Katonai témák, fotókkal kiegészítve

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

Central Hawk gyakorlat Kecskeméten - avagy brit égi kalózok Magyarországon

2021. október 31. - Levente B.

CENTRAL HAWK 2021 néven magyar és brit kétoldalú repülő harcászati gyakorlatot hajtottak végre a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Repülőbázison. A magyar alakulat JAS 39 Gripen típusú gépei mellett, a Brit Királyi Légierő BAE Systems Hawk T1 típusú oktató gépei, a RAF 100. századából vettek részt a gyakorlaton. Bár sajtónap volt tervezve, ennek ellenére a kerítés melletti egy külön nap beiktatása utólag jó döntésnek bizonyult.  

A RAF 100. század Hawk gépei fényes fekete színben pompáztak. Ami még feltűnő elsőre, a kalóz jelvény a függőleges vezérsíkon. De erről majd később:

_35b3737.jpg

A 39-es oldalszámú Gripen érkezik vissza a délelőtti repülésről:

_35b3703.jpg

Napi három repülést teljesítettek a magyar és brit gépek, itt az egyik reggeli körben induló gépek láthatóak, még erősen felhős időben:

_35b3535.jpg

_35b3542.jpg

_35b3552.jpg

A brit gépeket odahaza elsősorban agresszor szerepben használják saját Typhoon és F-35-s gépeikkel szemben:

_35b3561.jpg

_35b3576.jpg

_35b3587.jpg

_35b3596.jpg

A 44-es oldalszámú gép, ezen a napon nem volt része a britekkel való együttműködésben:

_35b3606.jpg

Mely szépen rótta a köröket a bázis körzetében:

_35b3617.jpg

_35b3622.jpg

_35b3628.jpg

Az első visszatérő géppár:

_35b3647.jpg

Leszállás 30-as irányon:

_35b3658.jpg

_35b3660.jpg

_35b3665.jpg

A 44-es oktató is befejezte a feladatát:

_35b3684.jpg

Páros helyett, hármas kötelék:

_35b3694.jpg

Oszolj a pont felett:

_35b3696.jpg

_35b3703.jpg

_35b3707.jpg

_35b3711.jpg

A XX202 lajstromú Hawk gép 1978-ban gördült le a gyártósorról:

_35b3715.jpg

_35b3725.jpg

Társa, a XX255 is ugyanennyi idős:

_35b3730.jpg

Ez a gép 1981 márciusában került a Royal Air Force (RAF) kötelékébe, tehát idén ünnepelte 40-ik születésnapját brit színekben:

_35b3737.jpg

Ebéd előtt nem sokkal is volt repülés, itt szoros párban emelkedik el két gép:

_35b3752.jpg

Az utánuk jövők is így tettek:

_35b3758.jpg

_35b3760.jpg

A 44-es is újból felszállt:

_35b3768.jpg

_35b3774.jpg

_35b3783.jpg

A 44-es ahogy korábban, most is a reptér körzetében repült percekig:

_35b3793.jpg

_35b3807.jpg

_35b3813.jpg

Majd landolt 30-as irányon:

_35b3825.jpg

A kora délutáni visszaérkezők közül az első gépek:

_35b3831.jpg

Az XX246 oldalszámú gép függőleges vezérsíkján nem a kalóz fej díszeleg, de erről majd kicsit később:

_35b3844.jpg

_35b3853.jpg

_35b3867.jpg

_35b3871.jpg

_35b3883.jpg

A 30-as gép visszaérkezése a 12-es pálya végéről:

_35b3894.jpg

Késő délutáni indulás. A sötétebb felhők néha eltakarták a napot, ezért a világvége hangulat:

_35b3902.jpg

_35b3909.jpg

_35b3918.jpg

Felzárkózás a Gripen mögé:

_35b3923.jpg

_35b3928.jpg

_35b3930.jpg

A 44-es megint szólóban repült a bázis felett:

_35b3937.jpg

A körforgalmi 21-est nemrég újra festették:

_35b3941.jpg

Videó formátumban a délutáni landolások:

Immár bent. A sajtónapon az igen erős szél miatt a repüléseket leállították, így csupán statikus pozícióban volt lehetőség megnézni a gépeket:

_35b4499.jpg

_35b4503.jpg

A kalóz jelvény, mely valljuk be igen jól áll a gépeknek és az alakulatnak:

_35b4507.jpg

Felvarró formájában (saját gyűjtemény). A címerben maláj nyelven a következő olvasható: "Soha ne rázd fel a darázsfészket":

image_1.jpeg

A RAF 100. százada 1917-ben alakult meg Franciaországban. A háború után először Írországba majd Angliában diszlokált. 1932-ben torpedó-bombázó alakulat lett és 1934-ben Malajziába vezényelték a századot. Ott vette fel az alakulat jelvényben is ismert mottót. A japán invázió során súlyos veszteségeket szenvedtek és végül Ausztrálián keresztül a megmaradt erőket visszarendelték Angliába. Sok évet ugorva, 1991-ben kerültek az első Hawk T1 gépek a századhoz majd települtek át 1995-ben mai állomás helyükre, a RAF Leeming bázisra, Észak-Yorkshire-ben. 

A Hawk T1-es gépeket 2022 márciusában kivonják a RAF kötelékéből, a tervezett 2025-ös évhez képest így jóval előbb. A RAF Red Arrows tervezetten 2030-ig tovább fogja repülni a típust. Ami a 100. Századot illeti, sajnos ugyanarra a sorsra jut mint a géptípus. 

_35b4511.jpg

A nap egyelten dinamikus repülése, egy magyar Dassault Falcon 7x gép volt mely éppen feladatára indult el:

_35b4496.jpg

A hangárban volt lehetőség közelről megnézni a Gripen függesztményeinek néhány opcióit:

_35b4523.jpg

Belül egy Mk 82 inert GB-12-es bomba, a másik eszköz pedig két szárnyaszegett AIM-120 AMRAAM rakéta:

_35b4516.jpg

Jobb szélen egy gyakorló AIM-9L:

_35b4527.jpg

_35b4520.jpg

_35b4521.jpg

Litening III-as célzó konténer:

_35b4541.jpg

Ugrik Csaba dandártábornok, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnoka:

_35b4550.jpg

John Kelly alezredes, brit katonai attasé:

_35b4553.jpg

Csoport fotó a Gripen mellett:

_35b4568.jpg

Mark Jackson ezredparancsnok is jelen volt, aki a Commander of the UK Hawk Wing titulust szerezte meg 2020-ban, ezzel a RAF valamennyi Hawk repülő alakulatainak a parancsnoka lett. Ő az aki a sajtó kérdéseire válaszolt:

_35b4570.jpg

Mark Jackson ezredparancsnok igen érdekes dolgokat mondott a gépről és az alakulat szerepéről otthon és a gyakorlat során. 

A Hawk mérete és fürgesége miatt igen jól tudja szimulálni a kicsi és gyors gépeket, ezért tud meglepetést okozni egy szuperszonikus gép pilótájának. Az alakulat pilótái igen tapasztaltak, vannak köztük akik 2000-3000 órát is összegyűjtöttek az idő során. 

Rendkívül hasznosnak vélte a magyarországi gyakorlatot, hisz az angol és magyar pilóták teljesen különböző taktikai eljárásokat tanultak be az évek alatt. A britek, ahogy a parancsnok mondta, amerikai minta alapján készítik fel a pilótáikat, így ők is igen sokat tudtak tanulni. 

Odahaza ahogy említve lett már a gépeket agresszor szerepben alkalmazzák a RAF rendszerben lévő gépeivel szemben. Illetve segítik a földi JTAC (Előretolt Repülésirányítók) felkészítését. Feladataik 70%-ban air-to-air vagyis légi harc, a maradék 30% földi támogatás. Utóbbi esetben van mód a gépeknek kicsi 3 kg-os gyakorló bomba hordozására. 

Az alakulat felszámolása után az A-A agresszor szerep egy külső kontraktorhoz fog kerülni, a földi támogatás viszont továbbra is a RAF kötelékében marad. 

A hazai gyakorlatra visszatérve, 2-1 illetve 1-1 szembeni légi harcra került sor a Hawk és a Gripen-ek között. Géppárban repülve a középpontban szétváltak a gépek majd 40 km-re eltávolodtak a pilóták egymástól, ezután a földi irányítás vezetésével szembe találkoztak, megkezdve ezzel a légiharcot. A Hawk gépekkel akár 4-5 különböző körülményt építettek fel egy nap során a magyar pilótákkal szemben, itt olyan szituációkra kell gondolni mint pl. hogy az egyik fél magasabban van a másikkal szemben. 

Az ezredparancsnok személy szerint kiválókat mondott a Gripen-ről. A tapasztalatai szerint a svéd gép igen jól manőverezik, ráadásul a szürke festése előny, szabad szemmel a brit pilóták nehezen vették észre, hisz odahaza a Typhoon és F-35-ös méretű géphez lettek hozzá szokva. Sok esetben prédának érezték magukat az angolok. 

Magyarországon 70 felszállást és 90 órát töltöttek a levegőben a britek, odahaza 2-3 hét alatt ennél kevesebbet, durván a felét repülik le. Jóval több pilóta volt mint amennyi géppel jöttek, lehetőség szerint mindenkinek próbáltak ugyanannyi repült időt biztosítani, a földi kiszolgálók száma nagyjából 30 fő volt. 

Mark Jackson a végén hozzátette, hogy nagyon sajnálja az alakulat megszűnésre kerül, mert így nem tudnak vissza jönni a következő évben. Viszont 2022-ben Typhoon gépek érkezhetnek majd, folytatva a brit-magyar kapcsolatokat. 

_35b4508.jpg

Chris McCann pilóta:

_35b4580.jpg

A repülések elmaradásával a gépek a nagy hangárba kerültek:

_35b4590.jpg

_35b4593.jpg

_35b4594.jpg

_35b4596.jpg

Az egyik karbantartó egy ifjú hölgy volt, aki hamar felkeltette a fotósok érdeklődését:

_35b4592.jpg

Aki széles mosollyal fogatta a népszerűséget:

_35b4620.jpg

Még pózolt is egyet a kameráknak:

_35b4640.jpg

Nick Badel ezred parancsnok neve az egyik gép oldalán. Ő azonban 2020-ban átadta a parancsnoki teendőket:

_35b4625.jpg

A már említett XX246-os gép:

_35b4629.jpg

És a kalózmentes függőleges vezérsík. Ez a Joint Forward Air Controller Training and Standards Unit (JFACTSU) magyarul az Előretolt Repülésirányító Kiképző és Alap Egység címere. Az Egyesült Királyság Védelmi Minisztériumának egyetlen NATO és amerikai akkreditált iskolája a repülési irányítók kiképzésére. A JFACTSU elsődleges feladata az Előretolt Repülésirányítók fejlesztése, szabványosítása és oktatása. A folyamat tartalmaz három fő tanfolyamot és a posztgraduális támogatást a folytatáshoz, ez lehetővé teszi a növendékek számára, hogy megértsék a szerepeket, képességeket, az alkalmazásokat és az irányítást a Légi Lefogásnak (Air Interdiction - az ellenséges csapatok mögöttes felvonulási területének támadása) és a Közvetlen Légi Támogatásnak (Close Air Support - CAS) a jelenlegi és feltörekvő technológiák hátterében. 

_35b4615.jpg

_35b4641.jpg

Zárásként a Hawk gépek üres állóhelyei:

_35b4624.jpg

 

süti beállítások módosítása