Június 4-án, vasárnap a Cerklje ob Krki katonai repülőtéren, az Adriatic Strike 2023 nemzetközi hadgyakorlat megnyitóján, nyílt napnak adott otthont a Jerne Molan barakk, a szlovén fegyveres erők legnagyobb laktanyája. A nyílt napon, a szlovén és külföldi nemzetek katonai repülőgépeinek és helikoptereinek statikus bemutatói mellett, a szlovén haderőnem repülő eszközeinek dinamikus bemutatója volt látható.
Szlovénia, a 2023-as évben tizenegyedik alkalommal adott otthont, az Adriatic Strike, nemzetközi JTAC (Joint Terminal Attack Controller- előretolt repülésirányító) hadgyakorlatnak, amelyen a szövetséges és partnerországok tagjai együtt gyakorolhattak, az ország különböző pontján.
Május 29. és június 9. között került sor a 11. Adriatic Strike 2023 nemzetközi hadgyakorlatra a Szlovén Köztársaságban. A gyakorlat első hete a gyakorlat résztvevőinek érkezését, a vezetési és parancsnoki struktúra kialakítását, valamint a gyakorlat lebonyolításának feltételeit hivatott szolgálni. A gyakorlat fő részére június 5. és 9. között került sor.
A gyakorlaton körülbelül 800 résztvevőt vett részt, ebből körülbelül 400-an, a huszonkilenc szövetséges és partnerországból, nevezetesen: Albánia, Ausztria, Belgium, Bosznia-Hercegovina, Csehország, Montenegró, Dánia, Észtország, Finnország, Franciaország, Görögország, Horvátország, Olaszország, Kanada, Lettország, Litvánia, Magyarország, Németország, Hollandia, Norvégia, Lengyelország, Románia, Észak-Macedónia, Szlovákia, Spanyolország, Svájc, Törökország, Nagy-Britannia és az Amerikai Egyesült Államok.
A gyakorlat célja, amelyet a szlovén 15. Repülő Ezred parancsnoksága szervezett és irányított a Cerklje ob Krki katonai repülőtérről, a tüzérségi irányítók kombinált kiképzése, a különböző fegyvernemek parancsnoki és sorállományú személyzete között, hadosztály szintig.
Nagy volt az érdeklődés, az időjárás is kegyes volt...de sajnos csak pár órára:
Román IAR 330 SOCAT (Sistem Optronic de Cercetare și Anti-Tanc):
A francia Nexter, THL 20 típusú 20 mm-es gépágyúja. Ennek a fegyvernek, az NC 621-es jelölési gépágyúja van a magyar H145M helikopterekhez rendszeresítve:
Nem irányított rakéta blokkok:
Spanyol szárazföldi erők, EC665 Tiger típusú harcihelikoptere:
GIAT 30-as típusú, 30 mm-es gépágyú az orr részben:
Üzemanyag tartály a szárnyon. De Hellfire és Spike II páncéltörő rakéta is függeszthető:
Osztrák Pilatus PC-7-es, alsó szárnyas tandem elrendezésű kiképző gép:
Szlovén Pilatus PC-6 Porter:
Szlovén Augusta Bell 412 helikopter:
A szlovén légierő L-410-es típusú utas- és teherszállító repülőgépe:
A holland AEC Skyline, civil kontraktor, L-39-es gépe:
L3Harris Wescam MX-15D EO/IR féle szenzor pod a gép alatt:
A Cseh Légierő ALCA típusú gépe:
ZVI PL-20 Plamen, 2x20 mm-es gépágyú konténer:
Kicsi a bors de erős. A szlovén fegyveres erők, PC-9-es gépei, széles fegyver arzenállal rendelkeznek:
Jobbról: egy ATMS (Advanced Training Missile System) pod. A kék gyakorló bombák, BDU-33-ok. Mellette pedig egy 12.7 mm-es géppuska, amit egy HMP250 LCC típusú konténerbe lehet helyezni:
A 12.7 mm-es géppuska, és a HMP250 LCC típusú konténer:
Helikopterből a Bell 206-ost használják kiképzésre a szlovének:
A szlovének alap kiképző gépe, a Zlin Z-242L:
A JTAC (előretolt repülésirányító csoport) felszerelései:
Igla-S (SA–24) vállról indítható közeli hatótávolságú légvédelmi rakéta. Az Igla fegyver család, legmodernebb változata:
Amerikai érdeklődik az Igla után:
Az izraeli IAI cég, ELTA EL/M 2106 NG típusú lokátora:
A jugoszláv időkből megmaradt M-84-es harckocsi, mely a szovjet T-72-en alapszik. A harckocsik később átestek egy modernizációs programon:
Humvee, könnyű többfunkciós jármű:
Felül géppuska torony és az izraeli Spike páncéltörő rakéta:
A jármű oldalában szállítható a tartalék, 2-2 db oldalanként:
Földről indítható opció is megvan a szlovén erőknek:
Az izraeli Soltam TN90 típusú, 155 mm-es, vontatott tarackja:
A belga FN Herstal, FN Minimi Para 5.56 mm-es géppuskája. A Para ez esetben, azt jelenti, hogy az ejtőernyős csapatoknak lett konfigurálva:
Még egy belga és még egy FN Herstal. Egy FN MAG, 7.62 mm-es géppuska:
Bal oldalt egy török fejlesztésű Otokar Cobra, vegyi felderítő jármű. Jobb oldalon pedig egy hazai fejlesztésű Valuk, ami a 6x6-os Pandur alapján készült:
Otokar Cobra:
Finn fejlesztésű Patria AMV. Szlovéniában "SKOV Svarun"-nak hívják, mivel a megrendelő kérésére, kisebb változtatásokat hajtottak végre:
M2 Browning géppuska torony, ködgránát vetőkkel:
A Svarun hátulról:
Lőszer ládák:
M2 Browning:
Oshkosh L-ATV, könnyű jármű:
Az Adriatic Strike gyakorlaton részt vett a Magyar Honvédség is:
Kateřina Hlavsová, cseh pilóta volt az első hölgy aki a Cseh légierő tagja lett. L-159-es típuson repül:
Másnap...volt lehetőség megtekinteni a reptéren található lőszerraktárakat:
Mk 82 repesz-romboló bomba. Itt csak a test látható:
500 font, az-az 227 kg:
Sz-5-ös nem irányított rakéták, melyet a románok hoztak a gyakorlatra:
A szlovén gépek, BDU-33-as gyakorló bombáihoz való konténer:
70 mm-es nem irányított rakéta:
Az Mk 82-es bombák stabilizáló szárnyai:
70 mm-es rakéták:
12,7-es géppuska lőszer:
Mk 82-es szállítása:
L-410-es utas- és teherszállító repülőgép:
Airbus Tiger:
A spanyol műszakiakat ez a AS532 Cougar hozta:
A III. Műveleti Helikopter Zászlóalj címere:
A litván légierő öregedő Mi-8-asa:
Kutató-mentő és szállító feladatra használják:
Kereső fényszóró:
Infra lámpa:
Csörlő rendszer:
Pc-9-es:
Hangár életképek. Előtérben egy Bell 206 kiképző helikopter:
A kiképző iskola Zlin oktató gépei:
Cseh ALCA gépet tolják be a hangárba:
A román IAR 330 SOCAT helikopter:
A 20 mm-es gépágyú felett egy FLIR torony nappali és éjszakai kamerával:
Bajusz az egyik román helikopteren. Talán utalás lehet, az amerikai HH-60G Pave Hawk, Combat search and rescue (CSAR) helikopterek hasonló bajuszaira:
Az Elbit cég, Common Helmet Mounted Display (CHMD) kijelzője lett integrálva:
Porszűrők a hajtómű beömlők előtt:
Radar besugárzás jelző:
Lézeres besugárzás jelző:
Zlin oktató:
Pc-9:
Szétkapott Pc-9-es:
Függesztő pontok a Pc-9-en:
Pratt & Whitney Canada PT6A-62 turboprop, 1149 lóerős hajtómű:
Az egyik Zlin elemei. Balra zöld javítható, jobb oldalt piros pedig nem javítható:
Légcsavaros, de más kategória a két gép:
A francia ALKAN cég által fejlesztet bombazár:
A külső tartóra csak függeszteni lehet, ezért tér el a többitől:
Eurocopter AS532 Cougar, a szlovén légierő fő igáslova:
Önvédelmi rendszer:
Deszanttér:
Pilótafülke:
Infracsapda szóró kazetták helyei:
Két darab, egyenként 1589 lóerős Turbomeca Makila 1A1 hajtómű mozgatja a helikoptert:
Hajtómű típus tábla:
A főreduktor:
A farokrotor:
Repülés egy szlovén Cougar fedélzetén még 2022-ből:
Ez a Bell 412-es, nemrég érkezett vissza a festésről:
Látható színbeli különbség egy másik helikopternél:
Bell 412-e pilóta fülke:
Bell 206:
Ez a helikopter „Zeleni Jurij”, a mitológiai tavaszi hős nevét kapta:
Rend a lelke mindennek:
Bell 412-es manuálok, szerelő papírok:
Martin-Baker Mk11-es katapult ülés (nem a teljes), a Pc-9-ből:
Minden a helyén:
Javíthatatlan alkatrészek tárolása:
Erőt sugárzó a Pc-9-es szemből:
Két Pilatus fejlesztés egy fotón:
70 mm-es rakéta blokk és 12.7-es géppuska konténer:
Jól látható, hogy a fülke egyben nyílik oldalra:
Mk 82-es bomba függesztő daru:
Infracsapda szóró:
Pc-9-es póttartályok:
A szlovén gépek egy L-39-el osztoztak a hangáron:
A már bemutatott agresszor L-39-es:
Wescam MX-15D EO/IR féle szenzor pod:
Pilatus Pc-6:
Nincsen túlbonyolítva a pilótafülke:
Ismert forma, de ezek osztrák Pc-7-ek:
A fegyverzet megegyezik a szlovén gépekével. 70 mm-es rakéta konténer és 12.7-es géppuska:
Még egy Bell, egy OH-58 KIOWA amit elsősorban felderítésre használnak:
Fix M-134 "Minigun" a helikopter bal oldalán:
A légibázis tűzoltó állomása:
Az osztrák Rosenbauer, PANTHER típusú járműve, mely friss szerzemény volt:
MAN Saval-Kronenburg FLF 80/135 típusú jármű:
Kilátás a toronyból, a tűzoltó állomás:
Eltekintés észak-nyugati irányba:
A hangárok:
Szent Márk plébániatemplom, Cerklje ob Krki községben:
Eső áztatta típus kavalkád:
Airbus EC665 Tiger:
Tiger és Mi-8:
Eurocopter AS532 Cougar (mára Airbus Helicopters H215M):
Az L-410-es visszatérőben:
Emlékek az irányítótoronyban:
Gyermek rajzok:
A lehetőségért, szervezésért köszönet a Szlovén Fegyveres Erőknek, a 15. Ezrednek és a NATO AIRCOM-nak.