A Szent István-nap-i ünnepségek állandó részévé vált az elmúlt években a budapesti légi díszelgés és parádé, a Parlament előtti részen a Duna felett. Tavaly a gyakorló repülések meg lettek ugyan tartva, ám a fő esemény sajnos az időjárás miatt elmaradt. Idén ragyogó napsütés és igazi hőség várta a kilátogatókat, és persze a Magyar Honvédség, légierő haderőneme és ezúttal néhány, mondhatni az utolsó pillanatban bejelentett extra repülőeszköz is.
A nyitó kötelék, a vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár, JAS 39 Gripen típusú gépei, a szárnyvégeken az úgynevezett Smokewinder-el, a nemzeti trikolórt szimbolizálva köszöntötték, a Kossuth téren a tisztavatás részt vevőit:
Nemsokkal reggel 9 után kezdődött el a légi parádé, melynek nyitó eleme szintén a három Gripen volt:
A kecskeméti "Teve" Szállítórepülő-század, Airbus A319-es típusú gépe:
Fordulás jobbra, Újpest irányéba, a Margit híd után:
A karcsú és kecses. Egy vadászgép fürgeségét öröklő, Dassault Falcon 7x, nagy távolságú szállítógép:
A Kiss József 86. Helikopterdandár állományában lévő kiképző gépek, a jövő katonai pilótáinak fontos része. A cseh fejlesztésű Zlin-242L és Zlin-143LSi könnyű oktató gépekkel tanulják meg a növendékek a repülés alapjait:
Szemmel látható de elsőre nem feltűnő apró különbségek...előtérben egy kétüléses Zlin-242L, hátul pedig egy négyüléses Zlin-143LSi:
A Helikopterdandár forgószárnyasai közül, itt három darab Airbus H145M látható. Avagy Airbus BK117D-2m, ahogy a gyártó még mindig nevezi:
Lassan a nagypapa kort megélő típus, a szovjet/orosz fejlesztésű Mi-17-es közepes szállító helikopter:
Az új "vasat" is elhozták. Az augusztus elején érkezett Airbus H225M típusú helikopter:
Mögöttem az utódom. Az Airbus fogja váltani az orosz gépeket:
Az igazi nagyvas, szokták mondani...a Mi-24 harcihelikopter:
Itt jól látható a pilóta fülkék alatt, a fixen beépített 30 mm-es gépágyú:
A szárnyak nem csak a fegyverzet hordozására alkalmasak, de plusz felhajtóerőt is biztosítanak:
Infracsapda szórás, avagy tűzijáték vadászgép módra. A filmekből igen jól ismert és látványos elem, az infracsapda a katonai repülőeszközök önvédelmi eszköze, mellyel megtéveszthetik a feléjük közeledő infravörös önirányítású légiharc-rakétákat:
Szóló bemutatóra érkezik a H145M:
Kezek kint...a két fős személyzet helyett most az automatika rendszer irányítja a gépet:
Háttérben a Hármashatárhegyi ORFK torony:
Volt aki a saját teraszáról tudta élvezni a műsort:
A bemutató videó formátumban:
Második szóló, a H225M volt:
Szemből jól látható, a kép bal oldalán a Goodrich csörlő rendszer, amivel pl. emberek kimenekítésében lehet segíteni, nehezen elérhető területekről:
A gép behúzható futómű-rendszerrel van ellátva:
A két 1970 lóerős, Turboméca Makila 2A1 gázturbina okozta légáramlás fodrozza Duna vizét:
A Halászbástya és a Hilton Budapest a háttérben:
Mátyás Templom:
Karmelita Kolostor:
Jobb egyben a pilóta integet:
A bemutató videó formátumban:
Ezután ismét a Falcon érkezett:
Gripen díszkísérettel:
Következett a Mi-24 szóló:
Szemből igazi erőt sugárzó légi eszköz...az oroszok Krokodilnak hívják a típust:
A háttérben, a Nemzeti Hauszmann Program keretében megújuló és régi külsejét megkapó, Honvéd Főparancsnokság rekonstrukciója van folyamatban:
A Mi-24-es programja:
Négyes kötelékben a forgószárnyasok:
Szépen vonalban beálltak a Duna fölé:
Elköszönés majd balra el a Margit híd irányába:
A kötelék programja videó formátumban:
A katonai programot a nemzeti színű Gripen kötelék zárta:
Több éves kihagyás után, idén a hazai civil repülés is képviselte magát a programban...elsőnek a Wizz Air cég, HA-LZO lasjtromú, Airbus A321-271NX típusú gépe tette tiszteletét:
A Külgazdasági és Külügyminisztérium cargo gépe, melyet a Wizz Air üzemeltet, elsősorban Távol-keleti országokba:
Szintén hazai cég, az Aeroexpress, Embraer EMB-120 Brasilia típusú gépe, mely a Budapest-Kolozsvár vonalat teljesíti, naponta kétszer az utóbbi pár évben. A visszajelzések szerint megfelelő a járat kihasználtsága:
Szintén az Aeroexpress-hez tartozik ez a Cessna 206 amfíbia, közismertebb nevén hidroplán:
A típussal 2022 elején kezdték meg a hazai vizeken a próba repüléseket. Az engedélyek birtokában, immár Kelet-Európában egyedülinek mondható eme hidroplán:
Tartalmas program volt. A végrehajtó állománynak köszönet, úgy a földön és a levegőben. Reméljük jövőre is ugyanekkor, ugyanitt.