Június első két napján ismét kitárta a kapuit, immár a szélesebb érdeklődőknek a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis. Ezúttal 80 fő térhetett vissza vagy léphetett első alkalommal a bázis betonjára a kora reggeli órától, egészen a késő délutáni üzemzárásig. A helyi Gripen flotta mellett egy-egy forgószárnyas eszköz is megmutatta magát, az első keddi napon.
A Juliet Apron-ról indulva és oda visszaérkezve több körben 4 db Gripen indult el napi feladatára (+1 gép mindig tartalékban volt). Kísérőinknek hála több szögből és pozícióból rengeteg felvétel készülhetett. A nap zárásaként Majerik Máté főhadnagy demo pilóta, hosszú szünet után ismét legyakorolhatta bemutató programját.
Reggeli nyitó fényekben pihennek a gépek:
A 33-as gép volt az egyik mely egy CATM-65H gyakorló rakétát vitt első reggeli feladatára. Az eszköz az AGM–65 Maverick földi célok elleni rakéta gyakorló változata:
A keddi nap oktató gépe a 43-as volt:
A függőleges vezérsíkba épített (FPU – előre-felfelé) aktív rádióelektronikai zavaróberendezés antennája:
A beömlő nyílásokat védő elemek eltávolítása:
A műszakiak közül volt aki biciklivel érkezett a zónába:
A pilóta személyesen tekinti meg a gépet a felszállás előtt:
Négy gép felszállásra készen, az ötödik marad tartalékban:
Itt jól látható, hogy a 33-as egy Litening III lézeres célmegjelölő konténert is vitt magával:
A másik gép a 35-ös is vitt egy célzókonténert:
Szemből:
A magyar ék felségjel, felette a bázis címere, valamint a HUNAF (Hungarian Air Force - Magyar Légierő) és a 59th TWF (Tactical Fighter Wing - Taktikai vadász Ezred) akroním olvasható:
A 35-ös és a 33-as gép levegő-föld feladatra indul:
A pilótafülkében Tima a század kabalája. A plüss figura sokszor járt már a felhők felett itthon és külföldön egyaránt:
Az An-26-os típus 2005-ben "jött át" Szolnokról és lett tagja a kecskeméti bázisnak. 2020-ban végleg leállították a típust:
Néhány amerikai helikopter is jelen volt:
A jellegzetes formájú CH–47 Chinook:
És egy MEDEVAC (medical evacuation - légi egészségügyi kiürítés) Black Hawk:
Érkezés 30-as irányon, majd oszolj a bázis felett:
Csak a kezemet figyeld:
Szállítókocsit húznak magukkal a földi kiszolgálók:
Közben üzemanyag vételezés is történik:
Szignózás a repülés után:
Második kör érkezése, a Maverick félreismerhetetlen a bal szárnyon:
Típuskavalkád egy fotón:
Tima is visszatért:
A földi biztosítékot (safety pin) a helyére kerül:
Távozóban egy amerikai Black Hawk:
Féktuskók a helyükre kerülnek:
A nap érdekessége. A fegyveres szakág emberei leszerelték a Maverick rakétákat, így volt lehetőség a folyamatot megörökíteni:
Két oldalt, két ember egy-egy emelővel egyszerre veszi le a rakétát. Felül a sárga-fekete eszköz az adapter mely a fegyverek emeléséhez kell. Az adapteren számok jelölik, hogy melyik fegyvertípus emeléséhez hova kell akasztani az emelőt:
A rakétát az indítósínnel együtt emelik le:
A rakéta rögzítése után...
...kitolják a gép alól:
Az adapter eltávolítása:
A második rakéta leemelése:
Az egyik Chinook indulásra készen:
Majd távolodva elindul a D guruló irányába:
Egy Cessna 182RG Skylane osont el a kertek alatt, természetesen a torony engedélyével:
És a Chinook elindult Szolnok irányába:
Indul a második kör:
Áthaladóban egy Black Hawk:
Visszatéréskor...hárman már tömörülnek, a negyedik gép lemaradva:
Oszolj:
Ezen a fotón jól látszik, hogy a kacsaszárnyak fékezésre is szolgálnak:
Ebéd szünetben volt egy QRA (Quick Reaction Alert - fegyveres légtérvédelmi készenléti szolgálat) gyakorló riasztás. Itt visszatérőben a géppár:
A 38-as gép pilótája szépen a fotósok előtt tette le a gépet:
A szárnyvégeken éles fegyverzet:
A harmadik körre indulva, de a fotós hely immár a Romeo zóna:
Szolnoki vendég érkezik:
A 13-as oldalszámú H145M helikopter ILS (Instrument Landing System - műszeres leszállító rendszer) gyakorló megközelítést hajtott végre, majd feladata végeztével elindult vissza Szolnokra:
Gripen géppár:
A Maverick gyakorlók visszakerültek:
Majerik Máté megkezdi a demo programot:
És ismét a zónában:
A többi gép is visszatért feladatáról:
Majerik Máté a Gripen előtt:
It's Showtime!
Az utolsó két gép is visszatért:
A földi biztosíték a helyére kerül:
Van menőbb egy űrhajósnál? Igen...egy Volvo sofőrnél aki hátrafelé vontat egy Gripen-t:
A lehetőségért köszönet az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis vezetésének. Külön kiemelendő a szervezésért és a nap folyamán nyújtott folyamatos segítségért a kísérőknek, akik nélkül nem sikerülhetett volna így ez a keddi nap. És persze a toronyban lévőknek akik a csapat mozgására áldásukat adták minden esetben. Valamint a pilótáknak és a földi kiszolgálóknak amiért elviselték több tucat fotós kíváncsiskodó tekintetét.