Május 10-én a horvátországi Franjo Tuđman repülőtéren (zágrábi nemzetközi repülőtér) újfent repülőnapot szerveztek, immár kibővült nemzetközi részvétellel. A hazai légierő mellett szlovén, francia, olasz és magyar közreműködők is voltak, méghozzá a dinamikus programban is.
Két horvát Rafale bemutatója:
A nap folyamán, mind a 12 gépet kiállították a közönség előtt. Amiből négyet elvontattak délután, és kettő azok közül programot repült:
"Ledugózott" szenzorok. A piros védő kupakok mögött a Rafale lelke található:
Vagy legalábbis lenne? Egyes gépeken láthatóan csak az elő beépítések látszódnak, valós technika nincsen láthatóan:
A Krila Oluje (magyarul Vihar Szárnyai) a Horvát Légierő műrepülő-köteléke az előtérben, Pilatus PC-9-es gépekkel. Mögöttük a 12 Rafale látható:
Cápafogas Pilatus. A csapat vezérgépe:
A reptéren nem állt meg az élet. Ellentétben a budapesti viszonyokkal, Zágrábban sokkal kisebb a forgalom, így lehetőséget adva egy repülőnap szervezésére:
Olasz Eurofighter Typhoon. Hátul a magyar JAS 39 Gripen:
Az ágaskodó ló, a 4. repülőezred címere:
Passzív infravörös légi követési berendezés (PIRATE), egy infravörös kereső és követő (IRST) rendszer, mely passzív célérzékelést és követést biztosít:
Rosaria hadnagy, az egyik géppel érkezett a hátsó ülésben. Egy éve kezdte meg a repülést Typhoonon:
A két, olasz fő pilóta:
1000 órán tül a Typhoonon:
A franciák, nemzeti színű Rafale solo demója is eljött a repülőnapra:
A Magyar Honvédség, vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárját egy Gripen képviselte a statikuson. Szentendrei Dávid százados, egy másik géppel bemutató repült:
Mészáros Csongor főhadnagy hozta ki az egyik gépet:
Szentendrei Dávid százados programja:
Az osztrák fegyveres erők, Agusta Bell 212 típusú helikoptere, nemsokkal az érkezés után:
Ezen a gépen az önvédelmi rendszereknek csak az elő beépítése készült el:
A legendás "Kockica" nevű MiG-21-es, a horvát nemzeti színekkel:
Idén már nem repültek a 21-ek. Ezt a sima szürke festést a 2014-es ukrajnai nagyjavítások során kapták meg a gépek:
A horvátoknál is a Zlin az alap oktatógép:
Amerikai gyártású, Bell OH-58 Kiowa helikopter. 2014 és 2017 között több mint 300 Kiowa helikoptert vontak ki az USA-ban. Ezekből került 16 példány Horvátországba:
AGM–114 Hellfire lézeres félaktív önirányítású páncéltörő rakéta, gyakorló változata. A rakétával, a Kiowa képes 8 km-ről páncélozott célokat megsemmisíteni:
Az olasz, Leonardo Mast Mounted Sight (MMS), megfigyelőrendszere. Az MMS, egy nagy felbontású televíziós kamera, hőkamerás képalkotót és egy lézeres távolságmérő/jelölő kombinációját egyesíti:
50-es kaliberű (12,7 mm) M3P géppuska:
UH-60M Black Hawk. Elsősorban különleges műveleti feladatokra alkalmazzák:
A két helikopter típus bemutatója:
Mi-171Sh, amit a 2000-es évek elején, az orosz adósság fejében kaptak. Még néhány évig rendszerben maradnak:
A 855. tűzoltó század, Canadair CL-415 tűzoltó gépe. Sok országban, ahogy itt is, a légierő üzemelteti ezeket a gépeket:
A Pratt & Whitney Canada PW123AF, 1800-2300 lóerős meghajtást képes biztosítani:
A másik tűzoltógép, az Air Tractor AT-802. Itt most úszótalpas konfigurációban:
Aeronautics Orbiter 3 drón:
Horvát Black Hawk crew chief, egy magyar felvarróval, melyet általam kapott meg. Természetesen ő is viszonozta a kedvességet:
Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár, Airbus H145M típusú helikoptere, a régi terminállal a háttérben:
A terminálon belül, az érkező, induló járatokat listázó tablón, kiírták a repülőnap programját:
Kanadai C-130-as, indulóban, irány Lengyelország. Balra a 200 méter magas, Dimnjak Trešnjevka (erőműkémény) látható. A háttérben, a hegyen a Sljeme-torony: