Katonai témák, fotókkal kiegészítve

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

Az Aero sikeresen végrehajtotta az L-39NG első fegyver tesztjeit

2023. április 17. - Levente B.

A cseh székhelyű, Aero Vodochody repülőgépgyártó sikeresen tesztelte az L-39NG fegyvereit. A több hetes teszt sorozat az egyike volt a sok teszt közül, amelyeken az új fejlesztésű repülőgép átesett. A típus képes mind a keleti és nyugati fegyverrendszereket és azokkal kompatibilis elektronikai rendszereket egyaránt hordozni. Az L-39NG keleti fegyver tesztfázisára magyar területen került sor. A tesztgép a pápai légibázisról szállt fel, és a Veszprém melletti, Magyar Honvédség Központi Gyakorlóterén hajtotta végre a lövészeteket.

Az Aero cég L-39NG teszt gépe, a 2021-es kecskeméti repülőnapon:

_35b8617.jpg

"A tesztek sikeresek voltak. A repülések során az L-39NG által használható alapfegyverek tesztsorozatát teljesítettük. Ugyanakkor a fegyverek további skáláját fontolgatjuk az egyes vevői igények szerint. A típus képes mind a keleti, mind a nyugati fejlesztésű fegyverzetet szállítani, és egyformán rendelkezhet nyugati és keleti avionikával” – Petr Jinda, az Aero ügyvezető alelnöke és fejlesztési igazgatója.

A három fázisra osztott fegyverpróbák február 13-án kezdődtek Magyarországon. Az első rész a nem irányított rakéták kilövésének a hajtómű teljesítményére gyakorolt hatását vizsgálta, ezt követte a vészhelyzeti fegyver leoldás, a harmadik fázis pedig a bomba oldás és a rakéták kilövése volt. Minden fegyverteszt megfelelt az elvárásoknak.

Nem irányított rakéták indítása, vízszintes repülésben, az első tesztfázisban. A kísérő gép, az Aero egyik L-159 ALCA prototípusa: 

A fejlesztők és a pilóták, Sz-5-ös földi célok elleni nem irányított repülőgép-fedélzeti rakéták, UB-16-os rakétablokkokból történő kilövését, és azok, a hajtómű működésére gyakorolt hatását tesztelték. Tesztelés alá vetették a bombák, az üzemanyagtartályok és a rakétablokkok vészhelyzeti leoldását. Összesen 230 darab Sz-5-ös rakétát lőttek ki, és 42 darab P-50-75 és 24 darab OFAB-100-120 bombát dobtak le a lőtéren.

Sz-5-ös nem irányított repülőgép-fedélzeti rakéták indítása (forrás: Aero):

rocket-firing_1.png

Az NG elülső pilótafülkéje:

_35b7547.jpg

Sz-5-ös rakéták indítása, földi célokra:

A HUD kijelző részletei, az Aero által közzétett felvételekből. Bal oldalon egy P-50-75 gyakorlóbomba ledobása látható körülbelül 6900 láb magasságból (nagyjából 2000 méter). Míg a jobb oldalon, Sz-5K földi célok elleni nem irányított repülőgép-fedélzeti rakéták indítása, 2000 láb, vagyis 600 méteres magasságból. Mind a két esetben a sebesség 240-250 csomó körül volt (440-460 km/ó), ahogy az kiolvasható a repülési adatokból. 

news_2038_aero55_hud-1536x614.jpg

A repülőgép rendszerei mintegy 300 repülési paramétert rögzítettek repülésenként. A tesztek sikerességének utólagos kiértékelésére videofelvételeket is használtak. Fent már olvasható volt, hogy a repülőgépbe digitális videórögzítőt építtettek, mely a pilóta heads-up kijelzőjét (HUD) vette. Az Aero egy L-159 ALCA, kísérő repülőgépet is használt film felvételek készítéséhez, amely során egy operatőr a hátsó kabinból filmezte a tesztek menetét. Ezen kívül az L-39NG repülőgép további 5 kamerát vitt magával, amelyek különböző szögekből rögzítették a teszteket. 2 darab kamerás drónt is használtak a fegyverek pontos becsapódásához a célterületen. Minden egyes film felvételt és mérést pontosan szinkronizáltak, a leoldások pálya irányának és a lövések pontosságának megállapításához. 

 Nem irányított bomba oldások:

2022 Április 20-án jelentették be, hogy Magyarország szerződést kötött, 12 darab L-39NG típusú gépre, a Magyar Honvédség számára. Ebből 8 darab kifejezetten a magyar pilóta képzés, illetve a Gripen-pilóták harcászati képzésének a napi biztosításában fog részt venni, és 4 darab felderítő konfigurációjú kerül még kialakításra egy közös kutatás-fejlesztési program keretén belül. Utóbbi változat esetében az osztrák Airborne Technologies, SCAR (Self Contained Aerial Reconnaissance Pod) nevű, EO/IR radarfelderítő konténere lehet az egyik befutó. Mellyel a 2022-es Zeltweg-i repülőnapon is látható volt a statikus kiállításon. 

A SCAR radarfelderítő konténer, az NG-re szerelve (forrás: legiero.blog.hu):

220901-03_zeltweg_ap22_blog_10.jpg

Az Aero sajtóközleményének fordítása. Fotó és videó a szerző felvételei, kivéve ahol jelölve van.

süti beállítások módosítása