Katonai témák, fotókkal kiegészítve

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

Limitált közös vonás a hazai Airbus helikopter flottánál

2025. június 01. - Levente B.

A H145, és a H225 közötti korlátozott közös vonás „fejfájást” okoz Magyarországnak, írja az airforce-technology.com hírportál, melynek május 28-án publikált cikkében, Oláh Gábor őrnagyot, az MH Kiss József 86. Helikopterdandártól idézik több alkalommal is. A híroldal, a Helikoptertechnológia közép- és kelet-európai konferenciáján járt, melyet a csehországi Prágában rendeztek, május 21-22 között, és amelyen az őrnagy feltételezhetően előadóként vett részt. Az oldal által megírt információk ott hangoztak el. 

Az airforce-technology szerint, gyakorlatilag semmilyen közös nincsen, a rendszerben lévő két Airbus forgószárnyas között, ami váratlan megosztottsághoz vezetett, a hazai képzésben, és a karbantartásban. (az eredeti hírt, a képre kattintva lehet elolvasni)

_35b3049.jpg

Mint ismert, Magyarország évtizedekig, szovjet/orosz gyártmányú Mi-8 és Mi-17 helikoptereket használt, szállító, valamint Mi-24 helikoptereket harci feladatokra. 2018-ban Magyarország szerződést írt alá, 20 db H145M (egy megsemmisült 2023-ban), és 16 db H225M helikopter megvásárlására, az Airbus Helicopterstől, csapatszállító, különleges műveleti, kutatási és mentési feladatok ellátására, valamint egyéb feladatok elvégzésére. Mind a kettő Airbus forgószárnyas, 21. századi, modern, digitális műszerekkel, és technológiával biztosítják a repüléseket, kétségtelenül javítva ezzel a képességet. A légierő ennek ellenére úgy döntött, hogy megosztja a két helikopter kiképzését és karbantartását a jelentős különbségek miatt, mely eshetőségre, mint azt írja weboldal, a légierő nem számított. "A 145-ös, és a 225-össel kapcsolatban, a kis különbségek őrjítik meg az embert” - hangzott el Oláh Gábor előadásában. 

A H225 típus repülése, egy bemutatón:

A régi Mi-24-ek még repülnek, és előreláthatólag még fognak 1-2 évig:

_35b1683.jpg

Ezen kívül, a szolnoki műszaki-karbantartó személyzetnek, időnként, a még meglévő orosz helikoptereken is kell dolgozniuk, „amelyeknek nagyon eltérő a karbantartási filozófiájuk”, ami több időt és terhet ró a személyzetre, ezáltal csökkentve az elérhető képességet. „Azt mondanám, hogy ez a legnagyobb fejfájásunk” – mondta Oláh Gábor. 

A H225-ös, a Mi-17-est kellett volna leváltania:

_mg_0444.jpg

Az Airforce Technology, a cikk megjelenése előtt, megkereste az Airbus Helicopterst a magyar tapasztalatokkal kapcsolatban, az említett apró különbségek kezeléséről, amire a következőket válaszolták:  

„A H145M és a H225M különböző platformok, amelyeket eltérő küldetési profilokhoz és üzemeltetési követelményekhez terveztek, amint azt a kategóriájuk is tükrözi. Szoros kapcsolatban állunk a Magyar Honvédséggel, és mindkét flottával kapcsolatos visszajelzéseik nagyon pozitívak voltak. Elkötelezettek vagyunk a H145M, és a H225M típusok támogatása iránt.” 

A korlátozott közös vonások ellenére, Oláh Gábor őrnagy arra a következtetésre jutott, hogy a légierő továbbra is örül ezeknek a helikoptereknek, és továbbra is „biztos abban, hogy a légierő, javítani tudja a két típus működési képességét."

Mindezek mellett, Magyarország Németországgal együttműködött, a H145 üzemeltetésével kapcsolatos tapasztalatairól. Az eredeti cikk végén említik, hogy a H225 felhasználói csoportjának következő ülése Brazíliában lesz, ahol az üzemeltető nemzetek, megvitathatják majd, a típussal kapcsolatos üzemeltetési tapasztalatokat, és ahol Magyarország is részt fog venni.  

süti beállítások módosítása