Katonai témák, fotókkal kiegészítve

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

Cross Landing 2019 - kutató mentő gyakorlat

2019. október 16. - Levente B.

Magyar-román közös légi kutató-mentő gyakorlatot tartottak október 15-én a Csongrád megyei Dóc község melletti lő és gyakorló téren. A két ország közötti egyezmény szerint, a közös határ mentén katonai légi járművek bajba jutása esetén mind a két fél kutató-mentő szolgálatát riasztják az eseményhez. Ennek a két oldalú szerződésnek értelmében évek óta tartanak közös gyakorlatot, hol az egyik országban, hol a másikban. Ezeken a napokon a kutat-mentő gépek személyzetei a sérült gép felderítését, a helyszín megközelítését, illetve a sérültek helyszínen való ellátását gyakorolják. Továbbá, a két fél közötti kapcsolat és munka megosztás is a művelet része. 

A helyszínen megfigyelők ellenőrzik a feladatokat. A helyes és vagy helytelen döntéseket feljegyzik és utólag kiértékelik. 

A keddi napon, igazi nyárias hangulatú idő fogadta a sajtó képviselőit. A sérült gép szerepét a 336-os Mi-24P gép játszotta el.

_35b5480.jpg

Fordulás a leszálló pont főlé:

_35b5486.jpg

_35b5500.jpg

A gép még egy utolsó kört tesz, a földi repirányító segíti majd a leszálláshoz:

_35b5501.jpg

_35b5518.jpg

A száraz talaj plusz a hulló falevelek látványos fotót eredményeznek. Ugyanakkor a pilóta számára meg tudja nehezíteni a dolgot. Szakmai szóval brownout-nak hívják, amikor a személyzet kilátását megnehezíti a rotorlapátok keltette felszálló por, nehezítve a leszálló hely megközelítését:

_35b5532.jpg

_35b5546.jpg

_35b5572.jpg

_35b5600.jpg

_35b5606.jpg

_35b5627.jpg

A leszállás után nem sokkal, riasztották a kutató-mentő gépet a szolnoki bázisról. A gépnek elsőre, a megadott koordináták alapján kellett a helyszínt megtalálnia:

_35b5634.jpg

_35b5640.jpg

A helyszín feltérképezése után, a pilóta dönti el, merről közelíti meg a sérült gépet, illetve mennyire közel száll le hozzá:

_35b5658.jpg

_35b5663.jpg

_35b5666.jpg

A szállító gép is felkavarja a száraz talajt:

_35b5674.jpg

A két gépnél jól látható a talaj egyenetlensége, leszállásnál a MEDEVAC (kutató-mentő) gépnél az ajtóban fekvő fedélzeti technikus tud segíteni a talaj közelítése során:

_35b5695.jpg

Nem is felel meg elsőre, a MI-17-es személyzete új helyet keres:

_35b5712.jpg

Közben a gép melletti sérültek ellenőrzése kezdődik:

_35b5720.jpg

_35b5730.jpg

_35b5770.jpg

A felcserek mellett a személyzet többi tagja is kiveszi a részét a feladatból:

_35b5782.jpg

_35b5801.jpg

_35b5807.jpg

Jól látható az összecsukható hordágy. Ha a sérült mozdítása (emelése) nem megoldható, a hordágyat két részletben a sérült alatt rakják össze:

_35b5816.jpg

_35b5817.jpg

_35b5824.jpg

A kihűlés ellen a sérültet "becsomagolják":

_35b5829.jpg

_35b5837.jpg

_35b5840.jpg

A másik oldalon is folyik az életmentés:

_35b5846.jpg

_35b5851.jpg

_35b5867.jpg

A mozdítható sérülteket a géptől távolabb látták el:

_35b5877.jpg

_35b5883.jpg

Kb 20 perccel a magyar gép érkezése után a fák takarásából megjelenik az első román helikopter:

_35b5886.jpg

_35b5897.jpg

A lehulló falevelek sűrűjében a személyzetnek itt is saját belátása szerint kell döntenie a leszállás helyéről:

