A balti államok 2004 óta tagjai a NATO szervezetnek, és így a NATO integrált légvédelmi rendszerének (NATINADS) része. Mivel a három állam minimális légi eszközöket tart fenn (többnyire helikopterek), vadászgépük pedig egyáltalán nincsen, a többi tagállam vállalta az országok légterének biztosítását, így négyhavi váltásban - a litván Šiauliai és az észt Ämari bázisokon - települnek az országok gépei. Feladatuk ugyanaz mint itthon a készültségi szolgálatban. Felderíteni és azonosítani, azokat a gépeket, amelyek leadott útvonal, rádiózás és idegen barát jeladó nélkül repülnek, a három ország felett, illetve azok tengeri határainak közelében. Utóbbi esetekben rendszeresen az Orosz Légierő és Haditengerészet gépei azok melyek nem teljesítik a korábban említett három követelményt. Kalinyingrád és környéke 1947-ben került a Szovjetunióhoz, majd annak felbomlása után a környező két ország - Lengyelország, Litvánia - függetlensége miatt pedig egy enklávé lett, minden nemű szárazföldi kapcsolat így megszűnt az anyaországgal.
Ezen oknál fogva a legegyszerűbb közlekedés a vízi és légi lett Szentpétervár felől, utóbbi természetesen a leggyorsabb. Minden nemű árú és személy szállítása így kerülhet a leghamarabb oda. Oroszország természetesen nem csak gondnak látja az enklávét. A kis területen nagyszámú katonai erők települnek, ez 2014 óta még inkább előtérbe került. A megnövekedett légi forgalom során sűrűbben fordul elő, hogy az orosz katonai gépek nem jelzik útvonalukat, nem azonosítják magukat és nem rádióznak. A civil légiforgalom biztonsága érdekében, ilyenkor egy riadóláncon keresztül a két bázison települő erők közül, földrajzilag a legközelebbi készültségi géppárt küldik az azonosítatlan gép/ekre.
A Baltikumi 50. váltás Május 1-én vette át a készültséget, ekkor szimbolikusan az előző nemzet a bázis és így a légtér kulcsát adja át a következő nemzetnek. Jelen esetben Magyarország a litvániai Šiauliai légibázison települt 4 db JAS 39 Gripen típusú gépekkel. Mellette helyben a spanyolok mint megerősítő erők szintén 4 db EF-18A Hornet vadászgéppel, északabbra Észtországban a Brit Királyi Légierő 4 db Eurofighter Typhoon vadászgéppel.
Magyarország másodjára vett részt a balti államok légtér védelmében. A 2019-es évben a Honvédelmi Minisztérium nagyobb számú média csoportnak segített, hogy egy fél napra a helyszínen tekintse meg az ott szolgáló erőket és megismerje közelebbről feladatukat.
Hajnali indulás Budapestről, a sok fapados járat mellett feltűnik a Baltikumba induló gép is, HUAF 141 "járatszámmal".
A felkelő nap fényében, a szállító század három típusából kettő látható. Balra a Falcon 7x nagy távolságú bisunes jet, jobbra pedig az elnyűhetetlen igásló, az An-26-os:
A harmadik típus, az Airbus A319-es gépek használtan érkeztek, a megszűnt Air Berlintől. A mai nap a 604-es vitte ki a médiát:
Kilátás a jobb oldalon. Szervizre és/vagy tárolásra várakozó gépek:
Belül sok helyen megjelenik a szállító gép hova tartozása::
Az utastájékoztató lapokon is ott az alakulat jelvénye:
Itt is van stewardess, és itt is van tájékoztatás felszállás előtt. Feladatuk ugyanaz mint a polgári gépeken, csak a hölgyek a honvédség állományában vannak:
Felszállás után. Mátyásföld....az MH Anyagellátó Raktárbázis telephelye és a volt szovjet laktanya. A helikopter leszálló jobb oldalon kivehető:
Rákospalota...balra a fotó szélén MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred laktanyája, mellette a Rákospalotai temető, és a fotó közepén pedig a Pólus Center, aminek helyén egy szovjet laktanya volt, a lakóházak a szomszédban egy része tiszti lakás volt:
Az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred kikötője Újpesten:
A váci út, a fás részen a megszűnt Flottilla laktanyája:
Sajnos a plexi miatt homályos lett a fotó. A megszűnt 11/8. honi légvédelmi rakétaosztály békebeli tűzelőállása, Fót mellett:
Vác és a Duna:
Úton a felhők felett:
A Teve Szállítószázad új felvarrója. Mondhatni ma már kötelező darab a felvarró mint jelkép és hova tartozás szimbólum egyben:
Érkezés Litvániába, várva a tervezett Gripen elfogást a sajtó részére:
Tovább ereszkedés, még mindig egyedül a légtér ezen részén:
Megérkezés Litvániába, a sajtó hiába várta a Gripeneket:
A spanyolok ilyen könnyűszerkezetes hangárokban tárolják a gépeiket:
A magyarok által használt épület tövében a három baltikumi ország zászlója mellett a magyar, spanyol és a NATO zászló is fel van húzva:
A Baltik Misszióban részt vett országok, alakulatainak felvarrói. Egy jelvény egy rotáció alapon kirakva. A képen csak a litván missziókban részt vett rotációk vannak:
Magyarország még csak egy felvarróval, a fotó készítésének idején:
Ugrik Csaba dandártábornok, az MH BAP FLKA parancsnoka tájékoztatta a sajtót:
Az infógrafikákat a MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison keresztül a HM bocsájtotta rendelkezésre.
A Baltikum Légtérrendészet felállása. Ämari (Észtország) és Šiauliai bázisokon vannak a NATO erői. A már említett Brit Királyi Légierő Typhoon típusú gépei települtek Észtországban, Litvániában pedig a magyar fél mellett a spanyolok F-18 Hornet gépekkel látták el a Baltik Missziót.
A németországi NATO Combined Air Operations Centre (NATO Egyesített Légi Műveleti Központ) ban működési és adminisztratív ellenőrzésre érkeznek be a légi adatok, a magyar fél ide van alárendelve, de a taktikai parancsokságot a szintén németországi Uedem városa melletti Combined Air Operations Centre (Egyesített Légi Vezetési Rendszer) látja el, ezen keresztül jönnek a riasztások a Combined Control and Reporting Centre (Egyesített Vezetési Központ) a litvániai Karmelava-ba. Innen jön a bázisra a riasztás akár a magyarhoz akár a spanyol detachmenthez. A litván központból megy a riasztás a brit egységhez is. A riasztási felhatalmazást Uedem hajtja végre, ott döntenek mikor, és hova kell menni. A kecskeméti alakulat minden esetben 2 db JAS 39 Gripen-el hajtják végre a feladatot, emellett további 2 db gép tartalékban felfegyverezve bevethető ha kell.
A kint tartózkodás során a magyar gépek és személyzetei a következő gyakorlatokon vettek részt. Első alkalommal volt, hogy szárazföldi és tengeri gyakorlatokon is jelen voltak a magyar pilóták. CAS - Close Air Support (közvetlen légi támogatás) feladatokban JTAC irányítás mellett dolgoztak.
Az 50. váltás magyar számai. Ezek az adatok augusztus 12-ig bezárólag voltak "érvényesek". 88 Tango (gyakorló) riasztás, 40 Alpha (éles) riasztás, 4 Alpha riasztás mely végül törölve lett, 25 RS10 (Readiness State) vagyis 10 perces Készenléti Állapot riasztás. Ezekhez már hozzáadható az augusztus 13-ai 2 Alpha és 1 Tango riasztás délutánig bezárólag.
A Balti Légtérrendészet keretében az Alfa riasztások idején elfogott különböző típusú orosz gépek, fotói láthatóak az alábbi képeken. A hozzáférést a HM és az alakulat biztosította.
Mivel Kalinyingrád körül NATO országok vannak, a szárazföldi megközelítés nem lehetséges. Két járható út van, a légi és vízi közlekedés, előbbi a leggyorsabb. Éppen ezért a gépek döntő többsége szállító típus, ahogy a jó öreg An-12-es ezen a fotón.
Itt Európában is jól ismert An-26-os, kéthajtóműves, légcsavaros gázturbinás szállító repülőgép:
Ez a Tupolev Tu-134UBL, egy átalakított gép, melynek feladata, a Tu–160 (NATO-kódja: Blackjack) változtatható szárnynyilazású szuperszonikus stratégiai nehézbombázó pilótáinak képzése. A furcsa orr kialakítás ezért van:
Ez a furcsa színű Tupolev Tu-204-es, még berepülés alatt áll, ezért nem kapta meg még a végső bundáját. A gép egy Tu-214PU alváltozat mely légi vezetési pontként fog funkcionálni amint átadják. 2012-ben két ilyen már szolgálatban volt:
Az Il-18-as típusból is sok alváltozat készült. Ez a gép egy Il-20RT, melyből négy készült és telemtriára használták őket. Egyetlen gépnek maradt meg a funkciója, mely az Orosz Űrhadosztályhoz (Космические войска) tartozik, de időnként a Haditengerészetnek vagy a Stratégiai Rakéta Erőkhöz rendelik ballisztikus vagy szárnyas rakéta tesztek során. A többi gép szállító funkciót tölt be:
Il-20M kommunikációs felderítőgép:
Ilyushin Il-38 tengeri járőr gép:
Az Il–76 négyhajtóműves közepes teherszállító repülőgép. Érdemes megfigyelni hátul a 2× 23 mm-es gépágyút:
Beriev A-50, mely a fenti Il-76-ból lett kifejlesztve, az orosz AWACS, légtérellenőrző gép:
Tupolev Tu-142, tengeri járőr és tengeralattjáró vadász, a hírhedt Tu-95-ös gépből kifejlesztve:
Haditengerészeti Szu-24-es:
Kalinyingrádi Szu-27P:
A Haditengerészet Su-30SM gépei:
Szuhoj Szu-35S, a Szu-27 modernebb változata:
Feltehetően vasúton érkezett ez a két magyar töltő jármű:
Šiauliai a hidegháború idején a Szovjet Légierő bázisa volt, ezért látni még sok szovjet típusú repülőgép fedezéket, melyek új funkciót kaptak az évek során:
A magyar gépek ilyen átjárható hangárokban voltak:
"Belépés csak az alakulat engedélyével"
Alul: "Veszély, lőszerrel felszerelt gépek"
A 35-ös Gripen lépcsőjének oldalán a tábla jelzi, hogy éles fegyverzettek van a gép felszerelve:
A 40-es oldalszámú festett Gripen a másik hangárban. A fegyverzet itt kitűnően látszik, 2 db AIM-120C és 2 db AIM-9 Sidewinder:
Gyakorló riasztás...a fotón busszal érkezik a két pilóta:
A NATO elvárás az első riasztástól számítva 15 perc a felszállásig, ez persze össze jöhet rövidebb időn belül:
A rakétákban még benne vannak a biztosító tűk:
A felszállás utolsó pillanatában veszik ki azokat a rakétákból, a gép rakétái ezzel élesek:
Gurulás a felszálláshoz:
Visszaérkezés párban:
A helyi hangárok előnye, hogy a gépek saját erőből képesek beállni a helyükre:
A rakétákba visszakerülnek e biztosítótűk:
A gépet újra tankolták és leszállás utáni ellenőrzést hajtottak végre:
A Gripenek közül volt amelyik Litening célmegjelölő konténerrel repült:
A konténerben lévő optika alkalmas nagy távolságról is légi célokat azonosítani:
A Litván Légierő Eurocopter AS365 Dauphin típusú helikoptere. Ebből a típusból 3 db-ot vásároltak Kutató-ment feladatra:
Ugrik Csaba dandártábornok rögtönzött tájékoztatót tartott, miután Alpha (éles) riasztást kapott a magyar fél:
A magyar Baltikumi Misszió felvarrója:
Percek elteltével érkeztek meg a pilóták, miután emeltek a készültségi szinten:
Ilyenkor 10 perces Készenléti Állapotba kell helyezni a gépeket és a személyzetet:
A felszállást elrendelik:
Eközben felszáll a litvánok C-27J Spartan típusú szállító gépe:
Röviddel utána indul el a két Gripen:
Ezek után egy bemutatóra került sor, ahol a pilóták ruháit lehetett szemügyre venni.
Indulás haza, még a buszból pár fotó a spanyolokról:
Itt már a repülőn. A nap folyamán a spanyolokat riasztották akkor amikor a magyarok visszaérkezőben voltak a Tango (gyakorló) riasztásról. A két Hornet a leszállás után:
A két spanyol gép, bekerült a hírekbe, miután Szergej Kuzsugetovics Sojgu orosz védelmi miniszter gépét ellenőrizték. A videóban az "incidens" látható, amint a kísérő Szu-27-es arrébb tessékeli a Hornet-et:
Felszállás Litvániából:
Az A319-es pilótái:
Szép felhőzet:
Már magyar föld felett, Jászberény a távolban:
Az épülő M4 gyorsforgalmi út Monorierdő utáni szakasza:
Bezárt, csévharaszti BM antenna bázis:
Az M0 elkerülő:
Vecsés:
Szállító század két típusa Budapesten:
Falcon 7x
An-26:
A második Falcon:
Előtérben a 605-ös lajstromú A319-es, mögötte a blog bejegyzés főszereplője a 604-es:
A lehetőségért köszönet a HM Sajtó Osztálynak, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis Baltikumban települő és a kijutásban segédkező "Teve" század tagjainak. Továbbá azoknak akik itthonról segítették az egészet.