Negyedik évébe lépett, a hazánkban rendezendő, amerikai Jolly Vihar, helikopteres harci kutató mentő gyakorlat. Az 56. század technikája és személyzete, visszatérő vendégként járnak már vissza, a pápai bázisrepülőtérre, és a bakonyi lőtérre. Az idei évnek azonban volt újdonsága.
A korábbi években, a század, a HH-60G Pave Hawk helikopterrel jöttek a gyakorlatra. A dedikáltan harci kutató mentésre kialakított helikopter típus, több mint 30 éves, nagy igényeknek kitett szolgálat után (Szerbia, Irak, Afganisztán, Líbia), 2024 év végén, utolsó századként az amerikai légierőben nyugdíjazta, az alakulat. A váltó típus, a HH-60W Jolly Green II nevet kapta. A Jolly Green utalás a HH-3, és a HH-53-as helikopterekre, melyek a "Jolly Green Giant" és a "Super Jolly Green Giant" nevet viselték a vietnami háború idején, és amelyek fő feladata a lezuhant helikopter pilóták kimentése volt, ellenséges területről.
A délkelet-ázsiai háború alatt, a Jolly Green helikopterek személyzete, jelentősen hozzájárult az amerikai erők küldetéseihez. Mottójukat, „Hogy mások is élhessenek”, becsülettel szolgálták. Összesen 4120 embert mentettek meg, köztük 2780-at harci körülmények között. Egyéni eredményeikért két Becsületrendet (Medal of Honor), 38 Légierő Keresztet, és számos egyéb kitüntetést kaptak. Az áldozat amit hoztak, azonban magas volt, mivel a háború során 71 amerikai kutató mentő vesztette életét, és 45 különböző típus repülőgép semmisült meg.
Az új gép külsőre, nem sokban különbözik elődjétől:
A harci kutató mentésre specializált gép jellegzetessége, a külső, légi utántöltő szonda:
A Jolly Green II, előreugró orra a gép igazi jellegzetessége. A rács mögött, az elektromos rendszerek hűtését segíti berendezés van. A gép orrában, egy időjárás radar van:
A Pedro bajusz, utalás a Pedro hívójelre, amit hagyomány őrzésként, Afganisztánban kezdtek ismét alkalmazni:
Önvédelem #1....mellső lézeres besugárzás jelző:
Önvédelem #2....hátsó lézeres besugárzásjelző:
Önvédelem #3....hátsó infracsapda szórók:
Önvédelem #4....rakéta indításjelző:
Önvédelem #5....GAU-21, FN M3M, 12,7 mm-es géppuska:
MX-10, EO/IR kamera torony:
Upturned Exhaust System 2 (UES2), ami a kipufogógázt felfelé tereli a lapátokra, amely végül szétkeveri a levegővel, így csökkenti a helikopter hőképét:
A 272 kg teherbírású csörlő rendszer:
Deszanttér:
Digitális pilótafülke:
Brack Duvall őrnagy a gépe mellett, aki az áttelepülés parancsnoka volt:
Érkezés a lőtérre:
Biztonsági okokból, a lőszert, itt töltik be:
A 100 darabos lőszer hevedereket, helyben fűzik össze:
Az üres lőszer dobozok:
Ugyanez immár esti fényekben:
A harci kutató mentő század, a 31. repülő ezred alá tartozik. Itt az ezred felvarrója látható, alul az alakulat mottója olvasható „Térj vissza becsülettel”. A pajzsot egy hullámos vonal osztja a légierő ultramarin kék és sárga színeire, amelyek a felhőket szimbolizálják. A kék az égre utal, amely a légierő fő hadszíntere, a sárga pedig a légierő katonáitól elvárt kiválóságra utal. A sárkánykígyó, egy mitológiai sárkány, az erőt jelképezi. Láb nélkül ábrázolják, jelezve, hogy az egység minden harcát a levegőben vívja:
Az esemény videó formátumban: