Az amerikai légierő speciális repülőjével tart bemutatót kedden Budapest felett – tájékoztatta az amerikai nagykövetség az MTI-t október 28-án hétfő este.
Már lehetett tudni, hogy az angliában állomásozó amerikai 352d Special Operations Wing (352. Speciális Műveleti Ezred) két CV-22B típusú, billenőrotoros konvertiplánja érkezett a szolnoki bázisra, és minden bizonnyal ezek a gépek lesznek azok amelyek majd Budapest fölé repülnek.
Kapva a lehetőségen, miszerint ilyen típusú gép a közeljövőben nem biztos, hogy hasonló manővert fog végrehajtani, elindultam hát a városba. A szürke esős idő ellenére, a lehetőséget kellett nézni, mivel "fényhelyes" fotókra kevés esély volt.
A gépek délről érkeztek a Duna vonalában, 12:30 környékén:
A típus igen "ritka" Európában. Az angliai RAF Mildenhall-i bázison állomásozó gépek, nem sűrűn járnak erre fele. Mily érdekes módon, az Osprey (Halászsas) már megtette "első repülését" az országban, méghozzá idén júliusban már járt itt a típus egy nemzetközi gyakorlaton, arról az eseményről IDE KATTÍNTVA lehet többet megtudni.
"Távolról is félreismerhetetlen a gépek formája:
A gép igazi jellegzetessége az említett billenőrotoros megoldás. A gép szárny végein lévő hajtóműveket, függőleges és vízszintes helyzetbe is lehet hozni, úgy a földön és a levegőben is. A gép így képes a helikopter képességével, függőlegesen fel és leszállni. De konvertiplán révén, utazósebessége jóval nagyobb a helikopterekénél. Mérete és kialakítása is hasznosabb teherbírást nyújt.
A gép orra igen sok mindent elárul. Az alsó szürkés dudor rész, a Raytheon cég által gyártott AN/AAQ-16 FLIR torony. Ebben egy infra kamera van beépítve. Ebből mintha kiállna vízszintesen egy antenna - valójában a gép másik oldalán van - az a légiutántöltésre alkalmas behúzható töltő csonk. Ezzel a gép képes hosszabb ideig a körzetben tartózkodni. A fülke előtti másik dudor pedig a AN/APQ-186 típusú terepkövető radar. Eme kiegészítő képes, éjjel és rossz látási viszonyok között is, 30 méteres magasságon biztosan elnavigálni a gépet ismeretlen terepen.
Nézzük tovább a gépet. A lenyitható hátsó rámpa megint egy jellegzetessége a típusnak, helikopter kategóriában kevés gépet lehetne sorolni ezzel a megoldással. Ami a lényeges, az a rámpa két oldalán van. Az első rögtön a felségjel alatt egy szürke dudor, a AN/AAQ-24(V) DIRCM (Directional Infrared Countermeasures) védelmi berendezés. Eme eszköz az infravörös légvédelmi és légi harc rakéták ellen tevékenységére van. A rendszer a rakéta fejet célozva egy lézernyalábbal zavarja meg.
Fölötte jobbra a AN/AAR-54(V) Missile Warning System (MWS), rakéta jelző rendszer. Passzív módban érzékeli az UV energiát a rakéták gázkiáramlásában és tudja a személyzetet figyelmeztetni. Ebből az eszközből 4 db van a gépen és így 360 fokos szögben tudja a környezetet figyelni.
A gép tetején a dudor antenna szatellit kommunikációra szolgál.
A gépek Óbuda irányába vették az irányt: