Katonai témák, fotókkal kiegészítve

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

Így pusztít, egy éles GBU-12 Paveway II bomba

2025. június 22. - Levente B.

A Saber Guardian 2025 nemzetközi gyakorlaton, a Magyar Honvédség nullponti lő- és gyakorlóterén, 800 magyar, több mint ezer amerikai és félezer spanyol katona vett részt, június 6. és 24. között. A sajtó, és a VIP vendégek számára kiemelt napon, látványos, éles lövészettel egybekötött bemutatót lehetett látni. A részt vevő technikák közül, jelen bejegyzésben kiemelendő, a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár, JAS 39 Gripen típusú gépének, éles GBU-12-es típusú bombavetése. 

Az említett bemutatón végrehajtott éles bomba oldás:

A GBU-12 Paveway II, (GBU=Guided Bomb Unit, Irányított bombaegység) egy amerikai fejlesztésű, légi lézervezérelt bomba, amely az Mk 82 500 fontos (227 kg) súlyú általános célú bombán alapul. Az áramvonalas acélburkolat, 87 kg Tritonal (80% TNT és 20% alumínium por) robbanóanyagot tartalmaz. 1216 megajoule (MJ) energia szabadul fel, mikor egy ilyen Mk 82 bomba felrobban. A bomba elejére szerelt lézerkeresővel, és a hátsó részre szerelt szárnystabilizációval van ellátva az irányításhoz. A  lézeres rávezetés lehetséges a földről, vagy a gép maga tudja ezt megoldani. A bomba képes 10-14 km-ről eltalálni a célt. Hátránya, hogy a lézer miatt, bizonyos időjárási körülmények között (borult idő, pára, köd, és mesterséges füst), nem alkalmazható. Ezért fejlesztették ki, a GBU–49 Enhanced Paveway II, kettős önirányítású (DMLGB) bombát, amely lézeres célra vezetést, és GPS navigációs rendszert egyaránt képes alkalmazni, a pontos találat érdekében. Az áprilisi hírek szerint, ez utóbbi fegyver is, hamarosan a hazai Gripen flotta része lesz.

paragon-image05.jpg

Hogyan kerül fel a bomba a gépre. Gurítható kerettel együtt a bomba könnyen a gép alá tolható. A középső kék szín azt jelzi, hogy gyakorlóbombáról van szó. A robbanóanyagot betonnal helyettesítik, hogy a bomba megfelelő súlyt kapjon:

_mg_9794.jpg

Oldalt egy-egy emelőt teker két ember, a többiek tartják a bombát, hogy ne lengjen ki:

_mg_9806.jpg

Így néz ki egy Mk 82-es bomba, az irányító kitek nélkül. A zöld szín jelzi, és a sárga csík az orr részen, hogy éles fegyverről van szó. A fotó, a szlovén légierő Cerklje ob Krki bázisán készült:

img_3694.jpg

A GBU módosítás során, elől egy számítógépes (CCG), hátul meg egy szárnystabilizációs csoportból (AFG) áll a bomba. Összehasonlítva a fenti fényképen, jól látható a lenti fotón a módosítás. A bomba fejrésze, a lézerrel megvilágított célpontot érzékeli, és irányító jeleket küld, a mozgatható szárnystabilizációs résznek. A szárnyak, melyek biztosítják a szükséges aerodinamikai stabilitást és felhajtóerőt a repülés közbeni manőverezéshez, reagálnak a CCG-től kapott jelekre, és a fegyvert a célpontra irányítják.

_mg_9900.jpg

A fegyver leoldását segítő nitrogénnel töltött palack kerül be a helyére:

_mg_9818.jpg

A Gripen szeme, a Litening III célmegjelölő konténer. A konténer elején lévő gömb, a repülőgép manővereitől független, stabilizált szenzortorony, melyben egy nappali és infra kamera található. Az eszköz képes a lézervezérlésű bombák célra vezetését elvégezni:

_mg_9728.jpg

Videó formátumban, a bomba függesztése:

Egy korábbi, 2021-es felvételen, szebben látszik a cél megsemmisülése:

Fotók és videók: saját

Litvánia az Embraer C-390 Millennium szállító repülőgépét választotta

A litván védelmi minisztérium bejelentette, hogy az Embraer C-390 Millennium típust választották az ország következő generációs katonai szállító repülőgépének. Ahogy a gyártó hivatalos közleményében szerepel, ez a döntés jelentős lépés Litvánia műveleti felkészültségének, és interoperabilitásának javításában a NATO-országokon belül. 

vlcsnap-2025-06-18-16h47m40s559.png

Tovább

Immár hivatalos - települ NASAMS légvédelem Budapest védelmére

Még márciusban jött a hír, hogy az Embert a vasra új kampányában, a győri MH Dánielfy Tibor 205. Légvédelmi Rakétaezredhez is várnak jelentkezőket. Akkor, az iranyasereg.hu oldalon található információk szerint, a légvédelmi rakétaezred résznél, a Győr helyőrség mellett, Budapest is meg volt jelölve. Az érdekel részre kattintva pedig szintén említve lett a főváros, Győr helyőrség mellett, ahol "ingyenes laktanyai elhelyezést vagy lakhatási hozzájárulást" adnak a jelentkezőknek, Budapest helyőrségben. Ez azért volt említésre méltó, mert Budapesten a 90-es évek óta nincsen légvédelmi alakulat, ami védje az ország fővárosát, a 205. Légvédelmi Rakétaezred, és annak jogelődjei, 1997 óta Győrben diszlokálnak, és a rakétaezrednek jelenleg nincsen alegysége Budapesten.

 A NASAMS indítója:

img_6151_1.jpg

Tovább

Rekordértékesítés és a kulcsfontosságú programok folyamatos növekedése az Aeronál

Az AERO Vodochody AEROSPACE, modernkori történetének legjobb pénzügyi eredményeit jelentette 2024-ben. A támogatásoknak, és az elsősorban, a saját fejlesztésű L-39 Skyfox repülőgépek értékesítésére összpontosító új vezetési stratégiának, az Aero több mint 6 milliárd cseh korona árbevételt ért el, a korrigált EBITDA (kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény) 821 millió cseh koronára nőtt, a vállalat pedig 102 millió nettó nyereséget ért el. 2021-hez képest az Aero több mint egymilliárddal növelte EBITDA-ját, és további növekedést tervez.

L-39 Skyfox:

_35b0548.jpg

Tovább

Megérkeztek az új kiképző repülőgépek Kecskemétre

Május 30-án megérkezett, az első három L-39NG típusú kiképzőgép Magyarországra. Az L-39 Skyfox (2024 óta ezzel a névvel promótálják), egy kétüléses sugárhajtóműves kiképző repülőgép, amelyet a cseh székhelyű, de részben a magyar állam tulajdonában álló AERO Vodochody AEROSPACE a.s. fejleszt és gyárt. A típus, a cég nagy sikerű L–39 Albatros konstrukcióján alapul, de 80%-ban egy teljesen új gépről van szó.

_mg_1841.jpg

Tovább

Limitált közös vonás a hazai Airbus helikopter flottánál

A H145, és a H225 közötti korlátozott közös vonás „fejfájást” okoz Magyarországnak, írja az airforce-technology.com hírportál, melynek május 28-án publikált cikkében, Oláh Gábor őrnagyot, az MH Kiss József 86. Helikopterdandártól idézik több alkalommal is. A híroldal, a Helikoptertechnológia közép- és kelet-európai konferenciáján járt, melyet a csehországi Prágában rendeztek, május 21-22 között, és amelyen az őrnagy feltételezhetően előadóként vett részt. Az oldal által megírt információk ott hangoztak el. 

Az airforce-technology szerint, gyakorlatilag semmilyen közös nincsen, a rendszerben lévő két Airbus forgószárnyas között, ami váratlan megosztottsághoz vezetett, a hazai képzésben, és a karbantartásban. (az eredeti hírt, a képre kattintva lehet elolvasni)

_35b3049.jpg

Tovább

Teljes a horvát Rafale flotta - repülőnap Zágrábban

Május 10-én a horvátországi Franjo Tuđman repülőtéren (zágrábi nemzetközi repülőtér) újfent repülőnapot szerveztek, immár kibővült nemzetközi részvétellel. A hazai légierő mellett szlovén, francia, olasz és magyar közreműködők is voltak, méghozzá a dinamikus programban is. 

_mg_1246.jpg

Tovább

A szlovén légi rendészet - Hegyimentés rendőrségi helikopterrel

2024. december végén két magyar hegymászó jutott bajba a szlovén Alpokban. Az itthon is nagy figyelemmel kísért esemény során a szlovén hegyimentők mellett a rendőrség helikopteres alakulata is részt vett a felkutatásukban és a kimentésükben. Utóbbiak tevékenységéről kevés szó esett a hazai hírekben. A szlovén légi rendészek munkájáról Dejan Kink, az egység vezetője és Igor Podjed főpilóta, repülési műveleti vezető beszélt az Aeromagazinnak.

_mg_9988.jpg

Tovább

Bálna Honvédelmi Központ - kiállítás

Új kiállítóhellyel bővült, a Bálna Honvédelmi Központ, Budapesten. A 2023-ban nyílt, "175 éves a Magyar Honvédség" kiállítási része, izgalmas látvány elemekkel lett gazdagabb. A kiállítás ingyen megtekinthető, de helyszínen regisztrációhoz kötött, ami néhány másodpercet vesz igénybe. Aki ellátogat, ne felejtse el, hogy az épületen kívül is van mit megnézni.

img_9794.jpg

Tovább

F–4-es történetek a nagyvilágból - Szamuráj szellemek

1966-ban született döntés Japánban az úgynevezett második F-X vadászgéptender életre hívásáról, amely az F–86F utódtípusának kiválasztási projektje volt a légierő számára. A nyertes végül az amerikai F–4EJ lett, az eredeti F–4E változat lecsupaszított példánya, a japán üzemeltetéshez szükséges átalakításokkal.

eibinecu8aeixza.jpg

Az F-X (Fighter Experimental – vadászprototípus) rövidítés a Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF – Kókú Dzsieitai) következő fő vadászrepülőgép-típusának rendszeresítési tervére utal. Ez egy olyan kifejezés, amely a vadászgépek következő generációjának kiválasztásával kapcsolatos tervekre és a terv eredményeként kijelölt repülőgépekre vonatkozik, s nem azt jelenti, hogy létezik egy olyan repülőgép, amelynek hivatalos megjelölése F-X lenne. A Japán Légi Önvédelmi Erő 1966-ban kezdte meg az utód kiválasztását az F–86D/F gépek leváltására. Az előző F-X program korábbi korrupciós botránya miatt (Lockheed F–104-es) azonban a folyamat ezúttal szigorú titokban zajlott, amelyen a következő kilenc típus indult el 1967 októberében: General Dynamics F–111-es, McDonnell Douglas F–4E, Northrop P–530-as (F–18-as prototípus), Northrop F–5-ös, Lockheed CL–1010-es (az F–104-es továbbfejlesztése), Sepecat Jaguar, Saab 37-es Viggen, Dassault Mirage F–1-es, English Electric Lightning.

Tovább
süti beállítások módosítása