Egy év kihagyással ismét repülőnapot rendeztek a varazdi repülőtéren. 2015 meglepő jó éve után egy gyengébb 2016 következett - repülőgép típus felhozatal terén -, 2017 CIAV nélkül zajlott le, majd 2018-ban erős Honvédelmi Minisztériumi támogatás mellett, komoly szereplőket tudtak elhozni a hétvégére - volt típus amelyik Zágrábból repülte le a programját. A horvát MiG-21-es mellett érdemes kiemelni még a "friss" Kiowa" helikoptereket és a spanyol Hornet bemutatóját. Sajnos a szombati - nálam egy nap jött össze - időjárás nem akart kedvezni, délután borús idő és szitáló eső jött össze.
A horvát felhozatal már önmagában külön repülőnapot érdemelne...
kétüléses MiG-21UM:
Jó az öreg a háznál, a Split/Divulje bázison diszlokáló Mi-8MT helikopterek elsősorban kutató-mentő és MEDEVAC feladatot látnak el, a nyári szezonban ezek a feladat számok megemelkednek a turista szezonban:
Ex-US Army Kiowa felderítő helikopter:
A Horvát Légierő 1992-1994 között szerzett be több Mi-8MT típusú helikoptert, a gép export neve Mi-17.
Hrvatsko ratno zrakoplovstvo i protuzračna obrana, 93 Zrakoplovna Baza,
Eskadrila Transportnih Helikoptera - Mi-8MT
Ejtőernyősök ugrottak a helikopterből:
Piaggio P-149D, privát tulajdonban, német lajstrommal. A gép 1990-ig a Német Légierőben is repült kiképző és felderítő gépként:
Hrvatsko ratno zrakoplovstvo i protuzračna obrana, 91 Zrakoplovna Baza,
Eskadrila Borbenih Aviona - MiG-21UM
Branimir Ambreković bemutatója, Extra EA-300 típusú gépével, 9A-TWI:
Délutáni ellenőrzés a horvát nemzeti bemutató csapat gépein:
Jugoszláv színekben repülő Soko Galeb, a jugoszláv SOKO repülőgépgyár kétüléses gyakorló és könnyű földi támogató repülőgépe:
Policija, Helikopterska jedinica - EC135
Royal Air Force, 121 Expeditionary Air Wing, XI(F)sq - Typhoon FGR4
Austria, Österreichische Luftstreitkräfte, Düsentrainerstaffel - Saab J105OË
Policija, Helikopterska jedinica - AB212
Gyorsköteles érkezés, az előtérben egy osztrák fejlesztésű Diamond DA62:
A résztvevők:
A nap folyamán egy bemutató elfogást hajtottak végre, a zágrábi bázison állomásozó QRA - készenléti géppár - az egyik horvát színű PC-9-est fogta el, bemutatva az ilyenkor szokásos eljárást, a program végeztével nagy dübörgéssel távoztak is a lökhajtásosak:
Éles fegyverzet a két gépen, rajtuk kettő-kettő R-60-as közeli légiharc rakéta, illetve a beépített fedélzeti gépágyú:
Private, D-FJII - Yakovlev, Yak-11
A Szlovén Légierő PC-9M típusú gépe. A típus elsődleges feladata a pilóta képzés, de kiválóan alkalmas a 6 függesztési ponton fegyverzetet szállítani. A belső pontokon 250 kg, a külsőkön 110 kg maximum terheléssel. A képen látható verzió két darab FN HMP250, 12,7 mm-es, 250 lőszer javadalmazással rendelkező gépágyú konténerrel szerelhető fel, plusz két póttartállyal. A gép bár furcsán hathat a mai modern jet korszakban mint földi csapat támogató, sebessége és a cél terület felett eltölthető hosszabb időnek köszönhetően alkalmas gép a JTAC feladatra. A Brazil, Embraer cég által gyártott sikeres EMB 314 Super Tucano is ebbe a kategóriába tartozik.
Slovenska Vojska, Slovenian Armed Forces, Letalska Šola - PC-9M
A gép háton repülése és negatív manőverei a típustól elég impozánsak:
A nap fénypontja, a Spanyol Légierő EF-18M típusú gépe. A hivatalos demo csapat pilótája, a show legimpozánsabb bemutatóját repülte, és mondhatni vitte a pálmát. a párás levegőnek köszönhetően éles fordulóknál gyönyörű pára leválások keletkeztek.
Ejército del Aire, Ala 12 - EF-18M
Nagysebességű áthúzás a pálya felett:
A Horvát Légierő 2016-ban szerzett be 16 db Kiowa típusú, könnyű, felderítő helikoptert melyeket fel is lehet fegyverezni. Az OH-58D egy fejlettebb típus volt az elődjénél, 4 rotor lapáttal látták el, továbbá kapott egy Mast-Mounted Sight (MMS) a felső részre - "Árbocra Szerelt Optika". A gép fegyverzete: AGM-114 Hellfire rakéta, levegő-levegő fegyverzet terén Stinger rakéta, 70 mm-es Hydra-70 rakéta blokk és M296 .50 kaliberes géppuska.
Hrvatsko ratno zrakoplovstvo i protuzračna obrana,
93 Zrakoplovna Baza, Eskadrila Helikoptera - OH-58D Kiowa Warrior
A fedezni való szállító, egy Mi-8MT:
Fast rope köteles megoldással érkeznek a különleges műveleti katonák:
Felülről megy közben a fedezet, a Kiowa rendkívül mozgékony jószágnak bizonyult:
"Kifelé" az úgynevezett SPIES-köteles módszerrel viszik ki a katonákat:
Magyar Légierö, MH 59. 'Szentgyörgyi Deszö' Harcászati Repülö Bázis - JAS39C
Horvátország Légierejében több tűzoltó is üzemel, sajnos sokszor hallani a hírekben az erdőtüzekről - jelen írás pillanatában, két CL-415 Görögországban segít. A repülőnapon rövid demonstrációban mutatták be, az alkalmazott két típus képességét, sajnos az eső ilyenkor nagyon eleredt már:
Hrvatsko ratno zrakoplovstvo i protuzračna obrana,
93 Zrakoplovna Baza, Protupožarna Eskadrila - CL-415
AT-802F
A lengyel Orlik Aerobatic Team is jelen volt, korábban Lengyelországban láthattam a csapatot, hét gépes formációban, ide Varazdra három gép érkezett - Zágrábi felszálásokkal - de szombaton csak két gép jött el végül:
Siły Powietrzne RP, 42.Baza Lotnictwa Szkolneg - PZL-130TC-1
A Szlovének másik Pilatus gépe érkezik, nem egy szép jószág az biztos, ejtőernyős ugrásokra használják a gépet elsősorban. Rendkívül sokat adtak el belőle, rövid fel és leszálló pálya igényű, képes durva talajon is landolni. Aki látta az 1995-ös Aranyszem című Bond filmet és a Mel Gibson főszereplésével forgatott Air America-t annak ismerős lehet a gép.
Slovenska Vojska, 152 Letalska eskadrilja - PC-6B
A horvát lakosság kedvencei, a Krila Oluje - Vihar Szárnyai bemutató csapat. A csapatot az 1995-ös Vihar hadművelet után nevezték el, a Krajinai Szerb Köztársaságot (RSK) több szá km-en támadó Horvát Hadsereg (HV) hadművelete volt.
A gépek nemzeti színben pompáznak, a pilóták PC-9-es oktató gépekkel repülnek, de ellentétben szlovén társukkal nem fegyverezhetőek fel:
A csapat öt gépes formáció helyett - de repülni szoktak hat géppel is - , ezúttal négy géppel repülte le a programot:
Ez volt CIAV 2018, nehéz lesz emelni a tétet, de majd meglátjuk.