Magyarország 2018-ban vásárolt 20 db H145M katonai helikoptert. Az első példányok 2019 novemberében érkeztek meg az országba, azóta folyamatosan néhány havonta jöttek újabbak a németországi gyárból. Az idei évben még decemberre várható volt egy következő "adag" és ha nem is a legjobb fényekben de legalább nem esőben töltöttem egy fél napot a szolnoki bázis mellett, továbbá volt addig is mit fotózni a nap folyamán. A 20 darabos H145 flotta jövőre lesz teljes.
Egy Zlin-242L oktatógép. A hazai pilótaképzés egyik fontos típusa:
A 10-es oldalszámú H145M, már egy ideje itthon:
Ez a Zlin-143LSi típusú gép, mint a fentebb látható másik Zlin is a pilótaképzésben segédkezik. Ez utóbbi azonban 4 üléses, míg a 242-es csupán kettő:
Közben egy "Rubik" is előkerült. Ez a Mi-17N típusú szállító helikopter, jó pár évtizede az egyik meghatározó eleme a hazai helikopteres kultúrának a Honvédségben. A típust a szintén Airbus vállalat által gyártott H225M típusú gépek váltják le néhány éven belül:
Szolnoktól délre csodás fények voltak, a leszálló gépeket ebben a szögben erős kontraszttal lehetett megörökíteni:
A feltámadt "Főnix". A harcihelikopter zászlóalj erőt sugárzó 331-es oldalszámú gépe érkezik:
Ez a H145M már 1 éve hordja az ék felségjelet:
Magasból éles fordulóval érkezés a szolnoki aszfaltra:
Holt-Tisza csendélet, melyet a helikopter Klimov TV3-117 típusú hajtóművei zavarnak meg:
Ez a H145M, mely a 16-os oldalszámot viseli, már frissebb szerzemény:
A Mi-24-es és a Holt-Tisza:
Az Aerospatiale AS350B Ecureuil (Mókus) is elsősorban a hazai pilótaképzésben segédkezik:
A nagyvasak:
Kompozit égi jármű:
Egyszer jobbról:
Egyszer balról:
A biológiai eredetű égi eszközök is mindennaposak a bázis körüli természetben:
Alacsonyan és gyorsan:
Néha szép fotók születnek amikor úgymond "utána lövünk" a témának:
Illetve magasan és lassan:
Amikor a Nap a horizont közelébe ért egy kevés rózsaszín is megjelent az égbolton, adva egy plusz színkavalkádot a Mi-17-es gépre és környezetére:
Kicsivel később már egyhangú szürkületben:
A 16-os H145M helikopter szintúgy:
Valaki mindig figyel:
És a nap fénypontjai, bár nem a szó szoros értelemben hisz a Nap már lebukott, de az ember próbálja kihozni amit tud az adott helyzetekből:
Ez a H145M ideiglenes német lajstrommal érkezik. A farok légcsavar alatt kiolvasható a D-HCBR, mely esetben a D betű (Deutschland) Németországot jelöli. A gépet egyenesen a németországi gyárból hozták. Az orr részben látható a FLIR torony, melybe egy termográfiai kamera van beépítve:
A távolban a Mi-17-es még egy körre elmegy, a H145 érkezik a reptér fölé:
A második "ideiglenes" gép, ő a D-HADR lajstrommal repült át:
A végső körben a Mi-17-es helyzetjelző fényei szépen kivehetőek ebben a napszakban:
És az utolsó a mai napra, mely a D-HCBQ matricával érkezett:
Amiért érdekesek ezek a gépek, az itt látható szépen. Nemcsak az utolsó gép, de mind a három helikopter oldalán látható volt a HForce fegyverfelfüggesztők:
És ezzel a fotóval záródik a nap: