Tizedik alkalommal rendezték meg Szlovéniában az Adriatic Strike nemzetközi Joint Terminal Attack Controller (JTAC) - előretolt repülésirányító - gyakorlatot. Az egy hetes, több száz fős és 25 nemzet részvételével lezajlott gyakorlat fő bázisa, ahogy eddig is, a szlovéniai Cerklje ob Krki repülőtér volt. A részt vevő gépek többsége innen hajtotta végre a feladatát, az ország nyugati részében kijelölt légterekben, de volt pár technikai eszköz mely a ljubljanai nemzetközi repülőtérről indult és érkezett vissza.
A gyakorlat nyitó napja, az első nap előtti vasárnap volt, amit egy bázis nyitott kapukkal kötöttek össze az érdeklődő lakosság felé. Sajnos az időjárás ebben az évben nem volt a látogatók pártján, ám eme negatív behatás ellenére, volt miért kiutazni.
Szlovén PC-9-es kötelék a levegőben, az előtérben, a részt vevő nemzetek néhány technikája:
Montenegró rendszeres részt vevője a gyakorlatnak. Az idei év legérdekesebb helikoptere, kétség kívül, eme nemzet Bell 505-ös típusa volt. A gépből két példány van rendszerben, amit pilóta kiképzésre használnak:
A montenegrói gép mellett egy nagyobb vas volt látható. A koros, de igen kifinomult és potenciális fejlesztésű, román IAR 330L SOCAT. A felfegyverezhető gépet a 90-es évek végén fejlesztették ki, az izraeli Elbit Systems-el közösen:
A fő fegyvere a francia Nexter M621-es, 20 mm-es gépágyúja. Ugyanilyen van rendszeresítve, a magyar H145M gépek, gépágyú kontéreiben:
Ami a románon már évtizedek óta van. Páncéltörő képesség. A szintén izraeli RAFAEL cég, Spike-ER páncéltörő rakétája, 8 kilométeren is képes célokat megsemmisíteni. Mellette egy UB-16-os rakéta blokk, melybe összesen 16 darab nem irányított rakétát lehet tölteni:
A cseh védelmi erők L-159, ALCA típusú szubszonikus könnyű, harci és kiképző-gyakorló repülőgépe:
LAU-5002-es, 70 mm-es nem irányított rakétakonténer:
Az ALCA-nak nincsen beépített gépágyúja. Ezért a külső függesztési pontokon, a ZVI PL-20 Plamen típusú gépágyú konténer függeszthető:
Kicsi a bors de erős. A szlovén fegyveres erők, PC-9-es gépei, széles fegyver arzenállal rendelkeznek. 1997-ben, kilenc darab PC-9M (Modeular trainer) típust rendeltek. Az érkezésük után az izraeli Radom Aviation Systems-el kötöttek szerződést a gépek avionikai és fegyver upgradejéhez. Külsőre kevésbé látványos elemek között volt a Litton INS-100G INS/GPS, a HOTAS rendszer és a HUD kijelzők:
A látványosabb dolgok. Az előtérben egy ATMS (Advanced Training Missile System) pod. A kék gyakorló bombák, BDU-33-ok. Mellette pedig egy 12.7 mm-es géppuska, amit egy HMP250 LCC típusú konténerbe lehet helyezni:
Balról jobbra. Infracsapda szóró berendezés, lézer-távmérő pod, LAU7A és LAU-19A nem irányított rakéta konténerek:
A Hudournik, ahogy a típust nevezik, Mk 82-es "buta" bomba hordozására is képes:
A szlovének alap kiképző gépe, a Zlin Z-242L:
Helikopterből a Bell 206-ost használják kiképzésre:
A Bell 412-es az egyik fő helikopterük:
Az Eurocopter AS532 Cougar a fő igásló a légierő haderőnemnél:
A gép passzív önvédelmi rendszerei:
Lettország, Penguin típusú felderítő drónja:
A szárazföldi erők Patria AMV típusú nyolc kerekes járműve:
Humvee:
Románia összesen 3 darab SOCAT-al érkeztek:
A repülőtér nagy fejlődésen ment át, az elmúlt években:
A kiképző iskola két Zlin típusú gépe, az időjárás ellenére is lerepülte a programját:
Ahogy a légierő többi típusa is:
A Bell-412-es mentési gyakorlatot mutatott be:
A Cougar pedig megmutatta, hogy tűzoltásra is kiválóan alkalmas:
Az egyik kör videó formátumban:
A bázis újdonságai, két kiállított gép volt. Az első egy jugoszláv időkből való UTVA-66-os:
Szintén a jugoszláv időkből való, Soko 522-es kiképző és könnyű támadó gép:
Egy igazi csemege. Roland föld-levegő légvédelmi rakéta rendszer, 8 kerekű MAN alvázon. 2001-ben a német készletből vettek pár darabot, egészen 2013-ig volt képzés a típusra. 2016-ban a megmaradt rakétákat megsemmisítették:
