2019-ben is meg tartotta a Magyar Honvédség a gyöngyös melletti Pipishegy-i repülőtéren az évi kutató-mentő gyakorlatot. A szolnoki MH 86. Szolnok Helikopter Bázis már sátras kitelepüléssel készült a gyakorlatra, majd 100 fő vett részt napi szinten.
Lemenő nap fényében a sátrak és a helikopter bázis zászlója:
Szép fényekben érkezik a 705-ös Mi-17N típusú helikopter:
Az ott tartózkodás alatt helikopterekkel hajtottak végre ejtőernyős dobásokat, CAS (Close Air Support) feladatot Mi-24 "Hind" típusú harcihelikopterekkel kiegészítve. Az MH 24. Bornemissza Gergely Felderítő Ezred a szerdai napon 10 fővel volt jelen, ők csak az ejtőernyős feladatokban vettek részt. Emellett a pápai, a kecskeméti és a szolnoki alakulatok állománya hajtott végre ugrást, szerdán például szürkületben és naplemente után is.
A gyakorlat fő szála a SAR (Search And Rescue) az-az a légi kutató mentés. Magyarországon 24 órás szolgálatban látja el ezt a feladatot a helikopteres alakulat, az év minden napján, még az esti időszakban is. Utóbbi esetben, főleg a hegyvidéki, dombos területek tudja nehezíteni a dolgot. Az ismeretlen környezetbe való leszállás/megközelítést a rutin tudja ellensúlyozni. A hazai üzemeltetésű Mi-17-es helikopterek közül néhány az NVG (éjszakai) repülésekre lett felkészítve. A műszerfal világítása, a külső éjszakai repülésekre alkalmas fények, plusz a körülményekhez szükséges éjjellátó szemüvegek szükségeltetik a probléma mentes repüléshez.
A reptér egyik régi épülete:
Egy meteorológiai állomás mely például a szél sebességét, irányát és a pára tartalmat is mérni tudja:
A nagy távolságú kommunikáció szükséges eszköze:
Adó és vevő antenna a nagyobb távolságokra:
A kitelepülés mérete is látható a jármű állományból:
A reptér egyik régi hangárja:
Szürkületkor érkezett a 705-ös Mi-17-es szállító helikopter:
Repülés utáni ellenőrzés, sziluettes fotón:
A gép megpihen a lemenő nap fényében:
A háttérben a Kékes TV tornya:
Ugyanez NVG szemüveggel:
A rádiós kocsi antenna tartójának kihasználása fénytartó formájában:
A gyakorlat első napja egy élethű lakossági bejelentéssel kezdődött már szürkületi fényben. Az adott körzet kutató mentő gépének riasztása után a személyzetnek a "szemtanú" által leírt földrajzi pontok felé haladva kellett megközelíteni a "kár esemény" helyszínét. Minél hűebben szimulálva a dolgokat a Honvédség tűzoltóival közösen az erdő szélén tűzet is gyújtottak, a lezuhant gép imitálásához.
Érkezik a szolnoki kutató-mentő, a Hold fényének szomszédságában egy 30 másodperces expón húzza a helikopter a csíkot. Alul a lezuhant gép roncsának imitálására tűzet gyújtottak:
A felvezető út végén az őrség fénye látszik alul, az fény ívet még mindig a riasztott gép húzza:
Az azonosítás után a pilóta döntése következik, meg lehet e közelíteni a roncsot és a feltételezett túlélőket a helikopter leszállásával, esetleg a csörlős technika szükséges vagy a fedélzeten lévő felcsereknek ejtőernyővel kell megközelíteni a talajt.
Eme szimuláció során - a reptér mint gyakorlat helyszín - a leszállás sikeresen abszolválható. A hajtómű leállításával a földi kutatást kell segíteni. Hisz a lezuhant gép élő tagjai, a sötétben lehet csak a hangjukkal tudják magukhoz hívni a segítséget.
A helikopter mozgatható fényszórója az erdős részt világítja meg:
Leállítás után a hordágyat emelik ki a gépből:
30 másodperces expóval ilyen fotó készül. Gyöngyös város fényszennyezése a kép jobb oldalán narancsos hangulatban. A leszálló fények és a helikopter között a kutatást végrehajtó állomány látszik:
És az éjjellátó segítségével ilyen képet kapunk:
Felszállás:
A hordágyon lévő sérült csörlőzése a gépre. A helikopter lapátjainak végén lévő kis fények szép 360 fokos kört írnak le a hosszú expó időnek köszönhetően:
Indulás vissza Szolnokra:
Szerdai napon volt újabb lehetőség a repülőtéren az események fotózására. Ezen a napon már kicsivel bővebb volt a helikopter típusok száma és a feladatok is bővültek. Ahogy tavaly idén is jelen volt az egyik AS350 Écureuil kiképző helikopter. Az oktatók a csúszótalpas típussal való repülést, valamint a fel illetve leszállást oktatták a nap folyamán.
Ezen a napon már a "nehezebb" vas kategória is jelen volt. A Mi-24-es helikopter impozánsan érkezik Szolnokról:
Néhány kör megtétele után a gép leszálláshoz sorol be, a háttérben a Sár-hegyen lévő átjátszók láthatóak:
Leszállás a reptér déli végén, jól látható a hely földrajzi jellege:
Az AS350-es kiképző megállíthatatlanul dolgozott:
Nem sokkal később egy szállító helikopter is érkezett:
A Nemzeti Közszolgálati Egyetem, harmadéves hallgatói közül is jelen voltak néhányan a gyakorlaton:
Az MH Ludovika Zászlóalj címere:
Előljárói szemle, bal oldalt Dr. Koller József dandártábornok bázisparancsnok, jobb oldalt Rolkó Zoltán ezredes, parancsnokhelyettes, középen pedig Daróczi Endre alezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis repülőműveleti főnök, a gyakorlat vezetője:
Mi-24 Hind felvarró:
Az ERICS (Előretolt Repülésirányító Csoport) a földről koordinálta a gépek mozgását:
Mókus a Sár-hegyi átjátszóval a háttérben:
És egy Mi-17-el:
Kipakolás begyakorlása még járó hajtómű nélkül:
Műszeres repülésre indul a 336-os:
Az AS350-es továbbra is rója a köröket:
Mi-24-es érkezik vissza:
Immár járó hajtóműnél, ismételt gyakorlás:
A gép felszáll feladatra, az NKE növendékei még nem lesznek rajta:
A Kékes-tető és a Mi-17-es:
Az első "adag" ejtőernyős indul a géphez:
Célszalagok dobása:
Körkupolás ernyővel való ugrás 500 méterről:
Felkészítés, ellenőrzés felszállás előtt:
Légcellás ernyővel való érkezés:
Az ernyő profilja úgy működik mint egy repülőgépszárny:
A második turnus indulásra kész, a helikopter északi irányból érkezik:
Az első körben földet ért katonák:
Búcsúzik a mai naptól a 336-os Mi-24-es:
Civil érdeklődő rezzenéstelenül tekint a közeledő "harci szekérre":
Egy Hind a Sár-hegy előtt:
Délután a 334-es Mi-24-es helikopter lett kijelölve a feladatok végrehajtására:
A szállító a távolban landol:
Az NKE hallgatói a mostani körben már terepre kerülnek, néhányuknak ez lesz élete első helikopteres repülése:
Felkészülés a felszállásra, külső ellenőrzés:
A fedélzeten a JTAC is helyet kapott, ők majd a külső helyszínen a Mi-24-es helikoptert irányítják a földről:
Felszállásra készen:
Gyöngyössolymos déli vége:
Gyöngyössolymosi Szent Miklós püspök templom tornya látszódik:
Gyöngyöstarján:
Itt már látszik a háttérben a Kékes-tető és a TV torony:
Kecske-kő és a volt honvédségi objektum. Néhány turista is látszik, a fotón:
Alacsony repülés, kilátás előre:
Landolás előtti másodpercek:
Gyöngyöspata, Rákóczi tanya:
Mátrakeresztes:
Leszállás valahol a Mátrában:
A fed technikus segíti a pilótákat, kihajolva ellenőrzi a futóművek földhöz viszonyított távolságát:
Fallóskút:
Újra Gyöngyös, a volt honvédségi gyakorló pálya, ismét megtelt élettel. A régi raktár épületek is látszódnak:
A Mi-17-es nem pihen azonnal megy tovább:
Hogy már lemenő napfényben érkezzen vissza:
A támogató Mi-24-es is visszatér:
A kirakott szakasz visszatér feladatáról:
Ideje megtankolni a helikoptert:
A korábban látott éjszakai gyakorlat fotóin a földön ilyen fényeket telepítettek:
Az MH 24. Bornemissza Gergely Felderítő Ezred katonái ismét ejtőernyős feladatra indulnak:
Egyeztetés felszállás előtt:
Indít az AI-9-es segédhajtómű:
Felszáll a Mi-24-es:
És elindul haza Szolnokra:
A szállító helikopter a reptér felett majd külső helyszínre ment eje dobásra:
Földet érés után, az esemény papírozása:
Készülődés. A sisakon látható lámpa a szürkületi/esti ugrás miatt szükséges. Érdemes még megfigyelni a tölténytárakat a mellső részen:
A gépre várva, egymást háttal támasztva:
Már szürkületi fényben érkezik vissza a gép:
Felszállás újabb katonákkal a fedélzeten:
A fejeken lévő kis lámpák fényei kivehetőek:
A landolási pontot fénnyel is kijelölték:
Feladatról visszatérve:
Újra kutató mentő gyakorlat a reptéren:
A csörlős technikával a nehezebben elérhető kárhelyszínt lehet megközelíteni:
A lehetőségért köszönet az MH 86. Szolnok Helikopter Bázisnak, az MH 24. Bornemissza Gergely Felderítő Ezrednek, illetve azoknak akik segítették a munkámat.