8 év telt el az utolsó kecskeméti repülőnap óta. Ez bizony hosszú idő és bár voltak kisebb volumenű rendezvények, mint pl. a Honvédelmi Nap Budaörsön vagy a szolnoki és budapesti augusztusi légiparádék, nehéz felvenni a versenyt egy ilyen eseménnyel. Lehetne sorokat írni kik és miért hiányozhattak a "fellépők" közül, de igazán panaszra nem lehetett ok. A szervezők szerint 120 ezer ember volt a két napon jelen, biztos vagyok benne, hogy ennyi emberből voltak akik egy-két dologban hiányt éreztek, vagy ahogy sajnos a hírekben lehetett hallani, nem tudtak bejutni a repülőnapra.
Az egyetlen igazi problémát az időjárás okozta. Az erősen változékony felhőzet sokszor megtréfálta a fotósokat, hol napos, színes fények ragyogták be az égboltot, hol sokszor szürke felhőkkel tarkítva, alul exponált fotókat produkálva, ráadásul a szombati napon még az eső is lerövidítette a törökök bemutatóját.
Jöjjön hát egy fotós összeállítás az 2021-es repülőnapról.
Mindenképpen az esemény fénypontja volt, na nem a Grob G120TP az előtérben, de azért ő is kapjon kreditet, hanem a mögötte lévő KC-390-es, ami egyenesen Brazíliából jött az eseményre:
A Magyar Honvédség, "Teve" Szállító Repülő Századának, Dassault Falcon 7x típusú gépe érkezik a pénteki "szakmai" napon:
Demo pilótáink - bal oldalt Majerik Máté főhadnagy, jobb oldalon pedig Szentendrei Dávid százados:
A programban részt vevő típusok közül néhány. A britek egy Eurofighter Typhoon típusú géppel voltak jelen:
Bár régen kivonták már, ez a SAAB Viggen a Swedish Air Force Historic Flight kötelékében repül:
Megmosolyogtató elsőre a szlovén Pc-9-es jelenléte a sok nagyvas között, de a kis géppel nagyon szépen lehet műrepülni:
A románok még repülik az izraeliekkel közösen felújított MiG-21-es gépeiket. Bár egy századnyi használt F-16-os már jó pár éve szolgál keleti szomszédunknál, a "kályhacső" még úgy tűnik egy-két évig szolgálni fog a Román Légierő színeiben:
A csehek volt az egyik nemzet amely nagy számban képviselte magát. Itt a kiszolgálók egy L-159 ALCA előtt áltak be a fotósok kedvéért:
Egy speciális festésű ALCA is itt volt. Ez a gép tavaly a típus 20 éves évfordulójára kapta meg az új gúnyáját:
Olaszországból érkezett ez a Alenia Aermacchi M-346 Master oktató és könnyű támadó gép:
A repülőnapon a szárazföldi haderőnemnek is jutott szerep. Sajnos a légi műsorral egy időben zajlottak ezek a programok, de pénteken volt lehetőség pár fotót készíteni:
A tavaly beszerzett Leopard 2A4-es harckocsiból kettő pózol a kameráknak:
Repeszt az 55 tonna. Van is mivel, hisz a meghajtást egy V12-es, ikerturbós, 1500 lóerős dízel motor adja:
BLG-60M típusú hídvető harckocsi:
Akadály átkelési szimuláció. 16 métert képes áthidalni, 3-4 perc alatt:
A szovjet T-72-sek még egy darabig rendszerben maradnak idehaza:
Eleredt az eső, sokan ilyenkor nem fotóznak, de a borongós időjárás ad egy plusz félinget a fotóknak:
A hazai kivont An-26-ok közül az egyik:
A Török Csillagok bemutató csapat már szinte hazajár:
Az olasz C-27J Spartan elbújt az eső elől, az előtérben pedig a horvát Krila Oluje (Vihar Szárnyai) bemutató kötelék egyik Pc-9-es gépe látható:
Immár a hétvégi esemény. Korán érkezés, van lehetőség a kiállított gépeket tömeg nélkül megfotózni. Elsőként egy a Honvédséghez tartozó Mi-24P harcihelikopter:
Kutató-mentő változatban pompázó H145M helikopter:
A kassai Slovak Training Academy, MD Helicopters MD-530FF helikoptere:
A szerb Utva Aviation Industry saját fejlesztésű, Utva Lasta 95 típusú kiképzőgépe:
A brazil-olasz kooperációban készült AMX. A gép könnyű támadó, felderítő szerepkörben repül az Olasz Légierőben. A gép a 132. Felderítő Vadászbombázó Csoport színeit viseli, az alakulat jogelődjét 1942-ben hozták létre:
Légi utántöltési képesség:
Az olasz 155. Csoport, Tornado ECR típusú gépe:
A Román Légierő, 861. Vadászrepülő Századának gépe a statikus soron:
A szlovénok is jelen voltak egy Pc-9-el:
A pilóta fülkéhez közelebbi egy HMP250 LCC gépágyú konténer, benne egy .50 Cal.-es M3P-as gépágyú található:
A brazil gép a reggeli napfürdőben:
Egyenesen az amerikai Ohio Államból (Ohio Air National Guard) érkezett ez a C-130-as:
Ahogy ez a Boeing KC-135R Stratotanker is:
Az Osztrák Légierő C-130-as gépe:
A Román Légierő (Forțele Aeriene Române) C-27J Spartan típusú szállító gépe:
A pápai székhelyű Nehéz Légiszállító Ezred (HAW) C-17-es gépe:
A Román Légierő egyik IAR-330L-RM Puma helikoptere. Ez a tuningolt változat 2019-ben repült először:
A legújabb upgrade során néhány gép az orr részbe az izraeli Elbit Systems Brightnite kamerarendszere került beépítésre, ami nagy felbontású panorámaképet ad a pilóta sisakkijelzőjére:
A pilótafülke:
A horvátok használtan vettek 16 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú helikoptert. A típust a felderítő, megfigyelő és tűztámogató szerepkörben alkalmazzák:
Horvát színekben volt látható ez a Mi-8MTV-1 is:
A Swedish Aircraft Holdings, Saab 2000-es gépe érkezik a szombati reggeli órákban:
A Goldtimer Alapítvány, Li-2-es típusú gépe:
A Szlovén Légierő Pc-9-se:
Az Olasz Légierő C-27J Spartan gépe is demózott. A fürge kis gép, szállító típusként is akrobatikus dolgokra képes. A fotó érdekessége a hajtómű lapátokról leváló vortex jelenség:
A Svéd Légierő SAAB 105, alias Sk 60 típusú oktató gépe:
Olasz M-346 Master:
A nyitó kötelékre való felszállások. Elsőnek egy Airbus A319:
Egy Falcon 7x:
És az öt darab JAS 39 Gripenek közül kettő:
A szolnoki alakulat egyik Mi-17-es gépe magasságot gyűjt az ejtőernyős ugratáshoz:
A Légirendészet, McDonnell-Douglas MD-902-es helikoptere suhan át két program között a pálya felett:
Kezdődik a nyitó program:
Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis zászlója:
MH Pápa Bázisrepülőtér:
MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Dandár:
Stílusosan a végére Magyarország zászlója érkezett meg:
Elsőnek az Airbus és kísérete:
A Falcon és az egyik Gripen (a másik a fotón kívül):
AS350 Écureuil Szolnokról:
Zlin oktatógépek:
H145M helikopterek:
Mi-24V harcihelikopterek:
A 24-ek egy másik Mi-17-est kísértek:
Bejövetel, majd oszolj:
Az ejés gép érkezik vissza:
Légiharc és elfogási bemutató:
Mindenki a földön ismét:
A repülőnap igazi csemegéje, a román MiG-21-es bemutatója volt:
A csehek is eljött a Gripen-el demózni:
Utána érkezett a Cseh Légierő két forgószárnyasa. Elől egy Mi-24V, mögötte egy Mi-171Sh szállító helikopter:
Eme helikopter jellegzetessége a hátsó lehajtható rámpa. De ha jól megfigyeljük az orr részét, láthatjuk, hogy egy FLIR torony és egy időjárás radar is dudorodik, plusz a pilótafülkét oldal páncélzattal is ellátták:
Szép ez a mintás festés:
Csak néhány kép erejéig, a Magyar Honvédség légi és szárazföldi power demója:
Az Olasz Légierő Piaggio P-180AM Avanti típusú gépe, melyet nem a szépségéért szeretnek sokan:
A RAF Typhoon bemutatója, hangosra és látványosra sikeredett:
Ez már az olasz Typhoon, mely a szombati napon hajtómű probléma miatt félbe kellett szakítania a programját. Vasárnap már nem is repült:
Programon kívüli érkező Mi-17-es:
Az Embraer KC-390-es gépe:
A Honvédség két solo forgószárnyas bemutatója...egy H145M:
És egy Mi-24P:
Szentendrei Dávid százados indul lerepülni a programját:
A show leglátványosabb eleme, a kiengedett üzemanyag begyújtása:
A lengyel fejlesztésű, de cseh színekben pompázó PZL W-3 Sokół típusú helikopter:
A többcélú könnyű helikoptert, a csehek elsősorban kutat-mentő gépként üzemeli:
Földön a személyzet két tagja:
Igen fürge gép benyomását keltette:
Visszajutás a gépre, a csörlő rendszer segítségével:
Besenyei Péter egy Corvus Racer 540-el kápráztatta el a közönséget:
Személyes kedvenc a horvát Krila Oluje:
A vezérgép cápafogakkal és a század jelvénnyel a függőleges vezérsíkon:
Majerik Máté főhadnagy bemutatója a vasárnapi napon:
Eje ugrás a power demo előtt:
Imre Lajos, Mi-2-es helikopterével nyűgözte le a közönséget:
Első alkalommal vettek részt a Szaúdi Sólymok (Saudi Hawks), BAE Hawk Mk.65 és a 65A típussal repültek:
A statikus soron már volt fotózva, a SAAB cég Viggen (Villámcsapás) típusú gépe. A svédek sokszor mintha szándékosan az általánostól eltérő eszközöket próbáltak tervezni, gyártani. Itt a Viggen esetében a szárny elrendezés, kialakítása. De megemlíthető a főfutók bicikli szerű elrendezése is:
A bemutató egyik látvány eleme az volt, amikor a gép leszállás után önerőből megfordult és ismét a levegőbe emelkedett. A típust arra is fejlesztették, hogy előre készített autópályás szakaszokon is tudjon üzemelni:
A svédek másik Hidegháborús időbeli gépe, a Saab 35 Draken:
A lengyel (Siły Powietrzne) Orlik bemutatócsapat, a lengyel gyártású PZL-130 Orlik típusú kiképző géppel repültek:
A Svéd Légierő (Svenska flygvapnet) Gulfstream G550-us, szállító gépe emelkedik el a kecskeméti betonról a szombati napon:
A cseh repülőgépgyártó Aero Vodochody cég legújabb L-39NG (Next Generation) típusú gépe, a repülőnapon hajtotta végre első bemutató repülését:
Szintén az Aero cég gyártmánya az L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aircraft). Itt a Cseh Légierő színeiben repültek:
Szép kötelék áthúzás, majd jött az L-39-es szóló bemutatója:
Majd az ALCA gépek bemutatója következett:
Szép egyedi festés:
Itt meg a standard színekben:
A vasárnapi napon a Szerb Légierő An-26-os gépe érkezett:
Ami szombaton nem, vagy mondhatni nehezen volt látható az eső miatt, így aki tudta vasárnap fotózta, a Török Csillagok (Türk Yıldızları) programja:
A csapat, Canadair NF-5A Freedom Fighter gépekkel repült:
És ez volt 2021-ben a repülőnap Kecskeméten. Kisebb hibákkal ugyan de sikerült egy jó eseményt összehozni a szervezőknek, rendezőknek. Reméljük nem kell újabb 8 évet várni rá.