2019-ben fél évre áttelepült a Magyar Légierő Haderőnem 14 db-os Gripen flottája Pápára, illetve a szállító század gépei Budapestre, mivel a nagyszabású fejlesztések miatt a napi repüléseket nem lehetett volna végrehajtani Kecskeméten. Ezen fejlesztések látványosabb részét lehetett megtekinteni a Honvédelmi és rendészeti bizottság tagjainak és a sajtó képviselőinek.
Ezen kívül a kihelyezett ülésen Dr. Benkő Tibor honvédelmi miniszter tájékoztatta a bizottság tagjait a Légierő fejlesztéséről, jelenlegi helyzetéről, illetve lehetett kérdéseket feltenni a témában. Egy statikus bemutatón pedig a technikai eszközök megtekintésére volt lehetőség.
Amíg az Airbus A319-es gépek nem érkeztek meg, minden fajtájú szállító feladatokat az An-26-os gépeknek kellett végrehajtani. Számokban összehasonlítva a két típus. Az is látható, hogy az A319-es érkezése előtt, az Antonov típus limitációi vagy esetleges leterheltsége miatt, a HM 400-600 millió Forintot költött gépek bérlésére évente:
2018-2020 között a szállító gépekkel végrehajtott feladatok és repült óraszámok. Több mint 3700 órát repültek a gépek, ebből az adatokból 2600 óra, kerekítve 80%-a a teljes óraszámnak "Honvédségi (katonai) igénybevétel" volt.
Ezen belül 10% (427 óra) a kiemelt fontosságú személyek szállítása, pl. Köztársasági Elnök, a többi % (673 óra) pedig Kormány tagjai szállítására került sor.
A Honvédelmi Miniszter tájékoztatója:
Statikus bemutató #1 a hangárban....H145M könnyű helikopter:
Statikus bemutató #2 a hangárban...JAS 39 Gripen több feladatú gép:
Litening III lézeres célmegjelölő konténer a Gripenen:
A konténer hasa alatt az a kicsi antenna a ROVER, mely segítségével a Litening képét letudják sugározni a földi erőknek ezzel segítve a célok pontosabb és gyorsabb azonosítást:
A kecskeméti torony:
Új beruházás #1...kisebb csalás a fotó, hisz évekkel korábbi ez a fejlesztés, három helipad épült ki a torony előtt:
Új beruházás #2...Az úgynevezett Központi Zónát felújították, a középen látható üzemanyag rendszerrel együtt:
Új beruházás #3...új gurulóút és zóna épült ki, a reptér déli végén:
Az új gurulóúton...a kandeláberek között kicsiben látszik a Központi Zóna lámpái. A fénytechnika is ki lett cserélve:
Az igen méretes helyen akár C-5 és An-124-es méretű légi járműveket is ki lehet szolgálni:
Előtte, utána...egy 2019-es és egy 2020-as google earth légi fotón láthatóak a változások:
Statikus bemutató:
A kiképző gépek sora...elől egy Zlin-143 LSi:
Zlin-242L oktatógép:
A forgószárnyas szekció...AS350B Ecureuil (Mókus) helikopter:
A komolyabb forgószárnyas...Mi-24P harcihelikopter:
30 mm-es gépágyúja tisztességet kíván a harctéren...a gép mellett Sz-8-as nem irányított rakéták láthatóak, melyeket a szárnyon lévő UB blokba lehet betölteni:
Két fős személyzet...a sisakjukon az éjellátó szemüveg:
Mi-17-es közepes szállító helikopter...a személyzet mögött piros színű eszköz a légi tűzoltásban alkalmazható Bambi Bucket:
H145M könnyű helikopter. Jelenleg még csak kiképzésre/átképzésre használják, de a jövőben a többi gép érkezésével illetve a személyzet tapasztalatának növelésével, már könnyű harctámogató, MEDEVAC, és SAR feladatra is alkalmas lesz:
A több mint 100 fős személy és katonai erők szállítására alkalmas Airbus A319-es, úgynevezett keskeny törzsű, közepes hatótávolságú utasszállító repülőgép:
Egy Ambulift jármű az Airbus mellett...ezzel az eszközzel a sérülteket lehet könnyen ki és beszállítani:
Az Airbus gépek új eszköze....az egészségügyi modul:
Az intenzív ellátó egység, egy intenzív beteg ellátására képes az eszköz, a hozzá tartozó műszerekkel tudják a beteg élettani paramétereit figyelni (pulzus, vérnyomás). Az eszköz segítségével képesek a beteget folyamatosan ha kell altatásban tartani vagy lélegeztetni.
Az Ambulift jármű belseje:
Dassault Falcon 7x, nagy távolságú (11000 km) járatokra, illetve kis létszámú katonai és VIP delegációk szállítására alkalmas:
A pilótafülke:
És a belső tér:
A másik Falcon eltakarva...a gépet csak a Honvédelmi és rendészeti bizottság tagjai tekinthették meg, a tájékoztatás szerint olyan eszközök vannak a gépen melyek nem nyilvánosak:
JAS 39 Gripen.....itt a 41-es oldalszámú gépünk, a szám alatt látható a Mauser BK–27 gépágyú:
Fegyverzet variáció #1...AIM-120 AMRAAM légiharc rakéta és a belső részen AGM–65 Maverick földi célok elleni rakéta:
Fegyverzet variáció #2...az elsőhöz képest a változás, hogy a belső részen egy BDU-50-es bomba (a Mk 82-es gyakorló változata), GBU 12-es kittel, mellyel "okos" bombává lehet alakítani a szabad esésű bombákat:
Ráadás, a Gripen pilóta sisakon az NVG szemüveg, mellyel már rutinszerűen repülnek pilótáink:
A korábbi két hangárba helyezett statikus Gripen gépeket ellenőrzik, mögöttük három db An-26-os szállítógép, melyek gyári nagyjavítással még pár évig tudnának repülni. Legalábbis addig amíg a betervezett új rámpás gép megékezik, amely 2023-ra van tervezve: