Katonai témák, fotókkal kiegészítve

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

Civil gépből hasznos mindenes, olasz módra

2021. október 04. - Levente B.

Budapesten járt nemrég egy igen ritka fajta repülőgép, az Olasz Légierő (Aeronautica Militare) egyik tengeri járőr gépe iktatott be egy rövid megállót a haza felé tartó úton.  

Az ATR 72MP a Leonardo Aircraft által az ATR 72-600 kereskedelmi változatból fejlesztett repülőgép, széles körű feladatok végrehajtására alkalmas, köztük tengeri járőrözés és C4ISR (Command, Control, Communication, Computers, Intelligence, Surveillance and Reconnaissance - Vezetés, Irányítás, Kommunikáció, Komputerek, Hírszerzés, Megfigyelés és Felderítés). A repülőgép ezen kívül végre tud hajtani, kizárólagos gazdasági övezet (EEZ) őrjáratokat, kutató-mentést (SAR), alkalmazható légi vezetési pontként és ezek mellett kis létszámú személy szállításra is. Opcionális alrendszerek és berendezések hozzáadásával, hatékony elektronikus hírszerzési (ELINT) platformmá is alakítható.

41-01-es oldalszámú gép, a budapesti, 13 jobb pálya irányon:

_35b2770.jpg

A gép hasa alatt a fekete radomban a Seaspray 7300E aktív fázisvezérelt antenna található. Képes nagy hatótávolságú felderítésre, illetve követni és azonosítani célokat 360°-ban. A lokátor vízfelszíni célokra lett optimalizálva, célkövetés mellett egyidejűleg tud felderíteni is. Emellett van levegő-levegő, időjárás üzemmódja és az úgynevezett "Mozgó Cél Indikátor" képesség, mellyel a szárazföld megfigyelésére is van lehetőség. A célok azonosításának érdekében a radar összekapcsolható egy IFF interogátorral és/vagy egy automatikus célosztályozóval. 

A szürke gömb a gép alatt, egy FLIR Systems Star Safire 380 HD videó és infra képalkotó kamera, optikai érzékelőkkel, amelyek passzív célérzékelési és azonosítási képességeket biztosítanak bármilyen fényviszonyok között a kezelő személyzetnek. A torony alapfelszereltsége egy nagy felbontású, színes tv-kamera, egy fejlett infravörös képalkotó rendszer és egy gyenge fényviszonyú TV-kamera. 

_35b2771.jpg

A szárny mögötti részen egy széles sávú SATCOM (fehér) antenna látható, mely egyszerűsíti a feladat során az adatcserét a többi együttműködő eszközzel és földi vezetési ponttal. A kommunikációs rendszer opcionálisan bővíthető, hogy megfeleljen a sajátos vevői igényeknek, például egy további V/UHF vagy HF rádió vagy konkrét adatkapcsolati típusok hozzáadásával. 

_35b2774.jpg

Majd egy órával később gurulás a felszálláshoz:

_35b2883.jpg

A gép függőleges vezérsíkján látható az ezred jelvény. A 41. Ezred feladata, a vízfelszíni és vízalatti veszélyek elhárítása, másodsorban pedig a nyílt vizeken való kutató-mentési (SAR) feladatokban való részvétel, veszélyben lévő hajók felderítésével és azonosításával hozzájárulva. Az Ezred, Athos Ammannato olasz II. vh. háborús pilóta tiszt nevét viseli, aki a spanyol polgárháborútól kezdve az abesszíniai háborúban is harcolt. Az észak-afrikai hadszíntéren, 1941 februárjában a britek líbiai ellentámadása során Athos és alakulata, aki ekkor már egy bombázó század parancsnoka volt Savoia-Marchetti S.79 Sparviero típusú gépekkel felszerelve, haza lett rendelve Olaszországba. Úton hazafelé a Nápolyi-öböl felett a gépét villámcsapás érte, ő és a személyzet hősi halált halt. 

_35b2889.jpg

Az önvédelmi rendszer megegyezik a C-27J Spartan repülőgépeken rendszeresítettel.  Ezek között megtalálható az infracsapdaszóró, MWS/LWS (Missile Warning Systems/Laser Warning Systems) rakéta indítás és lézeres besugárzás jelző és egy új RWR/ESM (Radar Warning Receiver/Electronic Support Measures) radar besugárzásjelző és elektronikai támogató berendezés. Ez a garnitúra az új DASS (Defensive Aids Sub-Systems) védekező segéd alrendszer vezető komputerbe van integrálva, mely egy kijelzőn és kezelő panelen keresztül működtethető a pilótafülkében. 

_35b2900.jpg

Nézzük közelebbről azt a hátsó részt. A végén látható szimmetrikusan elrendezett eszközök a gép önvédelmi rendszerei. Közvetlenül a végében, az a két szürke gömb a passzív (ESM)/ELINT rendszer, mellette a felső az a rakétaindítás jelző, és a kis átlátszó gömb pedig minden bizonnyal egy-egy DIRCM (Directional Infrared Counter Measures), mely egy infravörös sugárral vakítja meg a közeledő rakéta keresőfejét. 

_35b2900_1.jpg

A FLIR után még egy gömb forma amiből tíz darab található a gépen (a fotón 3-3 a szárny mögötti részen, további 2-2 pedig elől). Ezek a passzív Elettronica ELT-800V2 Electronic Support Measures - elektronikai támogatás - (ESM)/ELINT rendszer részei. Képes felismerni, elemezni és azonosítani 360°-ban, elektromágneses kisugárzásokat, széles frekvencia spektrumban, pontosan meghatározva azok földrajzi elhelyezkedését. Az ATOS által fejlesztett eszköz, a bejövő adatokat zökkenőmentesen összesíti az általános taktikai helyzetbe, ezzel a repülőgépnek kiváló hírszerzési képességet biztosítva. 

A rendszer egyaránt végez taktikai felderítést (ESM) figyelmeztető és önvédelmi képességgel, összekötve rendkívül pontos adatelemzéssel a hírszerzésért (ELINT). 

_35b2905_1.jpg

A felső részen a SATCOM radomja. Az alsó részen jelölt eszköz a jobb hátsó infracsapdaszóró berendezés:

_35b2906_1.jpg

Itt szépen látszik a gép jobb oldalára szerelt nagy teljesítményű keresőfényszóró. Mellette található a jobb elülső infracsapdaszóró. A gép hasa alatt a kis szürke gömb a Star Safire 380 HD FLIR (hőkamera) rendszer. Elöl két oldalt a rakéta indítás jelzők és az ELT-800V2 látható:

_35b2916_1.jpg

 Felszállás déli irányba, majd nyugatnak fordulva Olaszország felé:

_35b2950.jpg

süti beállítások módosítása