A Roland 2, mely rendszeresítésre került, 6 kilométeren és 3000 méteren repülő célokra tudott dolgozni:
Nem véletlenül a francia feliratok. A Roland ugyanis vegyes francia-német fejlesztés volt:
Made in West-Germany. A dátum pedig 1988:
FRAG=repesz-romboló robbanótöltetű rakéta fejjel ellátott rakéta:
Másnap. Sajtónap a gyakorlat első napján:
A Cseh Légierő ALCA típusú gépeit készítik fel az éles lövészetre:
ZVI PL-20 Plamen, 2x20 mm-es gépágyú konténer:
Ezen a gépen már betárazva a gyakorló lőszer:
A fegyveresek töltik, a lőszert a gépágyú konténerébe:
A töltés videó formátumban:
A montenegrói Bell 505-ös már a hangárban:
A kiképző iskola Zlin oktató gépei:
És Bell 206-os helikoptere:
Peter Klepec, egy legendás mesebeli alak, aki a legenda szerint, a török időkben látva a gonosz milyen szörnyűségeket tesz, hatalmas erőt kívánt magának, amit meg is kapott egy hegyi tündér jóvoltából:
És egy árválkodó Bell 412-es a sarokban:
Szétkapott Pilatus PC-9-es:
Az orrban a Pilatus szíve, egy Pratt & Whitney Canada PT6A-62 turbóprop, 1100 lóerős hajtómű:
Bakokon a gép. A hidraulika is ellenőrzésre került:
A PC-9-es, vagy ahogy a típust hívják, Sarlófecske, évente vagy 150 óránként esik át egy a fotón látható volumenű ellenőrzésen:
A pilóta fülke. A gép méretei és típusa ellenére, katapult ülés is van benne:
A hátsó rész:
Két Zlin is a hangár vendége volt:
Egy másik Pilatus, egy PC-6-os:
Egy újabb PC-9-es:
Három-három külső függesztő pontja van a szárnyakon a típusnak:
Egy másik hangárban, egy lecsupaszított Bell-412-es:
A helikopter oldal ajtajai:
A szerelők bibliái:
Legozás felső fokon:
A Bell helikopter rotor-agya:
A Bell központja, egy Pratt & Whitney Canada PT6T, 1250 lóerős hajtómű:
A légi tűzoltásra használt, Bambi Bucket:
Rend a lelke mindennek:
A javító hangár, elengedhetetlen papírjai. Itt a Cougar szerviz könyvei
A hangár részek videó formátumban:
Civil Aero L-39ZO Albatros, NX139LE lajstrommal:
Pilatus PC-9-es:
Függesztménnyel:
Bal oldalt a lézer távmérővel. Középen egy bomba- és rakétakonténer, a BDU-33-as gyakorló bombák részére. Mellette pedig a HMP250 LCC géppuska konténer:
A holland AEC Skyline, cég Európában állomásozó gépe, Joint Terminal Attack Controller (JTAC) és Close Air Support (CAS) tréningre alkalmazható, mint külső kontraktor:
L3Harris Wescam MX-15D EO/IR féle szenzor pod a gép alatt:
Neptunus, a római mitológiában a vizek és tengerek istene a gép függőleges vezérsíkján. A cég red air, vagyis agresszor szerepben is repül. 2017-ben amikor első alkalommal hajlottak végre ilyen feladatot a hollandiai FWIT (Fighter Weapons Instructor Training course) kurzuson, a gépek akkor kapták meg a North Sea Aggressors (Északi tenger agresszor) festés mintát, és eme apropóból került fel Neptunus alakja:
Eurocopter AS532 Cougar (mára Airbus Helicopters H215M):
IAR 330, a Aérospatiale SA 330 Puma romániai licensz változata:
Az aranyosgyéresi 71. Légi Bázis címere. A hét felső-magyarországi vármegyét (Szatmár, Szabolcs, Bereg, Ugocsa, Zemplén, Abaúj, Borsod) szimbolizáló tornyokkal és a latin Nihil sine Deo (Semmit Isten nélkül) jelmondattal:
Egy ellenőrző berepülés a két gép részéről:
Videó formátumban:
A spanyolok Eurocopter Tiger (ma Airbus Tiger) helikopterekkel is részt vettek:
Az orr részben egy darab 30 mm-es, a francia DEFA cég által fejlesztett GIAT 30-as gépágyú van. A francia Rafale vadászgépekben is ez van beépítve:
Üzemanyag póttartály függesztve. A szárny végén, egy lézeres besugárzás jelző:
A gép farokrészénél alul, a MILDS - Missile Launch Detection Sensors egyik eleme látható:
A spanyol műszakiakat ez a AS532 Cougar hozta:
A III. Műveleti Helikopter Zászlóalj címere:
Passzív önvédelmi rendszer:
Az önvédelmi rendszer hátrefelé néző részei:
Montenegró további egy darab Bell 412-el is részt vett:
A lehetőségért köszönet a Szlovén védelmi erőknek és a kísérőknek a szervezésért. Illetve azoknak akik egyéb más dolgokban segítettek.