Katonai témák, fotókkal kiegészítve

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

Ez volt 2020 számomra

2020. december 28. - Levente B.

Nem ez lesz repülés témában a legfotózottabb év a COVID járvány miatt, de ennek ellenére volt mit fényképezni és videózni, volt miért időnként utazni, vagy éppen csupán felnézni az égboltra. Ez volt 2020 az én szemszögemből, leszűkítve az "aviatikai" témára. 

Mindjárt az év elején a Honvédelmi és Rendészeti bizottság kihelyezett ülését lehetett meglátogatni amit Kecskeméten a bázis repülőtéren tartottak. Sok újdonságot mutattak meg, köztük az Airbus A319-es gépek MEDEVAC készletét és a rendszeresített Ambuliftet:

_35b8511_1.jpg

Az egészségügyi modul:

img_8590.jpg

A statikus soron a szolnokiak is képviselték magukat:

_35b8352.jpg

A 607-es Falcon rejtve a hangárban, ezt a gépet a Honvédelmi és Rendészeti bizottság tagjai láthatták csupán:

_35b8476.jpg

De volt lehetőség a sajtó képviselőinek a másik Falcont megnézni belülről, melyre szintén első alkalommal került sor:

img_8578.jpg

img_8582.jpg

img_8580.jpg

Ezen a napon más újdonságot is meg lehetett nézni, ilyenek voltak például a felújított guruló utak és az új Apronok a bázis déli végében:

_35b8447.jpg

_35b8449.jpg

_35b8455.jpg

_35b8458.jpg

Szintén még év elején, az amerikai 3. Gyalogoshadosztály 3. Helikopterdandárának két HH-60M típusú helikoptere, a XIII. kerületben található Marina Part Lakópark mellett lévő helyen tartottak, egy esetleges egészségügyi biztosítás esetére gyakorlatot:

_35b8115.jpg

_35b8163.jpg

_35b8182.jpg

Első alkalommal érkezett hazánkba a Korean Air cég cargo gépe:

_35b7974.jpg

_35b8060.jpg

Március elején volt egy magyar-közös gyakorlat az újdörögdi Romvárosban:

Szintén március elejéről amikor a vírus járvány kezdett világméretű lenni, a nemzetközi utasforgalom már gyérebb volt a megszokottól, de még a zárások, ritkítások előtt pár fotóra kinéztem a Liszt Ferenc repülőtérre:

_35b6893.jpg

_35b8577.jpg

_35b8665.jpg

_35b8723.jpg

A tavaszi élet, napi pár gépre zsugorította a forgalmat csupán Budapesten, a kisgépes gyakorlások viszont megnőttek. Ez a Cessna 150-es Dunakesziről ruccant át:

_35b8785.jpg

A COVID járvány során korábban nem látott cégek és típusok voltak "elérhetőek". Mint pl. az orosz Sky Gates Airlines, Boeing 747-400F cargo gépe:

_35b8791.jpg

A 2020-as év egyik újdonsága volt, a Korean Air egy darabig még működtette a civil közlekedést is, de ez néhány hét után szintén leállt:

_35b8846.jpg

Szolnokon közben az élet nem állt meg tavasszal. Ebben az évben sorra érkeztek a H145M típusú gépek, az átvétel után meg is kezdték a hazai repüléseket: 

_35b8873.jpg

_35b8892.jpg

A Zlinek is fontos részei a pilóta oktatásnak:

_mg_9224.jpg

Az ex-Légimentő Aerospatiale AS350 B Ecureuil (Mókus) helikopterek szintén elsősorban a képzésben segédkeznek:

_35b9202.jpg

_35b9265.jpg

Jó az öreg a háznál. A Mi-17 még egy darabig fontos szereplője lesz a szolnoki helikopteres életnek:

_35b9302.jpg

 Ha leruccant az ember Kecskemétre szerencsére ott se voltak csöndesek a hétköznapok:

_35b8916.jpg

_35b8928.jpg

_35b8995.jpg

_35b9007.jpg

_35b9013.jpg

_35b9029.jpg

_35b9038.jpg

_35b9052.jpg

Ez a Piper PA-23-250 Aztec nyár elején észak Budapestet fotózta:

_35b9100.jpg

A Légirendészet McDonnell-Douglas MD-902 Explorer típusú helikopterei is rendszeres látogatók Budapest egén:

_35b9121.jpg

_35b0246.jpg

A McDonnell-Douglas mellett az Airbus is képviselteti forgószárnyas téren magát a hazai égbolton. Mint például egy Eurocopter EC120 B Colibri típussal:

_35b0033.jpg

Vagy a Légimentők színeiben egy Eurocopter EC135 P2+ típussal:

_35b0651.jpg

_35b0658.jpg

Gödöllői bázisú Cessna 172N Skyhawk:

_35b9143.jpg

A járvány új dolgokat hozott sok helyen. A repülésben a WizzAir is új területen járt, itt az egyik gépük éppen Kínából hoz egészségügyi felszereléseket. A légitársaság hónapokig járta a távoli országot több géppel:

_35b9162.jpg

Volt még egy WizzAir Atlanti-óceán átrepülés, hogy az ott rekedt magyarokat és más nemzetek lakosait haza hozza. Ennek apropóján terveztem eme felvarrót:

_mg_9258.jpg

 A Qatar légitársaság egyik alkalommal egy Airbus A350-1000-el érkezett Budapestre. Itt alig fél éves volt a gép:

_35b9128.jpg

Nyáron lehetőség volt a csehországi 25. Légvédelmi Rakéta Ezred kis hatótávolságú légvédelmi rakéta lövészetét, ahol Sztrela-2-es rendszerrel is lőttek:

_mg_9537.jpg

_mg_9590.jpg

_mg_9836.jpg

És utoljára a Sztrela–10-el:

_mg_9798.jpg

_mg_0074.jpg

A cseh helikopteres alakulatának egyik Mi-171-es helikoptere, végig a lőtér háta mögött repült fel és alá:

_mg_0008.jpg

Szolnokon a RepTárba átkerült a bázisról egy Mi-8 Helikopter Komplex Szimulátor, mely korábban a pilóta képzésben segédkezett:

_mg_8097.jpg

_mg_8098.jpg

_mg_8099.jpg

_mg_8112.jpg

 A tavalyi Messzer után egy Spitfire is átkerült a szolnoki múzeumba ideiglenesen a krakkói múzeumból:

_mg_9889.jpg

_mg_9817.jpg

_mg_9859.jpg

A Honvédség forgó és merevszárnyas gépei mind az altiszti mind a tiszti avatón jelen voltak:

 Látogatását tette a Honvédség egyik Mi-17-es helikoptere a dunai flottilla kikötőben:

_35b9067.jpg

_35b9077.jpg

_35b9083.jpg

Kecskeméti nyári vizit, délutáni és szürkületi fényekben:

_35b9378.jpg

_35b9428.jpg

_35b9441.jpg

_35b9475.jpg

_35b9486.jpg

_35b9502.jpg

_35b9602.jpg

 Idén búcsúztatták az An-26-os típusú szállítógépet a Légierő Haderőnem állományából:

_35b9639.jpg

_35b9669.jpg

 És akik kötődnek a típushoz és itt lehettek...balról-jobbra: Farkas Bertalan nyá. dandártábornok űrhajós, Tar Imre nyá. ezredes volt tököli parancsnok, Tóth Károly nyá. őrnagy volt tököli parancsnok, Czikora Gyola nyá. alezredes volt szolnoki ezredparancsnokhelyettes, Baumann Zsolt nyá. ezredes volt mb. légierő tőrzsfőnök, Bakó István nyá. vezérőrnagy volt repülő-és légvédelmi főcsoportfőnök, Mogyorósi Attila nyá. alezredes volt tököli parancsnok, Molnár István nyá alezredes volt műszaki századparancsnok, Nagy József nyá. ezredes volt kecskeméti ezredparancsnok helyettes (a beazonosításban köszönöm a segítséget):

_35b9832.jpg

Utolsó landolások egyike:

_35b0007.jpg

A Légimentők egyik feladata a Forma-1 versenyek biztosítása, itt útban vissza a budaörsi bázisra, két külön napon:

_35b0124.jpg

_35b0127.jpg

_35b0128.jpg

_35b0132.jpg

A Flottilla kikötőben sűrűn vendégeskedtek a H145 típusú helikopterek is:

_35b9343.jpg

_35b9345.jpg

Volt amikor párban jöttek:

