2020 őszén a cseh repülőgépgyártó, az Aero Vodochody legújabb L-39NG gépének, elsőként legyártott prototípusával látogatott el a kecskeméti bázisra, amikor is a Puma század pilótái és a műszaki állománynak volt lehetőség közelebbről megismerni az Aero legújabb típusát. Legutúbb pedig augusztus végén a második számú prototípussal vendégeskedtek, immár szélesebb közönség előtt.
Az Aero Vodochody a magyarországi, illetve a szlovákiai és csehországi légi bemutatók során, első alkalommal demonstrálta, nagyszámú érdeklődők előtt az új L-39NG sugárhajtású repülőgépét. Vladimír Továrek és Vytautas Požela, az Aero gyári pilótái, a 2021-es évben minősítést szereztek az L-39NG demo repülésére és tudásukat első alkalommal Magyarországon mutatták be.
UPDATE - 2022.04.20
Április 20-án, hivatalosan is bejelentették, hogy szerződés kötésre került sor 12 darab L-39NG típusú gépre, a Magyar Honvédség számára. Ebből 8 darab kifejezetten a magyar pilóta képzés, illetve a Gripen-pilóták harcászati képzésének a napi biztosításában fog részt venni, és 4 darab felderítő konfigurációjú kerül még kialakításra egy közös kutatás-fejlesztési program keretén belül.
A gépek 2024-ig érkeznek meg.
A szombati napon egy szép áthúzást csinált a gép a két L-159-el, mely típust szintén az Aero gyárt:
A kecskeméti repülőnap előtt a minősítés megszerzéséhez a pilótáknak egyenként hat kiképző repülést, majd a bemutató repülést kellett végrehajtaniuk a Cseh Köztársaság Védelmi Minisztériumának, Katonai Repülési Hatósága előtt.
Sokat kellett várni az L-39NG típusnak az első nyilvánosság előtti dinamikus bemutatójára, mert az elmúlt időben a nagy repülőshow eseményeket vagy elhalasztották, vagy törölték a COVID világjárvány miatt. A már említett első dinamikus bemutatóra augusztus utolsó hétvégéjén tartották meg a típussal. Kecskemétről az L-39NG repülőgép Szlovákiába repült át a SIAF repülőnapra, mely a Malacky Légibázison került megrendezésre szeptember 4-5-n. Az első hazai demo programra Csehországban, az ostravai NATO Days keretében került sor szeptember 18-19.
Magáról a gépről röviden. A teljesítményt egy darab FJ44-4M típusú hajtómű biztosítja, a TAP Blue hajtóművezérlő rendszerrel kiegészítve. Ennek köszönhetően nagyon magas a típus megbízhatósági indexe és alacsonyan tarthatóak az üzemeltetési költségek. Az FJ44-4M, az Aero L-39 Albatros gépekbe épített AI-25TL szemben, súlyban könnyebb, jobban gyorsul, nem igényel segédhajtóművet és jobb az üzemanyag fogyasztása is.
Az L-39NG beépített avionikájának köszönhetően, megfelelő átmeneti típus, hogy 4. és 5. generációs vadászgépekre lehessen vele pilótákat oktatni. A gépet a megrendelő igénye szerint lehet ki/átalakítani. Az NG öt függesztő ponttal rendelkezik amire fegyverzetet is fel lehet rakni. A gép rendelkezik még a szimulációs technológiák széles skálájával, beleértve a high-tech taktikai szimulációs központokba való integrációt is, azzal a céllal, hogy növeljék a képzés hatékonyságát.
A gép az Aero Vodochody standjánál:
A pilóta fülke:
A hátsó kabin:
És akiket sikerült lencsevégre kapni a gép mellett - balról 1.Körömi József, 2.Ugrik Csaba, 3.Bihari Géza, 4. Doma Sándor, 5.Beke József, 6.Gál István, 7.Veres István.
Ha már említve lett, az első prototípus 2020-ban a kecskeméti hangárban: