A koridor92 youtube csatorna szerint, a Magyar Honvédség, 20 db Lazar 3, valamint több mint 100 db Lazar 3M páncélozott szállító harcjárművet (PSZH) tervez beszerezni a közeljövőben. Tudni érdemes, hogy ez a csatorna volt az, amelyik a hivatalos bejelentés előtt már hírt adott a magyar BTR-80-as járművek átadásáról Szerbiának.
Derült égből villámcsapás, mondhatnánk, már amennyiben igaz a csatorna által közölt hír. Talán kapcsolódik ehhez az a látogatás, amikor is, 2025. április 1-én, Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Belgrádba érkezett, ahol megállapodást írt alá, a szerb féllel, a katonai együttműködések szorosabbra fűzéséről. A magyar hivatalos források nem mentek mélyebben bele a dolgokba, ellenben a szerb védelmi minisztérium honlapján, az eseménnyel kapcsolatban, Aleksandar Vučić elnököt több esetben is idézték, mely közül, az alábbi mondatok, akár kapcsolódhatnak, a Lazar 3 hírhez (a minisztériumi cikkhez, KATT a felső képre):
Kiváló együttműködést alakítottunk ki, a magyarországi BTR járművek beszerzésével kapcsolatban, cserébe 7,62 mm-es lőszert és egyebeket vásárolnak tőlünk. A közös haditechnikai együttműködésünket fejlesztjük, mert magyar barátaink érdeklődnek a 8x8-as járműveink iránt. Sok, a szovjet időszakból megmaradt rendszerük érdekel bennünket, de néhány új is – hangsúlyozta Vučić elnök, és rámutatott, hogy Magyarország rengeteg pénzt fektet be a haderőfejlesztésbe, és rendkívüli hadsereggel rendelkezik, amelyet nagy sebességgel modernizál. A köztársasági elnök beszélt az Orbán miniszterelnökkel való soron következő találkozóról is, amelyen más kérdésekben is folytatódik a stratégiai együttműködés. Kiemelte, hogy tavaly 3,03 milliárd euró értékű kereskedelmet bonyolítottak le Magyarországgal, és hozzátette, hogy 2012-höz képest 5,6-szorosára nőtt a Magyarországra irányuló export, és ez sokat mond Szerbia és Magyarország kapcsolatairól.
A magyar BTR-80-as járművek cseréje, már nagyon időszerű, mivel azok védettsége, fegyverzete, meghajtása, és kialakítása nem felel meg a 21. századnak. Az új és modern, gumikerekes járművek hazai beszerzése, már jó ideje ismert. Az európai piacon, a páncélozott harcjármű kategóriában, több lehetőség is van, így a Lazar 3 is. A szerb haderőfejlesztés is hatalmasat lépett az elmúlt években, ahol kihasználták, a saját hadiiparukat.
Magyar BTR-80A, 30 mm-es gépágyúja működés közben:
És "sima" BTR-80-ok, egy katonai bemutatón:
Maga a Lazar 3 járművet, a Jugoimport-SDPR cég, 2008-ban kezdte meg a tervezést, majd a "Lazar BVT" modellt először mutatták be a nagyközönségnek, a belgrádi "Partner" fegyver- és hadifelszerelési vásáron 2009-ben. A modell számos promóciójával párhuzamosan, a Jugoimport a Lazar továbbfejlesztett változatán kezdett el dolgozni, amelyet a "Lazar 2" formájában mutattak be 2013-ban. Számos teszt és fejlesztés után döntöttek úgy, hogy elkezdik gyártani a "Lazar 3" néven futó változatot, amelyet 2018 decemberében ünnepélyesen átadtak a Szerb Fegyveres Erőknek.
A típus, 8x8-as független kerékfelfüggesztés rendelkezik, mely nagyfokú mobilitást biztosít a jármű számára. Mindegyik tengely saját hajtással rendelkezik, míg az első kettő kormányozható.
A jármű, három periszkóppal van felszerelve a parancsnok, és a vezető számára, emellett oldalsó ajtók is vannak, amelyek a vezető és a parancsnok be- és kiszállását szolgálják. A deszanttér hátsó ajtós, automata hidraulikus rámpával ellátva, mely a vezetőfülkéből, valamint a deszanttérből egyaránt működtethető. A vezetőnek és a parancsnoknak is saját búvónyílása van, ezek három pozícióban rögzíthetőek. A jármű tömege a feladattól, a fegyverzettől és a védelem típusától függően 24-28 tonna lehet. A jármű mobilitása lehetővé teszi, a folyamatos, akár 50 km/ó-ás sebességgel való mozgást.
A Lazar 3, az amerikai CUMMINS ISM500 500 LE motorral van ellátva, és szintén egy amerikai, ALLISION 4500 SP sebességváltó került beépítésre. A felfüggesztést, az ír Timoney cégtől importálják a járműhöz. Saját szellőztetés, klíma, és ABV (atom-biológiai-vegyi) védelemmel is ellátták. Külön felszerelhető automatikus tűzoltó rendszer, központi gumiabroncs-felfújó rendszer (CTIS), 10 tonnás csörlő, belső kommunikációs rendszer, külső videorendszer.
Lazar 3 belső:
A ballisztikai védelem a jármű minden oldalán 3. szintű "Stanag 4569", a jármű elején 3+ "Stanag 4569", azaz a páncél 7,62 mm-es kaliberrel, és 8 kg TNT-vel szemben véd. Az alkalmazott ballisztikai védelem lehetővé teszi, hogy a védelmi szintet a felhasználói igényekhez igazítsák.
Különféle fegyverekkel felszerelhető:
12,7 mm-es távirányított fegyvertorony
20/3 mm-es, "Kerber" távirányított fegyvertorony
2A42 30 mm-es automata gépágyú
Két Praga 30 mm-es automata gépágyú, és 4 db "NOVA" páncéltörő rakétával
4-6 füstgránátvető is a jármű része
Lazar 3M, 2A42 30 mm-es automata gépágyúval. A fő fegyver, egy 4 km-es hatótávolságú automata gépágyúból áll, 100 (AP-T), vagy 200 (HE) lövedékből álló készlettel, valamint 7,62 mm-es, 1,5 km-es lőtávolságú géppuskával, utóbbi 1000 lőszer javadalmazással. A célzórendszer, optikai és lézeres távolságmérővel ellátott hőképes irányzékból áll.
És a deszanttér:
A legénység létszáma a küldetéstől, és a jármű felszerelésétől függ (a Lazar 3 esetén). Ha a jármű 12,7 mm-es toronnyal van ellátva, akkor a legénység létszáma 12 fő (parancsnok, sofőr, toronylövész + 9 fő). Beépített fegyvertorony esetén a legénység létszáma eggyel csökken (parancsnok, sofőr, toronylövész + 8 fő). A jármű oldalában, fegyvernyílások is találhatók, amelyek lehetővé teszik a szállított katonák számára, hogy kézi lőfegyverekkel tüzeljenek a potenciális veszélyekre, és segítsék a vizuális felderítést. A fegyvernyílások felett, golyóálló ablak található.
A Lazar oldalsó fegyvernyílása:
A bejegyzés elején említett koridor92 youtube videó:
Fotók saját.