Katonai témák, fotókkal kiegészítve

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

Vele van a "HForce"

2020. december 20. - Levente B.

Új Korszak nyitása a Magyar Honvédségnek.

A H145M típusú helikopter már több mint egy éve magyar a Légierő haderőnem része. Ez a típusú helikopter, amelyet a HForce fegyverkezelő rendszerrel is felszereltek, erősen megváltoztatta a magyar védelmi erők összetételét és képességeit.
2020 utolsó heteiben három H145M érkezett Magyarországra, további kettő érkezését pedig 2021 márciusára tervezik. Bali Tamás, ezredes a szolnoki bázis bázisparancsnok-helyettese beszélt a mostani időkről, aki több mint 30 éves tapasztalattal rendelkezik különböző típusú helikoptereken. 
Magyarország hosszú évtizedek óta Mi-8 és Mi-17 helikoptereket használ szállító feladatokra, a Mi-24-es helikoptereket pedig elsősorban támadó szerepben. 

"Amíg lehetett, használtuk ezeket a helikoptereket, de 60 évvel ezelőtt létrehozott technológiával repültünk" - mondta Bali Tamás. „Meg kellett újítanunk a flottánkat, hogy megfelelően tudjunk együttműködni a Magyar Szárazföldi és Különleges Erőkkel. Sok helikopter volt az európai piacon, de a H145 állt a lista élén. A szovjet helikopterekről a H145M-re való áttérés nagy előrelépés volt: ez számunkra egy vadonatúj korszak kezdete"

Az első H145M helikopterek érkezése, Budapest: 2019 november:

_35b6521.jpg

7 db gép Szolnokon:

_35b2994.jpg

Ugrás a digitális korszakba

„A H145 típusú helikopter ezen katonai változata megadja nekünk azt a teljesítményt, amelyre a védelmi erőknek szükségünk van. Korábban a szállító és támadó helikoptereink nem rendelkeztek védelmi képességekkel. Ugyanakkor a digitális korszakba is ugrottunk a H145M-mel ”- mondta Bali Tamás. „Manapság a repülési környezet digitális. Azok a helikopterek, amelyek nem tudnak csatlakozni ehhez a digitális környezethez, egyszerűen elavultak. Ez a legnagyobb különbség, amit ma látok. ”

A magyar H145M flotta gépei szintén el vannak látva a gyorsköteles lecsúszáshoz használt „Fast Rope” kerettel, nagy teljesítményű kamerával, kettős teherhoroggal, csörlő rendszerrel, felszerelhető katasztrófavédelmi készlettel, ballisztikus védelemmel és mindegyik el van látva elektronikus ellenintézkedési rendszerrel. 

„A H145M lehetővé teszi számunkra, hogy részben átvegyük a magyarországi szállítóhelikopterek által jelenleg elvégzett SAR feladatokat. Emellett a Különleges erők feladataira is felhasználhatóak. Képesek leszünk felderítést valamint irányítási és vezetési (RC2) feladatokat végrehajtva kommunikálni a típus rendszereit használva valós időben a földön lévő csapatokkal. "

A típus oldalára felszerelt csörlő rendszer:

_35b3011.jpg

A repülés új módja

„Pilóta szempontjából a legnagyobb különbség, amelyet észrevettem a H145M repülésével, az a stabilitása volt. A szovjet típusú helikopterekben van "autómatapilóta", ami valójában nem mondható annak. A H145M-mel a stabilizálás annyira kifinomult, hogy egy 60 fokos fordulatot meg lehet tenni anélkül, hogy az ember hozzáérne a ciklikus vezérlőhöz és a kollektívához. Őszintén gondolom, hogy a H145 stabilizációs rendszere a legjobb a világon ”

„Másodsorban az automatizálás: korábban nem volt repülésirányító rendszerünk, ami jelentősen megkönnyítette a pilóta munkaterhelését. Például az IFR repülés most már teljesen automatizált; a H145 képes maga repülni. És végül a teljesítmény: a teljesítménytartalék egyszerűen elképesztő. Ami azt jelenti, hogy teljesítmény képességet ez a helikopter sokkal szélesebb skálán képes biztosítani."

 _35b4118.jpg

Kiterjedt képzési csomag

A helikopterek legyártása mellett az Airbus a pilótáknak és karbantartó személyzetnek biztosít oktatást. Összesen 50 pilóta kap átképzést a H145 típusra a donauwörthi helyszínen, akik közül a kétharmadának már megvan a jogosítványa. Ezen pilótáknak VFR és IFR tanfolyamokat is el kell végezniük, míg az oktató pilóták Éjszakai, Ellenőrző és Csörlő képzést is kapnak, hogy növelni tudják az otthoni tudást miután hazatértek. Végül a pilóták a HForce rendszerre is képesítést szereznek, így teljes mértékben jártasak lesznek ebben az új fegyverrendszerben.

„A szerződés 70 karbantartó szakember képzését is tartalmazza. Donauwörthben teljesítik a B1 és B2 szintű képzést, majd a itthon folytatják a munkahelyi képzést. Az Airbus mentorai további egy évet töltenek velünk ”

 Az egyik H145M gépen láthatóak a HForce fegyverfelfüggesztők:

_35b4350.jpg

HForce: indulásra kész

A magyar légierő összesen 20 db H145M gépet fog üzemeltetni, ebből 16 darab (2020 decemberében) már Magyarországon a szolnoki bázison van. Valamennyi gépben a bekötések az Airbus Helicopters által kifejlesztett HForce fegyverkezelő rendszerhez megvannak, amely lehetővé teszi Magyarország számára, hogy széles körű ballisztikus vagy irányított fegyverrel felszerelje és üzemeltesse helikoptereit.

„Már megkaptuk a rendszereket, de a képzés jövőre, június körül kezdődik. Ezután júliusra készen állunk a HForce rendszer első használatára. ”

A HForce fegyverrendszer moduláris és növelhető, továbbá felszerelhető az Airbus kereskedelmi helikopterpalettájának bármelyik katonai változatára (H125M, H145M, H225M). Széles körű fegyverzetet kínál, modern és könnyű célbefogást, továbbá magas szintű célzási pontosságot, mely funkciók korábban a támadóhelikopter kategóriában voltak elérhetőek. 

További fotók a tipusrúl az elmúlt 1 évből:

_35b4265.jpg

_35b4266.jpg

_35b7262.jpg

_35b0204.jpg

_35b7605.jpg

_35b8359.jpg

_35b6648.jpg

_35b6814.jpg

_35b1646.jpg

_35b1661.jpg

_35b1719.jpg

_35b0977.jpg

_35b1037.jpg

_35b1246.jpg

_35b1334.jpg

_35b1339.jpg

_35b1355.jpg

_35b1357.jpg

 A fenti adatok és interjú részlet az Airbus cég 2020 december 18-án kiadott sajtó közleményének fordítása. Fotók: saját

süti beállítások módosítása