_35b0183.jpg

_35b0204.jpg

_35b0210.jpg

A Gyöngyös melletti Pipishegyen, negyedik éve rendezték meg az "Air Wolf Hunting" nevű kutató-mentő helikopteres gyakorlatot. Idén első alkalommal voltak jelen a H145M típusú helikopterek:

_35b0933.jpg

_35b1032.jpg

A Mi-8-as helikopter, csörlő tehcnikával emeli fedélzetre a hordágyat egy bemutató során:

_35b1182.jpg

_35b1265.jpg

_35b1334.jpg

Volt persze ejtőernyős ugrások:

_35b1382.jpg

_35b1458.jpg

Gripenek első alkalommal köszöntek be a hazamenetel előtt:

_35b1633.jpg

Nem maradhatott ki a Mi-24-es se:

_35b1681.jpg

_35b1754.jpg

_35b1840.jpg

_35b1846.jpg

_35b1977.jpg

A Brave Warrior nemzetközi gyakorlaton a Mi-24-es harcihelikopterek is kivették a részüket:

_35b2474.jpg

_35b2491.jpg

_35b2493.jpg

Az Iron Cat gyakorlaton, a Flottilla 20 mm-es gépágyúival hajtottak végre éles lövészetet, a cél egy X8 célrepülőgép volt:

_mg_5176.jpg

_mg_5340.jpg

Ősszel megsűrűsödtek az éles lövészettel egybe kötött gyakorlatok a Bakonyban. Volt, hogy a Mi-24-es helikopterek deszantterében ülő mesterlövészek lőttek a földi célokra:

_35b2375.jpg

Vagy Gripenek gépágyúval:

_35b2332-2.jpg

_35b2314.jpg

Egy fél napra átruccant két F-16-os Avianoból:

_35b2637.jpg

_35b2619.jpg

 A harcihelikopter zászlóalj állománya lőtt nappal:

_35b3233.jpg

_35b3352.jpg

És éjjel:

_mg_5873.jpg

_mg_5879.jpg

Az egyik lövészeti napon a balatonfüredi mentőhelikopter szeli át a lőteret egy csöndesebb órában:

_35b3106.jpg

Egy őszi napon a szolnoki bázison dinamikus és statikus bemutatót tartottak:

_35b2826.jpg

_35b2916.jpg

_35b2954.jpg

_35b3047.jpg

A H145 típusú helikopterek némelyike csörlő rendszerrel is fel van szerelve:

_35b3012.jpg

Az MT-2 típusú, 45X25 méter alapterületű hangársátrakat a nyáron adták át Szolnokon a bővülő helikopter flotta miatt:

_35b2973.jpg

A csehországi Aero Vodochody cég elhozta Magyarországra a második prototípusát az L-39NG oktató gépnek. Összesen három repülés során, három magyar pilóta ülhetett a hátsó ülésben:

_35b3423.jpg

_35b3506.jpg

_35b3803.jpg

_35b3891.jpg

_35b3929.jpg

_35b3964.jpg

A kivont An-26-os gépek Kecskeméten:

_35b3418.jpg

Repülésre várva:

_35b3486.jpg

Kompozíció #1:

_35b3568.jpg

És #2

_35b3613.jpg

Délutánra a szállító század gépei is vissza tértek:

_35b3774.jpg

img_5985.jpg

_35b3948.jpg

December elején egy csendesebb őszi napon érkezett meg további három darab H145M típusú helikopter. Az idő múlását a helyi forgalom megörökítésével lehetett eltölteni:

_35b4035.jpg

_35b4050.jpg

_35b4059.jpg

_35b4091.jpg

_35b4137.jpg

_35b4265.jpg

És este meg is érkezett a három gép, valamennyi az MP (Multi Purpose) azaz felfegyverzett többcélú konfigurációjú H145M:

_35b4346.jpg

A fegyverfelfüggesztő pilonok itt szépen kivehetőek:

_35b4350.jpg

Nem lehet azt mondani, hogy sokat kéne panaszkodni a fotók láttán, de reméljük lesz jobb is, meg több is amit a 2021-es év adhat. És persze mindenki vigyázzon magára!

Sok embernek meg kell köszönnöm a segítséget, mind a civil életből és persze a Honvédségen belül is a lehetőségekért.  

süti beállítások módosítása