Katonai témák, fotókkal kiegészítve

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

Baltic Air Policing - 50. váltás magyar részvétellel

2019. augusztus 21. - Levente B.

A balti államok 2004 óta tagjai a NATO szervezetnek, és így a NATO integrált légvédelmi rendszerének (NATINADS) része. Mivel a három állam minimális légi eszközöket tart fenn (többnyire helikopterek), vadászgépük pedig egyáltalán nincsen, a többi tagállam vállalta az országok légterének biztosítását, így négyhavi váltásban - a litván Šiauliai és az észt Ämari bázisokon - települnek az országok gépei. Feladatuk ugyanaz mint itthon a készültségi szolgálatban. Felderíteni és azonosítani, azokat a gépeket, amelyek leadott útvonal, rádiózás és idegen barát jeladó nélkül repülnek, a három ország felett, illetve azok tengeri határainak közelében. Utóbbi esetekben rendszeresen az Orosz Légierő és Haditengerészet gépei azok melyek nem teljesítik a korábban említett három követelményt. Kalinyingrád és környéke 1947-ben került a Szovjetunióhoz, majd annak felbomlása után a környező két ország - Lengyelország, Litvánia - függetlensége miatt pedig egy enklávé lett, minden nemű szárazföldi kapcsolat így megszűnt az anyaországgal. 

Ezen oknál fogva a legegyszerűbb közlekedés a vízi és légi lett Szentpétervár felől, utóbbi természetesen a leggyorsabb. Minden nemű árú és személy szállítása így kerülhet a leghamarabb oda. Oroszország természetesen nem csak gondnak látja az enklávét. A kis területen nagyszámú katonai erők települnek, ez 2014 óta még inkább előtérbe került. A megnövekedett légi forgalom során sűrűbben fordul elő, hogy az orosz katonai gépek nem jelzik útvonalukat, nem azonosítják magukat és nem rádióznak. A civil légiforgalom biztonsága érdekében, ilyenkor egy riadóláncon keresztül a két bázison települő erők közül, földrajzilag a legközelebbi készültségi géppárt küldik az azonosítatlan gép/ekre.  

_35b8730.jpg

_35b8781.jpg

A Baltikumi 50. váltás Május 1-én vette át a készültséget, ekkor szimbolikusan az előző nemzet a bázis és így a légtér kulcsát adja át a következő nemzetnek. Jelen esetben Magyarország a litvániai Šiauliai légibázison települt 4 db JAS 39 Gripen típusú gépekkel. Mellette helyben a spanyolok mint megerősítő erők szintén 4 db EF-18A Hornet vadászgéppel, északabbra Észtországban a Brit Királyi Légierő 4 db Eurofighter Typhoon vadászgéppel. 

Magyarország másodjára vett részt a balti államok légtér védelmében. A 2019-es évben a Honvédelmi Minisztérium nagyobb számú média csoportnak segített, hogy egy fél napra a helyszínen tekintse meg az ott szolgáló erőket és megismerje közelebbről feladatukat.

Hajnali indulás Budapestről, a sok fapados járat mellett feltűnik a Baltikumba induló gép is, HUAF 141 "járatszámmal".

_35b8690.jpg

A felkelő nap fényében, a szállító század három típusából kettő látható. Balra a Falcon 7x nagy távolságú bisunes jet, jobbra pedig az elnyűhetetlen igásló, az An-26-os:

_35b8693.jpg

A harmadik típus, az Airbus A319-es gépek használtan érkeztek, a megszűnt Air Berlintől. A mai nap a 604-es vitte ki a médiát:

_35b8699.jpg

_35b8700.jpg

Kilátás a jobb oldalon. Szervizre és/vagy tárolásra várakozó gépek:

_mg_9703.jpg

Belül sok helyen megjelenik a szállító gép hova tartozása::

_mg_9708.jpg

Az utastájékoztató lapokon is ott az alakulat jelvénye:

_mg_9709.jpg

_mg_9710.jpg

Itt is van stewardess, és itt is van tájékoztatás felszállás előtt. Feladatuk ugyanaz mint a polgári gépeken, csak a hölgyek a honvédség állományában vannak:

_mg_9734.jpg

Felszállás után. Mátyásföld....az MH Anyagellátó Raktárbázis telephelye és a volt szovjet laktanya. A helikopter leszálló jobb oldalon kivehető:

_mg_9799.jpg

Rákospalota...balra a fotó szélén MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred laktanyája, mellette a Rákospalotai temető, és a fotó közepén pedig a Pólus Center, aminek helyén egy szovjet laktanya volt, a lakóházak a szomszédban egy része tiszti lakás volt:

_mg_9814.jpg

Az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred kikötője Újpesten:

_mg_9822.jpg

A váci út, a fás részen a megszűnt Flottilla laktanyája:

_mg_9829.jpg

Sajnos a plexi miatt homályos lett a fotó. A megszűnt 11/8. honi légvédelmi rakétaosztály békebeli tűzelőállása, Fót mellett:

_mg_9835.jpg

Vác és a Duna:

_mg_9837.jpg

Úton a felhők felett:

_mg_9857.jpg

A Teve Szállítószázad új felvarrója. Mondhatni ma már kötelező darab a felvarró mint jelkép és hova tartozás szimbólum egyben:

_mg_9862.jpg

Érkezés Litvániába, várva a tervezett Gripen elfogást a sajtó részére:

_mg_9883.jpg

Tovább ereszkedés, még mindig egyedül a légtér ezen részén:

_mg_9887.jpg

Megérkezés Litvániába, a sajtó hiába várta a Gripeneket:

_mg_9940.jpg

A spanyolok ilyen könnyűszerkezetes hangárokban tárolják a gépeiket:

_mg_9942.jpg

A magyarok által használt épület tövében a három baltikumi ország zászlója mellett a magyar, spanyol és a NATO zászló is fel van húzva:

_mg_9956.jpg

A Baltik Misszióban részt vett országok, alakulatainak felvarrói. Egy jelvény egy rotáció alapon kirakva. A képen csak a litván missziókban részt vett rotációk vannak:

_mg_9959.jpg

Magyarország még csak egy felvarróval, a fotó készítésének idején:

_mg_9970.jpg

Ugrik Csaba dandártábornok, az MH BAP FLKA parancsnoka tájékoztatta a sajtót:

_mg_9996.jpg

Az infógrafikákat a MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison keresztül a HM bocsájtotta rendelkezésre.

 

100.jpg

A Baltikum Légtérrendészet felállása. Ämari (Észtország) és Šiauliai bázisokon vannak a NATO erői. A már említett Brit Királyi Légierő Typhoon típusú gépei települtek Észtországban, Litvániában pedig a magyar fél mellett a spanyolok F-18 Hornet gépekkel látták el a Baltik Missziót.

A németországi NATO Combined Air Operations Centre (NATO Egyesített Légi Műveleti Központ) ban működési és adminisztratív ellenőrzésre érkeznek be a légi adatok, a magyar fél ide van alárendelve, de a taktikai parancsokságot a szintén németországi Uedem városa melletti Combined Air Operations Centre (Egyesített Légi Vezetési Rendszer) látja el, ezen keresztül jönnek a riasztások a Combined Control and Reporting Centre (Egyesített Vezetési Központ) a litvániai Karmelava-ba. Innen jön a bázisra a riasztás akár a magyarhoz akár a spanyol detachmenthez. A litván központból megy a riasztás a brit egységhez is. A riasztási felhatalmazást Uedem hajtja végre, ott döntenek mikor, és hova kell menni. A kecskeméti alakulat minden esetben 2 db JAS 39 Gripen-el hajtják végre a feladatot, emellett további 2 db gép tartalékban felfegyverezve bevethető ha kell. 

101.jpg

A kint tartózkodás során a magyar gépek és személyzetei a következő gyakorlatokon vettek részt. Első alkalommal volt, hogy szárazföldi és tengeri gyakorlatokon is jelen voltak a magyar pilóták. CAS - Close Air Support (közvetlen légi támogatás) feladatokban JTAC irányítás mellett dolgoztak. 

102.jpg

Az 50. váltás magyar számai. Ezek az adatok augusztus 12-ig bezárólag voltak "érvényesek". 88 Tango (gyakorló) riasztás, 40 Alpha (éles) riasztás, 4 Alpha riasztás mely végül törölve lett, 25 RS10 (Readiness State) vagyis 10 perces Készenléti Állapot riasztás. Ezekhez már hozzáadható az augusztus 13-ai 2 Alpha és 1 Tango riasztás délutánig bezárólag. 

103.jpg

A Balti Légtérrendészet keretében az Alfa riasztások idején elfogott különböző típusú orosz gépek, fotói láthatóak az alábbi képeken. A hozzáférést a HM és az alakulat biztosította.

Mivel Kalinyingrád körül NATO országok vannak, a szárazföldi megközelítés nem lehetséges. Két járható út van, a légi és vízi közlekedés, előbbi a leggyorsabb. Éppen ezért a gépek döntő többsége szállító típus, ahogy a jó öreg An-12-es ezen a fotón.

an12.jpg

Itt Európában is jól ismert An-26-os, kéthajtóműves, légcsavaros gázturbinás szállító repülőgép:

an26.jpg

Ez a Tupolev Tu-134UBL, egy átalakított gép, melynek feladata, a Tu–160 (NATO-kódja: Blackjack) változtatható szárnynyilazású szuperszonikus stratégiai nehézbombázó pilótáinak képzése. A furcsa orr kialakítás ezért van:

tu134.jpg

Ez a furcsa színű Tupolev Tu-204-es, még berepülés alatt áll, ezért nem kapta meg még a végső bundáját. A gép egy Tu-214PU alváltozat mely légi vezetési pontként fog funkcionálni amint átadják. 2012-ben két ilyen már szolgálatban volt:

tu204.jpg

 Az Il-18-as típusból is sok alváltozat készült. Ez a gép egy Il-20RT, melyből négy készült és telemtriára használták őket. Egyetlen gépnek maradt meg a funkciója, mely az Orosz Űrhadosztályhoz (Космические войска) tartozik, de időnként a Haditengerészetnek vagy a Stratégiai Rakéta Erőkhöz rendelik ballisztikus vagy szárnyas rakéta tesztek során. A többi gép szállító funkciót tölt be:

il18.jpg

Il-20M kommunikációs felderítőgép:

il20.jpg

Ilyushin Il-38 tengeri járőr gép:

il38.jpg

Az Il–76 négyhajtóműves közepes teherszállító repülőgép. Érdemes megfigyelni hátul a 2× 23 mm-es gépágyút:

il76.jpg

Beriev A-50, mely a fenti Il-76-ból lett kifejlesztve, az orosz AWACS, légtérellenőrző gép:

a50-2.jpg

a50-1.jpg

Tupolev Tu-142, tengeri járőr és tengeralattjáró vadász, a hírhedt Tu-95-ös gépből kifejlesztve:

142.jpg

 Haditengerészeti Szu-24-es:

szu24.jpg

Kalinyingrádi Szu-27P:

szu27.jpg

A Haditengerészet Su-30SM gépei:

szu30.jpg

Szuhoj Szu-35S, a Szu-27 modernebb változata:

szu35.jpg

Feltehetően vasúton érkezett ez a két magyar töltő jármű:

_mg_0084.jpg

Šiauliai a hidegháború idején a Szovjet Légierő bázisa volt, ezért látni még sok szovjet típusú repülőgép fedezéket, melyek új funkciót kaptak az évek során:

_mg_0088.jpg

A magyar gépek ilyen átjárható hangárokban voltak:

_mg_0087.jpg

"Belépés csak az alakulat engedélyével"

_mg_0092.jpg

Alul: "Veszély, lőszerrel felszerelt gépek"

_mg_0093.jpg

A 35-ös Gripen lépcsőjének oldalán a tábla jelzi, hogy éles fegyverzettek van a gép felszerelve:

_mg_0116.jpg

A 40-es oldalszámú festett Gripen a másik hangárban. A fegyverzet itt kitűnően látszik, 2 db AIM-120C és 2 db  AIM-9 Sidewinder:

_35b8717.jpg

Gyakorló riasztás...a fotón busszal érkezik a két pilóta:

_35b8721.jpg

_35b8726.jpg

_35b8730.jpg

A NATO elvárás az első riasztástól számítva 15 perc a felszállásig, ez persze össze jöhet rövidebb időn belül:

_35b8742.jpg

_35b8749.jpg

_35b8754.jpg

_35b8760.jpg

_35b8769.jpg

_35b8781.jpg

A rakétákban még benne vannak a biztosító tűk:

_35b8786.jpg

_35b8790.jpg

A felszállás utolsó pillanatában veszik ki azokat a rakétákból, a gép rakétái ezzel élesek:

_35b8797.jpg

_35b8804.jpg

_35b8810.jpg

Gurulás a felszálláshoz:

_35b8818.jpg

_35b8827.jpg

_35b8846.jpg

_35b8855.jpg

_35b8859.jpg

Visszaérkezés párban:

_35b8869.jpg

_35b8889.jpg

_35b8898.jpg

_35b8913.jpg

_35b8929.jpg

_35b8932.jpg

_35b8934.jpg

_35b8938.jpg

_35b8947.jpg

_35b8952.jpg

A helyi hangárok előnye, hogy a gépek saját erőből képesek beállni a helyükre:

_35b8957.jpg

_35b8962.jpg

_35b8963.jpg

A rakétákba visszakerülnek e biztosítótűk:

_35b8995.jpg

_35b9006.jpg

_35b9011.jpg

_35b9012.jpg

_35b9016.jpg

A gépet újra tankolták és leszállás utáni ellenőrzést hajtottak végre:

_35b9036.jpg

_35b9039.jpg

_35b9043.jpg

A Gripenek közül volt amelyik Litening célmegjelölő konténerrel repült:

_35b9059.jpg

A konténerben lévő optika alkalmas nagy távolságról is légi célokat azonosítani:

_35b9061.jpg

A Litván Légierő Eurocopter AS365 Dauphin típusú helikoptere. Ebből a típusból 3 db-ot vásároltak Kutató-ment feladatra:

_35b9077.jpg

Ugrik Csaba dandártábornok rögtönzött tájékoztatót tartott, miután Alpha (éles) riasztást kapott a magyar fél:

_35b9096.jpg

A magyar Baltikumi Misszió felvarrója:

_35b9128.jpg

Percek elteltével érkeztek meg a pilóták, miután emeltek a készültségi szinten:

_35b9136.jpg

_35b9138.jpg

_35b9140.jpg

Ilyenkor 10 perces Készenléti Állapotba kell helyezni a gépeket és a személyzetet:

_35b9142.jpg

_35b9144.jpg

_35b9159.jpg

A felszállást elrendelik:

_35b9161.jpg

_35b9165.jpg

_35b9170.jpg

_35b9183.jpg

_35b9184.jpg

Eközben felszáll a litvánok C-27J Spartan típusú szállító gépe:

_35b9189.jpg

Röviddel utána indul el a két Gripen:

_35b9197.jpg

_35b9208.jpg

_35b9216.jpg

_35b9226.jpg

Ezek után egy bemutatóra került sor, ahol a pilóták ruháit lehetett szemügyre venni.

_35b9245.jpg

Indulás haza, még a buszból pár fotó a spanyolokról:

_mg_0734.jpg

Itt már a repülőn. A nap folyamán a spanyolokat riasztották akkor amikor a magyarok visszaérkezőben voltak a Tango (gyakorló) riasztásról. A két Hornet a leszállás után:

_mg_0755.jpg

_mg_0759.jpg

A két spanyol gép, bekerült a hírekbe, miután Szergej Kuzsugetovics Sojgu orosz védelmi miniszter gépét ellenőrizték. A videóban az "incidens" látható, amint a kísérő Szu-27-es arrébb tessékeli a Hornet-et:

 Felszállás Litvániából:

Az A319-es pilótái:

_mg_0796.jpg

Szép felhőzet:

_mg_0810.jpg

Már magyar föld felett, Jászberény a távolban:

_mg_0825.jpg

Az épülő M4 gyorsforgalmi út Monorierdő utáni szakasza:

_mg_0841.jpg

Bezárt, csévharaszti BM antenna bázis:

_mg_0849.jpg

Az M0 elkerülő:

_mg_0856.jpg

Vecsés:

_mg_0859.jpg

Szállító század két típusa Budapesten:

_mg_0880.jpg

Falcon 7x

_mg_0911.jpg

An-26:

_mg_0916.jpg

A második Falcon:

_mg_0920.jpg

_mg_0925.jpg

Előtérben a 605-ös lajstromú A319-es, mögötte a blog bejegyzés főszereplője a 604-es:

_mg_0944.jpg

A lehetőségért köszönet a HM Sajtó Osztálynak, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis Baltikumban települő és a kijutásban segédkező "Teve" század tagjainak. Továbbá azoknak akik itthonról segítették az egészet. 

süti beállítások módosítása