikoptere:
A pápai repülőtéren állomásozó SAR - kutatómentő - feladatra hazsnált Mi-8-as helikopter:
A bemutató során a csörlő rendszeres leereszkedést demonstrálta a személyzet:
Olyan esetekben amikor a gép nem tud - hely szűke miatt - leszállni ilyenkor a gépen lévő csörlő rendszerrel ki és be emelés lehetséges, ha kell a hordágyon fekvő sebesültet is feltudják emelni a gépre:
A 03-as gép még pár áthúzás erejéig visszatér:
Még néhány fotó a statikus sorról:
Kis érdekesség, a finn CASA pilótafülkéje alatt olvasható a CAMINA SOLA, mely spanyolul EGYEDÜL JÁRNI jelent:
Köszönet az MH Pápa Bázisrepülőtérnek és a HAW-nak a lehetőségért