_35b5903.jpg

_35b5911.jpg

A második gép másodpercekig döntés kényszerben van, hova szálljon le:

_35b5922.jpg

_35b5935.jpg

Végül az első gép mögötti fasor túloldalán szállt le:

_35b5940.jpg

A román gépeken a vöröskereszt utal a feladatra:

_35b5948.jpg

_35b5957.jpg

Felvarrók sűrűjében:

_35b5973.jpg

_35b5977.jpg

A gépek és a személyzet az aranyosgyéresi 71. Légi Bázis címerét hordták. Az erdélyi hét vármegyét szimbolizáló bástyák, alatta meg latinul "Semmit Isten Nélkül":

_35b5978.jpg

A román gépek, saját fejlesztésű IAR 330 Puma típusú helikopterek. A francia Aérospatiale Puma licenc változata, melyet Brassóban gyártottak:

_35b5980.jpg

Három hordágy a gép hátsó részében, ezek eltávolíthatóak/variálhatóak darabszámban, mind a két oldalon:

_35b5982.jpg

Izraeli Elbit cég által fejlesztett MiDASH pilóta sisakok. A sisak képes nappali és éjszakai körülmények során repülési adatokat kivetíteni a pilóták számára:

_35b5984.jpg

Modern, digitális műszerfal:

_35b5985.jpg

A gép önvédelmi rendszerei. A 02-es oldalszám mögött a kis fekete "kocka" a lézeres besugárzás jelző, jobbra lent a fekete "pötty" pedig a radar besugárzásjelző. Mind a kettő a földi légvédelem észlelésére és a pilóta felé a figyelmeztetésre szolgál:

_35b5990.jpg

A második gép. Az orr részben az időjárás radar:

_35b5997.jpg

Ezen a gépen kicsivel több minden van belül:

_35b6048.jpg

Illetve kevesebb....az említett önvédelmi rendszerek helyei üresek, csak az elő beépítés van meg:

_35b6050.jpg

_35b6051.jpg

A két gép a temesvári repülőtéren állomásozó 712. Helikopter Zászlóalj-hoz tartozott:

_35b5998.jpg

A román személyzet átveszi az egyik sérültet:

_35b6001.jpg

_35b6011.jpg

Megbeszélés a két fél között:

_35b6026.jpg

A hordágyra helyezett sérültet a géphez kell vinni:

_35b6056.jpg

A hordágyon elhelyezett sérült berakása a következő fotók jól illusztrálják, a méretek miatt, nem könnyed feladatnak minősül:

_35b6060.jpg

_35b6061.jpg

_35b6066.jpg

_35b6084.jpg

_35b6087.jpg

_35b6095.jpg

A két hordágyon fekvő sérültet, külön 1-1 román gépbe rakták:

_35b6113.jpg

_35b6126.jpg

_35b6130.jpg

A járóképes sérült segítséggel jutott el a géphez:

_35b6138.jpg

_35b6145.jpg

_35b6157.jpg

A feladat eddig végrehajtva, felszállások következnek:

_35b6163.jpg

Amennyire jól illik ez a szín a Mi-24-hez - és persze adott fényviszonyok között működik is - , most itt ezzel a háttérrel kitűnik a helikopter:

_35b6180.jpg

A román Pumák festése mondhatni tökéletesen beleillik az őszi tájba:

_35b6181.jpg

Por kavarás...

_35b6201.jpg

...és jobbra fordulás:

_35b6219.jpg

Szintén...felszállás után jobbra:

_35b6228.jpg

A vezér Puma:

_35b6234.jpg

A második gép, felszállás után azonnal jobbra fordult:

_35b6243.jpg

A gépek pedig kicsit észak keletnek fordulva Szentes fele vették az irányt:

_35b6250.jpg

Ritkán szoktam "idegenek" fotóit megosztani, most így teszek. A román fotós kollégáknak plusz lehetőségük volt a szentesi reptérre való átrepülés során. A képre kattintva még több fotó tekinthető meg. Fotó: Adrian Sultănoiu

72833290_2803308233014299_6391967743783993344_o.jpg

süti beállítások módosítása