Tatán 1978 óta nem látott illetve tapasztalt esemény zajlott le július 24-én. A Komárom-Esztergom megyei városban diszlokáló MH 25. Klapka György Lövészdandár laktanyájában, egy több mint 40 éves eltéréssel új harckocsi technika került a Magyar Honvédség állományába. Még a Néphadsereg idején beszerzett, a kornak megfelelő T-72-es szovjet típusú harckocsik váltására érkezett meg az első nyugati páncélos haditechnika.
A tatai laktanya bejárata:
Az elődökre emlékezve. Az első T-34-es harckocsik 1948-ban érkeztek, valamennyi használt volt. A 25. harckocsiezred (MN 9935) 1957 került át a jelenlegi tatai laktanyába. A jogelőd 17. önálló nehéz harckocsi-rohamlöveg ezred 1952-ben Sárbogárdon alakult meg:
És a jelen, a Leopard 2A4-es:
Stílszerű dekoráció:
A torony tetején a parancsnok önálló periszkópja:
Szemből a EMES–15 tűzvezető rendszer. A rendszer tartalmaz egy darab lézeres távolságmérőt, és egy hő/infrakamerát. Koaxiálisan felszerelt periszkóppal is ellátták:
A tatai alakulat új jelvénye és mellette a maximálisan elérhető sebesség (közúton) ikonja:
A Leopard 2A4-es személyzete 4 fő. Fő fegyvere 1 db Rheinmetall 120mm-es L/44-es harckocsiágyú:
A parancsnoki periszkóp és a tűzvezető rendszer:
A Leoprad 2A4-ket 1985 és 1992 között gyártották, és Németország ez idő alatt 695 db gyári újat rendszeresített, emellett Svájc is licenszben gyártott további 380 db-ot. A 2000-es évekre Németország tovább adott a több mint 2000 db 2A4-es harckocsijaiból, ezek közül került Ausztriába, Lengyelországba és például Szingapúrba is.
A legnagyobb fejlesztések a 2A4-es tekintetében az előző verziókhoz képest a megjelenés évében:
- Új automatikus tűz- és robbanásvédelmi rendszer
- Módosított digitális tűzvezető rendszer
- Torony és oldalpáncél módosítások, titán és wolfram rétegekkel
A Bundeswehr által letárolt 2A4-es harckocsikból most 12 db nagyjavítás után került illetve fog kerülni Magyarországra. Az eddigi 4 db-hoz szeptembertől havonta kettő érkezik majd az év végéig. A harckocsik természetesen teljes értékűek.
A Krauss-Maffei Wegmann (KMW) szakemberei készítik fel az első magyar katonákat, akik a harckocsikat fogják kezelni. Ez a kiképzés az MH 25. Klapka György lövészdandár laktanyájában 2020. decemberig valósul meg. A betanulási folyamatra azért van szükség, mert a Leopard 2A4-esek üzemeltetése és alkalmazása jelentősen eltér az eddig használt harckocsikétól.
Júliusban a Magyar Honvédség aláírta az osztrák Védelmi Minisztériummal azt az együttműködési megállapodást, amely lehetővé teszi, hogy a magyar harckocsizó és kezelői állomány szimulátoros képzés segítségével elsajátíthassa a harckocsitípus tökéletes irányítását és a harckocsitoronyban található kezelőszervek professzionális használatát.
A Leopard 2A4HU-val kiképzett, tapasztalatokat szerző magyar harckocsizók a tervek szerint 2023-tól fogadják a Magyar Honvédség számára újonnan gyártandó, legkorszerűbb Leopard 2A7+ típusú harckocsikat.
A jelen és hamarosan a múlt is, T-72-esek:
Bal oldalt egy VT–72B műszaki mentő harcjármű:
T-72M:
T-72M1-ek:
T-72AV, reaktív páncélkazettákkal:
T-34-es a 40-es évekből. A technika azonban csak az 50-es évek végétől volt Tatán rendszerben:
T-55-ös harckocsi. A Néphadsereg szárazföldi részének meghatározó eszköze volt évtizedekig:
Csapatzászló érkezik az ünnepségre:
Az ünnepség során a személyi állományból elismerések átadására is sor került.
Elöljáró parancsnoka javaslatára, beosztásaiban végzett szakmai munkája elismeréséül, Magyarország Honvédelmi Minisztere, a harckocsizó fegyvernem napja alkalmából, emléktárgyat adományozott Nagy Norbert őrnagynak:
Elismerő oklevelet adományozott, Gieszer Bence főhadnagynak:
Elöljáró parancsnoka javaslatára, eredményesen végzett szakmai munkája elismerésül a Magyar Honvédség parancsnoka, harckocsizó fegyvernem napja alkalmából emléktárgyat adományozott Horváth Sándor alezredesenk:
Emléktárgyat adományozott, Juhász Zoltán Mihály alezredesenk:
Emléklapot adományozott, Kardos József szakaszvezetőnek:
Frank Haun úr, a Krauss-Maffei Wegmann vezérigazgatója (jobb oldalon) jelképesen is átadja a harckocsikat Dr. Benkő Tibor, Magyarország honvédelmi miniszter részére:
A Honvédelmi Miniszter és a Honvéd Vezérkar főnökének beszéde:
Lőrincz Gábor dandártábornok (bal oldalt), az MH 25. Klapka György Lövészdandár dandárparancsnoka fogadja Benkő Tibor gratulációját:
Őszinte mosoly:
Díszvendégek a magyar harckocsik mellett. Bal oldalt Mijo Validžić dandártábornok, a horvát Gépesített Páncélozott Gárda Dandár parancsnoka:
Dinamikus bemutató a laktanyában...4 db T-72-es mellett egy a kép előterében látható a MTU–55 (oroszul: МТУ–55) szovjet fejlesztésű harckocsin alapuló, az NDK-ban gyártott BLG-60 hídvető is szerepet vállalt a bemutatón:
A hídszerkezet acéllemezből készült járófelülete érdesített. Teherbírása 50 t, áthidaló képessége 16 m. A híd telepítés és bontása 3–4 perc alatt lehetséges.
Ha harckocsi bemutatón egy roncs autó is van az biztos útakadályként végzi:
Átkelés a hídon:
A löveg ezen végén lenni nem jó dolog, ha nem egy oldalon van az ember a harckocsival:
És akkor jött a Leopard:
Rendkívül fürge jármű benyomását keltette:
A bemutató videó formában: