Katonai témák, fotókkal kiegészítve

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

Jolly Vihar - amerikai harci kutató mentő gyakorlat

2025. július 22. - Levente B.

Negyedik évébe lépett, a hazánkban rendezendő, amerikai Jolly Vihar, helikopteres harci kutató mentő gyakorlat. Az 56. század technikája és személyzete, visszatérő vendégként járnak már vissza, a pápai bázisrepülőtérre, és a bakonyi lőtérre. Az idei évnek azonban volt újdonsága. 

_mg_2376.jpg

A korábbi években, a század, a HH-60G Pave Hawk helikopterrel jöttek a gyakorlatra. A dedikáltan harci kutató mentésre kialakított helikopter típus, több mint 30 éves, nagy igényeknek kitett szolgálat után (Szerbia, Irak, Afganisztán, Líbia), 2024 év végén, utolsó századként az amerikai légierőben nyugdíjazta, az alakulat. A váltó típus, a HH-60W Jolly Green II nevet kapta. A Jolly Green utalás a HH-3, és a HH-53-as helikopterekre, melyek a "Jolly Green Giant" és a "Super Jolly Green Giant" nevet viselték a vietnami háború idején, és amelyek fő feladata a lezuhant helikopter pilóták kimentése volt, ellenséges területről. 

A délkelet-ázsiai háború alatt, a Jolly Green helikopterek személyzete, jelentősen hozzájárult az amerikai erők küldetéseihez. Mottójukat, „Hogy mások is élhessenek”, becsülettel szolgálták. Összesen 4120 embert mentettek meg, köztük 2780-at harci körülmények között. Egyéni eredményeikért két Becsületrendet (Medal of Honor), 38 Légierő Keresztet, és számos egyéb kitüntetést kaptak. Az áldozat amit hoztak, azonban magas volt, mivel a háború során 71 amerikai kutató mentő vesztette életét, és 45 különböző típus repülőgép semmisült meg. 

Az új gép külsőre, nem sokban különbözik elődjétől:

_mg_2387.jpg

_mg_2456.jpg

A harci kutató mentésre specializált gép jellegzetessége, a külső, légi utántöltő szonda:

_mg_2394.jpg

A Jolly Green II, előreugró orra a gép igazi jellegzetessége. A rács mögött, az elektromos rendszerek hűtését segíti berendezés van. A gép orrában, egy időjárás radar van:

_mg_2404.jpg

A Pedro bajusz, utalás a Pedro hívójelre, amit hagyomány őrzésként, Afganisztánban kezdtek ismét alkalmazni:

_mg_2412.jpg

Önvédelem #1....mellső lézeres besugárzás jelző:

_mg_2405.jpg

 Önvédelem #2....hátsó lézeres besugárzásjelző:

_mg_2414.jpg

Önvédelem #3....hátsó infracsapda szórók:

_mg_2415.jpg

 Önvédelem #4....rakéta indításjelző:

_mg_2416.jpg

 Önvédelem #5....GAU-21, FN M3M, 12,7 mm-es géppuska:

_mg_2406.jpg

MX-10, EO/IR kamera torony:

_mg_2413.jpg

Upturned Exhaust System 2 (UES2), ami a kipufogógázt felfelé tereli a lapátokra, amely végül szétkeveri a levegővel, így csökkenti a helikopter hőképét:

_mg_2428.jpg

 A 272 kg teherbírású csörlő rendszer:

_mg_2423.jpg

Deszanttér:

_mg_2411.jpg

_mg_2409.jpg

_mg_2408.jpg

Digitális pilótafülke:

_mg_2432.jpg

Brack Duvall őrnagy a gépe mellett, aki az áttelepülés parancsnoka volt:

_mg_2420.jpg

_mg_2449-2.jpg

Érkezés a lőtérre:

_mg_2481.jpg

_mg_2502.jpg

Biztonsági okokból, a lőszert, itt töltik be:

_mg_2509.jpg

A 100 darabos lőszer hevedereket, helyben fűzik össze:

_mg_2522.jpg

_mg_2534.jpg

Az üres lőszer dobozok:

_mg_2545.jpg

Ugyanez immár esti fényekben:

_mg_2580.jpg

_mg_2585.jpg

A harci kutató mentő század, a 31. repülő ezred alá tartozik. Itt az ezred felvarrója látható, alul az alakulat mottója olvasható „Térj vissza becsülettel”. A pajzsot egy hullámos vonal osztja a légierő ultramarin kék és sárga színeire, amelyek a felhőket szimbolizálják. A kék az égre utal, amely a légierő fő hadszíntere, a sárga pedig a légierő katonáitól elvárt kiválóságra utal. A sárkánykígyó, egy mitológiai sárkány, az erőt jelképezi. Láb nélkül ábrázolják, jelezve, hogy az egység minden harcát a levegőben vívja:

_mg_2402.jpg

Az esemény videó formátumban:

süti beállítások módosítása