Jó 25 év telt el amióta Honvédelmi Napot rendeztek a budaörsi repülőtéren. Mivel nagyobb volumenű, repülőnap kategóriájú rendezvényre idén nem kerül sor, a szeszélyes májusi időjárás pedig kegyes volt ezen a hétvégén, így több tízezren látogattak ki a reptérre. A Honvédség összes megjelent alakulata azon igyekezett, hogy közelebb hozza a civil érdeklődőkhöz a katonaságot. Egyúttal egy-egy példányt abból a haditechnikából is kiállítottak, melyek beszerzéséről szerződést kötöttek a Zrínyi 2026 honvédelmi- és haderőfejlesztési program keretében, s melyek közül lesz, ami már idén a magyar ék felségjellel fogja szolgálni a hazát.
A németországi Hubschraubergeschwader 64 alakulat H145M típusú helikoptere:
Gripen géppár, az áttelepülés miatt Pápáról érkeztek:
Nagyjavított Mi-24P helikopterek:
Az egész Honvédelmi Nap a sajtó részéről már csütörtökön kezdődött amikor is a magyar és a külföldi technika megérkezett. Csütörtök hajnalban érkezett meg tréleren például a fotón látható Leopard 2A4, mely az osztrák Bundesheer - Osztrák Szövetségi Hadsereg - Panzerbataillon 14 (14. Harckocsi Zászlóalj) alakulattól:
A típusból 12 db használt érkezik, melyet a Honvédség lízingelni fog, hogy a T-72-ről a modernebb Leopard 2A7+-re könnyebb legyen az átállás:
Panzerhaubitze 2000 - magyarul páncélos tarack - is ott volt a földi statikus soron. Az oldalára a már aláírt szerződött államok zászlói láthatóak:
Leguan hídvető harckocsi:
A legújabb és fejlettebb a Leopard családból, a Leopard 2A7+:
Erre is szintén felkerültek a szerződéssel rendelkező államok zászlói:
A lánctalpas gumibetéttel ellátott lánctalppal rendelkezett:
Sivatagi festésű WiSENT 2 speciális jármű, a típus alkalmas harckocsimentő funkcióra és páncélozott műszaki lánctalpasként is használható:
A hídvető a másik oldalról:
Az osztrák jármű személyzete:
Az alakulat felvarrója:
Beröffen a Leopard 2A4 majd 1500 lóerős dízel motorja:
Helyére kerül a géppuska torony:
A járműveket egyenként hozták le a trélerről:
A "háttérben" megy a mozgolódás, bal oldalt a reptér hangárjai láthatóak:
A másik harckocsi ami érkezett a Leopard 2A7+. A típust mint a nevében is benne van több generáció különbözteti meg a 2A4-től. Ezen változatot 2010-ben mutatták be, a harckocsi védelmét moduláris páncéllal bővítették ki, illetve 360 fokos védelemmel az RPG-k ellen:
Beröffen az 1500 lőerős dízel motor:
Itt nem látható, de a típusnál az MG3-as tornyot egy távirányítható FLW 200 toronyra cserélték:
Az osztrák jármű bevárja a többieket:
A belga fejlesztésű FN MAG géppuska is a helyén:
Az EMES 15 tűzvezető rendszer fedő ablakai nyitva, bal felette pedig a PERI R17-es panoráma periszkóp:
A személyzet felkészül az indulásra:
A Panzerhaubitze 2000-es önjáró löveg, 155 mm-es fegyverével 10 lövést tud leadni percenként:
Ilyen terepen a maximális sebessége 45 km/ó:
Csendélet:
A Leguan:
A WiSENT 2 színe érdekesen hatott, bár az arab feliratok adtak némi támpontot hogy hova készül utazni majd:
A Leopard 2A7+:
A reptér hangárja előtt már:
D-20-as vontatott tarack, mellette a Leopard 2A4:
Immár a pénteki nap:
Hátul a T–72M1 harckocsi, melyet az előtérben lévő Leopard 2A7+ vált le. Ha az országba való érkezési dátumot nézzük, akkor durván 45 év különbség lesz a két típus között:
