Nem ez lesz repülés témában a legfotózottabb év a COVID járvány miatt, de ennek ellenére volt mit fényképezni és videózni, volt miért időnként utazni, vagy éppen csupán felnézni az égboltra. Ez volt 2020 az én szemszögemből, leszűkítve az "aviatikai" témára.
Mindjárt az év elején a Honvédelmi és Rendészeti bizottság kihelyezett ülését lehetett meglátogatni amit Kecskeméten a bázis repülőtéren tartottak. Sok újdonságot mutattak meg, köztük az Airbus A319-es gépek MEDEVAC készletét és a rendszeresített Ambuliftet:
Az egészségügyi modul:
A statikus soron a szolnokiak is képviselték magukat:
A 607-es Falcon rejtve a hangárban, ezt a gépet a Honvédelmi és Rendészeti bizottság tagjai láthatták csupán:
De volt lehetőség a sajtó képviselőinek a másik Falcont megnézni belülről, melyre szintén első alkalommal került sor:
Ezen a napon más újdonságot is meg lehetett nézni, ilyenek voltak például a felújított guruló utak és az új Apronok a bázis déli végében:
Szintén még év elején, az amerikai 3. Gyalogoshadosztály 3. Helikopterdandárának két HH-60M típusú helikoptere, a XIII. kerületben található Marina Part Lakópark mellett lévő helyen tartottak, egy esetleges egészségügyi biztosítás esetére gyakorlatot:
Első alkalommal érkezett hazánkba a Korean Air cég cargo gépe:
Március elején volt egy magyar-közös gyakorlat az újdörögdi Romvárosban:
Szintén március elejéről amikor a vírus járvány kezdett világméretű lenni, a nemzetközi utasforgalom már gyérebb volt a megszokottól, de még a zárások, ritkítások előtt pár fotóra kinéztem a Liszt Ferenc repülőtérre:
A tavaszi élet, napi pár gépre zsugorította a forgalmat csupán Budapesten, a kisgépes gyakorlások viszont megnőttek. Ez a Cessna 150-es Dunakesziről ruccant át:
A COVID járvány során korábban nem látott cégek és típusok voltak "elérhetőek". Mint pl. az orosz Sky Gates Airlines, Boeing 747-400F cargo gépe:
A 2020-as év egyik újdonsága volt, a Korean Air egy darabig még működtette a civil közlekedést is, de ez néhány hét után szintén leállt:
Szolnokon közben az élet nem állt meg tavasszal. Ebben az évben sorra érkeztek a H145M típusú gépek, az átvétel után meg is kezdték a hazai repüléseket:
A Zlinek is fontos részei a pilóta oktatásnak:
Az ex-Légimentő Aerospatiale AS350 B Ecureuil (Mókus) helikopterek szintén elsősorban a képzésben segédkeznek:
Jó az öreg a háznál. A Mi-17 még egy darabig fontos szereplője lesz a szolnoki helikopteres életnek:
Ha leruccant az ember Kecskemétre szerencsére ott se voltak csöndesek a hétköznapok:
Ez a Piper PA-23-250 Aztec nyár elején észak Budapestet fotózta:
A Légirendészet McDonnell-Douglas MD-902 Explorer típusú helikopterei is rendszeres látogatók Budapest egén:
A McDonnell-Douglas mellett az Airbus is képviselteti forgószárnyas téren magát a hazai égbolton. Mint például egy Eurocopter EC120 B Colibri típussal:
Vagy a Légimentők színeiben egy Eurocopter EC135 P2+ típussal:
Gödöllői bázisú Cessna 172N Skyhawk:
A járvány új dolgokat hozott sok helyen. A repülésben a WizzAir is új területen járt, itt az egyik gépük éppen Kínából hoz egészségügyi felszereléseket. A légitársaság hónapokig járta a távoli országot több géppel:
Volt még egy WizzAir Atlanti-óceán átrepülés, hogy az ott rekedt magyarokat és más nemzetek lakosait haza hozza. Ennek apropóján terveztem eme felvarrót:
A Qatar légitársaság egyik alkalommal egy Airbus A350-1000-el érkezett Budapestre. Itt alig fél éves volt a gép:
Nyáron lehetőség volt a csehországi 25. Légvédelmi Rakéta Ezred kis hatótávolságú légvédelmi rakéta lövészetét, ahol Sztrela-2-es rendszerrel is lőttek:
És utoljára a Sztrela–10-el:
A cseh helikopteres alakulatának egyik Mi-171-es helikoptere, végig a lőtér háta mögött repült fel és alá:
Szolnokon a RepTárba átkerült a bázisról egy Mi-8 Helikopter Komplex Szimulátor, mely korábban a pilóta képzésben segédkezett:
A tavalyi Messzer után egy Spitfire is átkerült a szolnoki múzeumba ideiglenesen a krakkói múzeumból:
A Honvédség forgó és merevszárnyas gépei mind az altiszti mind a tiszti avatón jelen voltak:
Látogatását tette a Honvédség egyik Mi-17-es helikoptere a dunai flottilla kikötőben:
Kecskeméti nyári vizit, délutáni és szürkületi fényekben:
Idén búcsúztatták az An-26-os típusú szállítógépet a Légierő Haderőnem állományából:
És akik kötődnek a típushoz és itt lehettek...balról-jobbra: Farkas Bertalan nyá. dandártábornok űrhajós, Tar Imre nyá. ezredes volt tököli parancsnok, Tóth Károly nyá. őrnagy volt tököli parancsnok, Czikora Gyola nyá. alezredes volt szolnoki ezredparancsnokhelyettes, Baumann Zsolt nyá. ezredes volt mb. légierő tőrzsfőnök, Bakó István nyá. vezérőrnagy volt repülő-és légvédelmi főcsoportfőnök, Mogyorósi Attila nyá. alezredes volt tököli parancsnok, Molnár István nyá alezredes volt műszaki századparancsnok, Nagy József nyá. ezredes volt kecskeméti ezredparancsnok helyettes (a beazonosításban köszönöm a segítséget):
Utolsó landolások egyike:
A Légimentők egyik feladata a Forma-1 versenyek biztosítása, itt útban vissza a budaörsi bázisra, két külön napon:
A Flottilla kikötőben sűrűn vendégeskedtek a H145 típusú helikopterek is:
Volt amikor párban jöttek:
A Gyöngyös melletti Pipishegyen, negyedik éve rendezték meg az "Air Wolf Hunting" nevű kutató-mentő helikopteres gyakorlatot. Idén első alkalommal voltak jelen a H145M típusú helikopterek:
A Mi-8-as helikopter, csörlő tehcnikával emeli fedélzetre a hordágyat egy bemutató során:
Volt persze ejtőernyős ugrások:
Gripenek első alkalommal köszöntek be a hazamenetel előtt:
Nem maradhatott ki a Mi-24-es se:
A Brave Warrior nemzetközi gyakorlaton a Mi-24-es harcihelikopterek is kivették a részüket:
Az Iron Cat gyakorlaton, a Flottilla 20 mm-es gépágyúival hajtottak végre éles lövészetet, a cél egy X8 célrepülőgép volt:
Ősszel megsűrűsödtek az éles lövészettel egybe kötött gyakorlatok a Bakonyban. Volt, hogy a Mi-24-es helikopterek deszantterében ülő mesterlövészek lőttek a földi célokra:
Vagy Gripenek gépágyúval:
Egy fél napra átruccant két F-16-os Avianoból:
A harcihelikopter zászlóalj állománya lőtt nappal:
És éjjel:
Az egyik lövészeti napon a balatonfüredi mentőhelikopter szeli át a lőteret egy csöndesebb órában:
Egy őszi napon a szolnoki bázison dinamikus és statikus bemutatót tartottak:
A H145 típusú helikopterek némelyike csörlő rendszerrel is fel van szerelve:
Az MT-2 típusú, 45X25 méter alapterületű hangársátrakat a nyáron adták át Szolnokon a bővülő helikopter flotta miatt:
A csehországi Aero Vodochody cég elhozta Magyarországra a második prototípusát az L-39NG oktató gépnek. Összesen három repülés során, három magyar pilóta ülhetett a hátsó ülésben:
A kivont An-26-os gépek Kecskeméten:
Repülésre várva:
Kompozíció #1:
És #2
Délutánra a szállító század gépei is vissza tértek:
December elején egy csendesebb őszi napon érkezett meg további három darab H145M típusú helikopter. Az idő múlását a helyi forgalom megörökítésével lehetett eltölteni:
És este meg is érkezett a három gép, valamennyi az MP (Multi Purpose) azaz felfegyverzett többcélú konfigurációjú H145M:
A fegyverfelfüggesztő pilonok itt szépen kivehetőek:
Nem lehet azt mondani, hogy sokat kéne panaszkodni a fotók láttán, de reméljük lesz jobb is, meg több is amit a 2021-es év adhat. És persze mindenki vigyázzon magára!
Sok embernek meg kell köszönnöm a segítséget, mind a civil életből és persze a Honvédségen belül is a lehetőségekért.