A Magyar Honvédség, az AN-26-os katonai szállító repülőgépek hadrendből történő kivonása és az egyre növekvő katonai szállítási igények nyomán két Embraer KC-390 tipusú szállítórepülőgépet szerzett be még 2020-ban. A típus kiválasztásánál fontos szempont volt, hogy a repülőgép felszereltsége többféle szerepkörben is lehetővé tegye az alkalmazást. A légi utántöltő képesség az elsők közt szerepelt, hiszen a Gripenek alkalmasak erre, de mind ezidáig korlátozott lehetőség volt ezt a képességet fenntartani. Nagyon fontos tulajdonság a nagy tömegű teher szállítása, és ezzel együtt annak ejtőernyővel történő célba juttatása. A KC-390-hez hasonló méretű és kategóriájú képességekkel a Magyar Légierő eddig nem rendelkezett.
Vízsugaras köszöntés:
Egy kis visszaemlékezés...2021-ben a repülőnapon a brazil légierő gépe koptatta a kecskeméti betont:
Jelenleg négy pilóta és öt load master (rakodás vezető) képzése fejeződött be a gyártó brazíliai képzési központjában, míg a második csoport repülőműszaki szakember éppen csak elkezdte több hónapos képzését. Ez évben tíz repülőműszaki szakember már sikeresen teljesítette a típusátképzés vizsgáit és repülőgép megérkezését követően tovább folytatják a gyakorlati képzésüket, immáron hazai pályán, saját repülőgépen. Így hamarosan a frissen kiképzett műszaki és hajózó személyzettel kezdhetjük a repülőgép üzemeltetését a repülőgépgyártó helyszíni támogatása mellett.
A brazil személyzet köszönti a kilátogatókat:
Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter:
Jelképes átadás, a Joao Bosco da Costa Jr., az Embraer Defense & Security elnök vezérigazgatójától:
Gróf Gergely ezredes (jobb szélen), az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoka, hivatalosan is átveszi a gépet, dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnökétől:
A rámpás képesség központi eleme:
A meghajtás, két darab IAE V2500-E5 típusú sugárhajtómű. Ez a szíve, az Airbus A320-as repülőgépcsaládnak is, így kimondható, hogy egy bevált, nagy számban alkalmazott hajtóműről van szó:
Önvédelmi rendszer #1
Önvédelmi rendszer #2
Önvédelmi rendszer #3
Önvédelmi rendszer #4
Önvédelmi rendszer #5 némi hiányérzettel:
A főfutó rendszer:
A gép ideiglenes brazil lajstrommal, és letakart magyar felségjellel illetve oldalszámmal:
A szállítószázad címere. A Teve utalás is egyben a jogelőd alakulat első típusára, a Li-2-es gépre, amit itthon tevének hívtak:
A múlt megpihen. Az új generáció ha késve is, de már itthon van: