Katonai témák, fotókkal kiegészítve

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

Air Wolf Hunting 2019

2019. október 12. - Levente B.

2019-ben is meg tartotta a Magyar Honvédség a gyöngyös melletti Pipishegy-i repülőtéren az évi kutató-mentő gyakorlatot. A szolnoki MH 86. Szolnok Helikopter Bázis már sátras kitelepüléssel készült a gyakorlatra, majd 100 fő vett részt napi szinten. 

Lemenő nap fényében a sátrak és a helikopter bázis zászlója:

_mg_1716.jpg

Szép fényekben érkezik a 705-ös Mi-17N típusú helikopter:

_mg_1748.jpg

Az ott tartózkodás alatt helikopterekkel hajtottak végre ejtőernyős dobásokat, CAS (Close Air Support) feladatot Mi-24 "Hind" típusú harcihelikopterekkel kiegészítve. Az MH 24. Bornemissza Gergely Felderítő Ezred a szerdai napon 10 fővel volt jelen, ők csak az ejtőernyős feladatokban vettek részt. Emellett a pápai, a kecskeméti és a szolnoki alakulatok állománya hajtott végre ugrást, szerdán például szürkületben és naplemente után is. 

A gyakorlat fő szála a SAR (Search And Rescue) az-az a légi kutató mentés. Magyarországon 24 órás szolgálatban látja el ezt a feladatot a helikopteres alakulat, az év minden napján, még az esti időszakban is. Utóbbi esetben, főleg a hegyvidéki, dombos területek tudja nehezíteni a dolgot. Az ismeretlen környezetbe való leszállás/megközelítést a rutin tudja ellensúlyozni. A hazai üzemeltetésű Mi-17-es helikopterek közül néhány az NVG (éjszakai) repülésekre lett felkészítve. A műszerfal világítása, a külső éjszakai repülésekre alkalmas fények, plusz a körülményekhez szükséges éjjellátó szemüvegek szükségeltetik a probléma mentes repüléshez. 

_mg_1718.jpg

A reptér egyik régi épülete:

_mg_1721.jpg

Egy meteorológiai állomás mely például a szél sebességét, irányát és a pára tartalmat is mérni tudja:

_mg_1724.jpg

A nagy távolságú kommunikáció szükséges eszköze:

_mg_1728.jpg

Adó és vevő antenna a nagyobb távolságokra: 

_mg_1731.jpg

A kitelepülés mérete is látható a jármű állományból:

_mg_1732.jpg

A reptér egyik régi hangárja:

_mg_1735.jpg

Szürkületkor érkezett a 705-ös Mi-17-es szállító helikopter:

_mg_1752.jpg

Repülés utáni ellenőrzés, sziluettes fotón:

_mg_1794.jpg

A gép megpihen a lemenő nap fényében:

_mg_1814.jpg

A háttérben a Kékes TV tornya:

_mg_1825.jpg

Ugyanez NVG szemüveggel:

img_7362.jpg

A rádiós kocsi antenna tartójának kihasználása fénytartó formájában:

_mg_1816.jpg

A gyakorlat első napja egy élethű lakossági bejelentéssel kezdődött már szürkületi fényben. Az adott körzet kutató mentő gépének riasztása után a személyzetnek a "szemtanú" által leírt földrajzi pontok felé haladva kellett megközelíteni a "kár esemény" helyszínét. Minél hűebben szimulálva a dolgokat a Honvédség tűzoltóival közösen az erdő szélén tűzet is gyújtottak, a lezuhant gép imitálásához. 

Érkezik a szolnoki kutató-mentő, a Hold fényének szomszédságában egy 30 másodperces expón húzza a helikopter a csíkot. Alul a lezuhant gép roncsának imitálására tűzet gyújtottak:

_mg_1838.jpg

A felvezető út végén az őrség fénye látszik alul, az fény ívet még mindig a riasztott gép húzza:

_mg_1851.jpg

Az azonosítás után a pilóta döntése következik, meg lehet e közelíteni a roncsot és a feltételezett túlélőket a helikopter leszállásával, esetleg a csörlős technika szükséges vagy a fedélzeten lévő felcsereknek ejtőernyővel kell megközelíteni a talajt. 

Eme szimuláció során - a reptér mint gyakorlat helyszín - a leszállás sikeresen abszolválható. A hajtómű leállításával a földi kutatást kell segíteni. Hisz a lezuhant gép élő tagjai, a sötétben lehet csak a hangjukkal tudják magukhoz hívni a segítséget. 

_mg_1868.jpg

A helikopter mozgatható fényszórója az erdős részt világítja meg:

_mg_1872.jpg

Leállítás után a hordágyat emelik ki a gépből:

_mg_1883.jpg

30 másodperces expóval ilyen fotó készül. Gyöngyös város fényszennyezése a kép jobb oldalán narancsos hangulatban. A leszálló fények és a helikopter között a kutatást végrehajtó állomány látszik:

_mg_1891.jpg

És az éjjellátó segítségével ilyen képet kapunk:

img_7373.jpg

Felszállás:

_mg_1913.jpg

A hordágyon lévő sérült csörlőzése a gépre. A helikopter lapátjainak végén lévő kis fények szép 360 fokos kört írnak le a hosszú expó időnek köszönhetően:

_mg_1954.jpg

Indulás vissza Szolnokra:

_mg_1984.jpg

Szerdai napon volt újabb lehetőség a repülőtéren az események fotózására. Ezen a napon már kicsivel bővebb volt a helikopter típusok száma és a feladatok is bővültek. Ahogy tavaly idén is jelen volt az egyik AS350 Écureuil kiképző helikopter. Az oktatók a csúszótalpas típussal való repülést, valamint a fel illetve leszállást oktatták a nap folyamán.

_mg_2022.jpg

Ezen a napon már a "nehezebb" vas kategória is jelen volt. A Mi-24-es helikopter impozánsan érkezik Szolnokról:

_mg_2039.jpg

_mg_2041.jpg

_mg_2042.jpg

_mg_2059.jpg

_mg_2061.jpg

Néhány kör megtétele után a gép leszálláshoz sorol be, a háttérben a Sár-hegyen lévő átjátszók láthatóak:

_35b4758.jpg

Leszállás a reptér déli végén, jól látható a hely földrajzi jellege:

_35b4792.jpg

Az AS350-es kiképző megállíthatatlanul dolgozott:

_35b4823.jpg

Nem sokkal később egy szállító helikopter is érkezett:

_35b4860.jpg

_35b4873.jpg

Nemzeti Közszolgálati Egyetem, harmadéves hallgatói közül is jelen voltak néhányan a gyakorlaton:

_35b4894.jpg

_35b4898.jpg

_35b4901.jpg

Az MH Ludovika Zászlóalj címere:

_35b4902.jpg

Előljárói szemle, bal oldalt Dr. Koller József dandártábornok bázisparancsnok, jobb oldalt Rolkó Zoltán ezredes, parancsnokhelyettes, középen pedig Daróczi Endre alezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis repülőműveleti főnök, a gyakorlat vezetője:

_mg_2071.jpg

Mi-24 Hind felvarró:

_mg_2069.jpg

Az ERICS (Előretolt Repülésirányító Csoport) a földről koordinálta a gépek mozgását:

_mg_2094.jpg

Mókus a Sár-hegyi átjátszóval a háttérben:

_35b4939.jpg

És egy Mi-17-el:

_35b4970.jpg

Kipakolás begyakorlása még járó hajtómű nélkül:

_35b4984.jpg

_35b4985.jpg

_35b4988.jpg

Műszeres repülésre indul a 336-os:

_35b5006.jpg

_35b5012.jpg

_35b5018.jpg

_35b5028.jpg

Az AS350-es továbbra is rója a köröket:

_35b5042.jpg

Mi-24-es érkezik vissza:

_35b5076.jpg

Immár járó hajtóműnél, ismételt gyakorlás:

_35b5107.jpg

A gép felszáll feladatra, az NKE növendékei még nem lesznek rajta:

_35b5125.jpg

_35b5135.jpg

A Kékes-tető és a Mi-17-es:

_35b5153.jpg

_mg_2250.jpg

Az első "adag" ejtőernyős indul a géphez:

_mg_2253.jpg

Célszalagok dobása:

_35b5167.jpg

Körkupolás ernyővel való ugrás 500 méterről:

_35b5173.jpg

_35b5175.jpg

_35b5177.jpg

_35b5190.jpg

_35b5193.jpg

Felkészítés, ellenőrzés felszállás előtt:

_35b5169.jpg

_mg_2260.jpg

Légcellás ernyővel való érkezés:

_35b5208.jpg

Az ernyő profilja úgy működik mint egy repülőgépszárny:

_35b5210.jpg

_35b5216.jpg

_35b5215.jpg

A második turnus indulásra kész, a helikopter északi irányból érkezik:

_35b5219.jpg

_35b5227.jpg

_mg_2272.jpg

Az első körben földet ért katonák:

_35b5230.jpg

_35b5229.jpg

_35b5241.jpg

_mg_2302.jpg

Búcsúzik a mai naptól a 336-os Mi-24-es:

_35b5293.jpg

_35b5295.jpg

Civil érdeklődő rezzenéstelenül tekint a közeledő "harci szekérre":

_35b5299.jpg

Egy Hind a Sár-hegy előtt:

_35b5314.jpg

_35b5317.jpg

Délután a 334-es Mi-24-es helikopter lett kijelölve a feladatok végrehajtására:

_35b5327.jpg

A szállító a távolban landol:

_35b5339.jpg

Az NKE hallgatói a mostani körben már terepre kerülnek, néhányuknak ez lesz élete első helikopteres repülése:

_mg_2311.jpg

Felkészülés a felszállásra, külső ellenőrzés:

_mg_2323.jpg

_mg_2325.jpg

_mg_2328.jpg

_mg_2329.jpg

A fedélzeten a JTAC is helyet kapott, ők majd a külső helyszínen a Mi-24-es helikoptert irányítják a földről:

_mg_2332.jpg

Felszállásra készen:

_mg_2334.jpg

Gyöngyössolymos déli vége:

_mg_2355.jpg

_mg_2360.jpg

Gyöngyössolymosi Szent Miklós püspök templom tornya látszódik:

_mg_2375.jpg

_mg_2398.jpg

Gyöngyöstarján:

_mg_2408.jpg

Itt már látszik a háttérben a Kékes-tető és a TV torony:

_mg_2426.jpg

_mg_2473.jpg

_mg_2496.jpg

Kecske-kő és a volt honvédségi objektum. Néhány turista is látszik, a fotón:

_mg_2525.jpg

Alacsony repülés, kilátás előre:

_mg_2536.jpg

Landolás előtti másodpercek:

_mg_2551.jpg

_mg_2562.jpg

Gyöngyöspata, Rákóczi tanya:

_mg_2587.jpg

_mg_2600.jpg

Mátrakeresztes:

_mg_2603.jpg

_mg_2616.jpg

_mg_2628.jpg

_mg_2633.jpg

Leszállás valahol a Mátrában:

_mg_2635.jpg

A fed technikus segíti a pilótákat, kihajolva ellenőrzi a futóművek földhöz viszonyított távolságát:

_mg_2638.jpg

_mg_2647.jpg

_mg_2650.jpg

Fallóskút:

_mg_2654.jpg

Újra Gyöngyös, a volt honvédségi gyakorló pálya, ismét megtelt élettel. A régi raktár épületek is látszódnak:

_mg_2686.jpg

_mg_2708.jpg

A Mi-17-es nem pihen azonnal megy tovább:

_mg_2713.jpg

Hogy már lemenő napfényben érkezzen vissza:

_mg_2729.jpg

_mg_2740.jpg

A támogató Mi-24-es is visszatér:

_mg_2751.jpg

_mg_2752.jpg

_mg_2756.jpg

A kirakott szakasz visszatér feladatáról:

_mg_2767.jpg

Ideje megtankolni a helikoptert:

_mg_2774.jpg

_mg_2782.jpg

_mg_2785.jpg

A korábban látott éjszakai gyakorlat fotóin a földön ilyen fényeket telepítettek:

_mg_2788.jpg

Az MH 24. Bornemissza Gergely Felderítő Ezred katonái ismét ejtőernyős feladatra indulnak:

_mg_2807.jpg

Egyeztetés felszállás előtt:

_mg_2809.jpg

_mg_2821.jpg

Indít az AI-9-es segédhajtómű:

_mg_2822.jpg

Felszáll a Mi-24-es:

_mg_2840.jpg

És elindul haza Szolnokra:

_mg_2843.jpg

A szállító helikopter a reptér felett majd külső helyszínre ment eje dobásra:

_mg_2874.jpg

Földet érés után, az esemény papírozása:

_35b5379.jpg

Készülődés. A sisakon látható lámpa a szürkületi/esti ugrás miatt szükséges. Érdemes még megfigyelni a tölténytárakat a mellső részen:

_35b5388.jpg

A gépre várva, egymást háttal támasztva:

_35b5393.jpg

Már szürkületi fényben érkezik vissza a gép:

_35b5405.jpg

_35b5415.jpg

Felszállás újabb katonákkal a fedélzeten:

_35b5428.jpg

A fejeken lévő kis lámpák fényei kivehetőek:

_35b5447.jpg

A landolási pontot fénnyel is kijelölték:

_35b5455.jpg

Feladatról visszatérve:

_35b5459.jpg

Újra kutató mentő gyakorlat a reptéren:

_mg_2899.jpg

_mg_2904.jpg

A csörlős technikával a nehezebben elérhető kárhelyszínt lehet megközelíteni:

_mg_2923.jpg

_mg_2942.jpg

_mg_2950.jpg

A lehetőségért köszönet az MH 86. Szolnok Helikopter Bázisnak, az MH 24. Bornemissza Gergely Felderítő Ezrednek, illetve azoknak akik segítették a munkámat. 

süti beállítások módosítása