A Honvédség legújabb beszerzései, a török fejlesztésű Ejder Yalçin, páncélozott harci jármű:
Mellette a szintén török fejlesztésű Yörük típusú jármű:
Távirányított 7.62mm-es géppuska torony:
Köd gránátvetők:
Az előző nap érkezett technika, a hídvetőre felkerültek az elemek:
Egy Yak-52-es, a típust 2017-ben vonták ki:
Mi–2 könnyű, többcélú szállító helikopter, 1982-ben érkezett az első Börgöndre, 1991-ben az alakulat felszámolásával Szolnokra települt át a típus, ahol is 2000-ben végleg kivonták:
A "váltótípus". Az Airbus cég H145M típusú gépe:
A gyorsköteles ereszkedéshez használt technika:
140 kg-ig terhelhető:
Az infracsapda szóró berendezés:
Itt jól látható, hogy a gép mindkét oldalán van belőle, összesen 2x2:
A típus Fenestron-technológiával van ellátva:
A gyorsköteles technika földön lerakott darabja:
AN/AAR-60 indításjelzők az orr részben:
Ezek feladata hogy észleljék a rakéta veszélyt és azt jelezzék a személyzet részére:
Digitális cockpit:
A hátsó rész:
Itt is megtalálható az indítás jelző:
Két db Safran Arriel 2E hajtómű segíti a gép mozgását:
Az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred technikája:
Kezdődik a légi program:
Egy Zlín 242L, két Mi-24P és egy Mi-17:
Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis két Gripen típusú gépe érkezik:
Eközben távolabb a helikopterek leszállásra készülnek:
A 607-es oldalszámú Dassault Falcon 7X gépe érkezik, immár "színes" felségjellel:
A 604-es Airbus is megkapta a színes éket:
A Gripen gépek még egy körre bejönnek:
A helikopterek ezután leszállnak. A képen látszik a Kőhegyi kápolna is:
Harmadik körre érkeznek a SAAB gépek, ezúttal nyitott futóval:
Végül keletről érkezve, nyugati irányba távoztak:
Csíki-hegyek nevű képződmény, a kép bal oldalán az egyik Gripen látszódik:
Itt már mind a két gép látszik, az első már a domborzat takarásából jön ki:
Elindulnak a helikopterek a légi-földi dinamikus bemutatóra:
Alacsony áthúzás után kidöntés balra:
A Széchenyi-hegyi adótorony kiváló háttér volt:
A helikopterek leszállnak, fedélzetükön kirakják a felderítőket:
A kirakás után neki rugaszkodnak a helikopterek. Valós szituációban a gépek nem ennyire közel a cél területhez rakják ki a felderítőket és akár napokkal korábban hajtanék végre a feladatot:
Érkezik a céltárgy. Az ellenség egy rakétát szállít át, a menet oszlopot a felderítők jelentik a helikoptereknek:
Akik a levegőből támadni kezdik:
Az ellenség védői "felveszik" a harcot:
Zil-131-es nyerges TZM-en a rakéta. Ilyenek védték pl. Budapestet is 1995-ig:
A szállító meghozza a különleges műveleti katonákat:
Akik úgynevezett FAST ROPE (gyorsköteles ereszkedés) technikával jutnak ki a gépből. Ez a mozzanat akkor lenne végrehajtva ha a földről nem várható veszély a gépre nézve:
A gép eltávolodik:
Kiiktatják az ellent:
Az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Dandár szárazföldön biztosítja a zónát. Polaris MRZR-4 könnyű terepjáró és a háttérben Humvee járművek toronygéppuskával:
Ellentámadás érkezik a bal oldalon:
A levegőből fedezetet adnak a 24-ek, a fotón bal oldalt látszik két Merci terepjáró, akik az ellenerőt játszák:
Miután elcsendesülnek a fegyverek, érkezik a Mi-17-es:
De a történet szerint nem tud leszállni, ezért egy másik megoldással emeli ki a katonákat az ellenséges területről:
A katonákat a SPIES-köteles módszerrel emelik ki a területről:
Ami nem veszélytelen bármennyire is tűnik biztonságosnak:
Az ilyen manőverek nem helyettesítik a "hazajutást", csupán arra jó, hogy olyan területre vigye a katonákat ami már biztonságos:
A 24-ek is leszállnak:
Ezután jött a Mi-17-es szóló demó:
Kovács Krisztián alezredes repülte a gépet:
Ő a szállítóhelikopter-zászlóalj parancsnoka:
Itt a fotó is mutatja hogy megdolgoztatta a típust, igen szűk és gyors fordulókkal kápráztatta el a közönséget:
Utána következett a jövő technikája. Magyarország 2018 nyarán rendelt 20 db H145M típusú könnyű helikoptert. Az első példányok ősszel fognak érkezni, ezért a hazai közönségnek a bemutatóra, Németországból érkezett egy típus:
A pilóták kezei kint...a gép fedélzeti rendszere képes arra, hogy előre beprogramozott manővereket hajtson végre. A bemutató során lassú forgást és emelkedést hajtott végre az automatika:
Itt már a pilóták kezében a gép:
Ilyen manővereket nem tud a rendszer végrehajtani, ezért is kell az ember az egyenletbe:
Ejtőernyősök hagyják el az egyik Mi-17-est. A válogatott tagjai az alacsony felhőből indulva kezdik meg az ereszkedést:
Célba jutás...középen egy érzékelő volt, amit a sarkukkal kellett megnyomni, egy kivételével mindenki 0,0-ra érkezett az-az pont elkapta az érzékelő közepét. Az egy szem ejtőernyős is csak 1 cm-et "vétet":
Érkezik vissza a Mi-17-es:
És akik végrehajtották:
Az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred alakulata tart bemutatót. Itt a tűzszerész-robot és a kezelője készül:
A bemutató érdekessége, és cukiság faktora a robbanóanyagkereső-kutyák voltak:
Akció indul:
Bombaruhába bújt katona. Az EOD-9 típusú ruha 28 kg súlyú, ez és az adrenalin növelő körülmények között kell dolgozniuk a katonáknak:
A gyanús jármű ajtójának kinyitása biztonságos távolságból:
És a kocsiban lévő gyanús tárgyak kiemelése:
Két program között időnként a zenekar szórakoztatta a közönséget:
Az MH 24. Bornemissza Gergely Felderítő Ezred felderítő ezred sátránál kiállított SKYLARK I-LE típusú kis hatótávolságú, pilóta nélküli légijármű:
És az eszköz a levegőben, az Izraeli Elbit által gyártott drón nagyjából 20 km-es távot tud megtenni és szabad kézből indítható:
A SKYLARK szabad esésben érkezik vissza, alul a sárga "folt" a felfújódott párna:
Érkezés után az alakulat egyik katonája gyűjti össze:
Második dinamikus bemutatóra készülődve a Mi-24-es géppár ismét a levegőben:
A második bemutató az MH 5. Bocskai István Lövészdandár katonái tartottak bemutató, a szcénárió szerint egy ellenséges felderítő egység lépett be az országba akik ellenséges szándékkal érkeztek:
A helikopterek a levegőből azonosítják a földi egységet:
Majd kiválnak:
Végül földi ellentámadás történik, a lövész katonákat BTR-ek támogatják:
A nap végén a helikopterek átjöttek erre az oldalra:
A AeroVironment RQ-11 Raven típusú drónját indítják:
És a MV03 quadcopter:
A budapesti helyőrség őrezredének díszbemutatója:
A nap zárásaként: