Ahogy azt korábban többször is jeleztem itt és olvasható volt sok helyen máshol is a neten, idén augusztus 20-án, létszámban nagyszabású légi parádéra készül a Magyar Honvédség, Budapesten a Duna felett, a Lánchíd és a Margit-híd közötti szakaszon.
Bár a légi program reggel 9 után kezdődött, már 8 órakor sokan kezdtek el gyülekezni a Duna part két oldalán, és fél 9 után már bizony keresni kellett a jó helyeket a korlát körül.
A budapesti időjárás kicsit megtréfálta a kiérkezőket, bizony hűvös, felhős időjárás volt reggel, kicsit szürkévé téve a fotókat, de az ember azzal főz amivel tud. A show-rol természetesen nincsen panasz!
Négyes Gripen kötelék a nyitó programban:
A Duna feletti program előtt három Gripen úgynevezett "smokewinder"-el a szárnyak végén, a nemzeti lobogót szimbolizáló színekben érkezett be a Kossuth tér fölé, a Szent István Napi díszünnepség, zászlófelvonás és tisztavatás zárásaként:
A légi programban elsőként az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis, Dassault Falcon 7X típusú gépe, nyitott futókkal köszönt be a város fölé:
Szintén Kecskemétről, három darab JAS 39 Gripen, melyek infracsapdákkal tették látványossá az áthúzást:
Utánuk további négy darab Gripen, az infrák füstje miatt, kicsit takarásban:
Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis, AS350 Écureuil (Mókus) típusú oktató helikoptere:
Merevszárnyú gépek, de szintén szolnokiak. Zlin-143LSi és Zlin-242L oktatógépek. Előbbi négy, míg utóbbi kétszemélyes:
2019 év végén érkezett meg az első példánya a képen látható Airbus H145M típusú könnyű helikoptereknek:
Ez a 01-es például az első volt mely magyar földre érkezett. A gép oldalában az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Dandár egyik, mondjuk úgy kommandósa látható:
Szintén H145M, de SAR vagyis kutató-mentő konfigurációban:
A deszant ajtó fölött a csörlőberendezés látható, a bal csúszótalp elülső végében pedig egy nagy fényerejű reflektor:
A 08-as gép orrában egy FLIR (infravörös éjjellátó) kamera is volt:
A Hármas SAR kötelék:
Még egy sor függesztmény nélküli H145M:
És a típus sok oldalúságát mutatva, három felfegyverzett változat is volt. A gép jobb oldalán a nem irányított és lézeres irányítású rakétáknak helyet adó rakéta konténer látható. A lézeres változattal 2017-ben Svédországban a tesztek során, 6 kilométerről találták el a célt:
A 13-as oldalszámú gépen felcserélték a függesztményt. Itt egy 20 mm-es gépágyú konténer látható, a rakéta blokk a másik oldalra került. Az orrban szintén látható egy FLIR torony:
Az orosz vasak sem maradtak ki. A veteránnak mondható Mi-17-es (terep tarka) gép mellett a Mi-24 harci helikopter is jelen volt:
Egy Mi-24V:
És egy Mi-24P verzió. A különbség a fenti típustól, hogy ennek oldalt van egy 30 mm-es gépágyúja, a fenti gépnek pedig az orr részben, egy forgatható toronyban egy 12,7 mm-es géppuska:
A 720-as gép szintén egy V verzió:
Az orosz kötelék:
A hét darab Gripen összeállt egy nagyobb formációra:
Majd oszolj balra:
Következtek az egyéni bemutatók, elsőként a H145M jött lejjebb a közönségnek:
Videó az egy héttel korábbi gyakorlásról:
A bemutató után két Gripen érkezett:
Majd egy másik kettő közre fogta a Falcon-t:
A második egyéni bemutatót az AS 350-es repülte le:
Videó az egy héttel korábbi gyakorlásról:
A harci nagyvas, becenevén a "Szarvastehén" vagy "Krokodil" zárta a forgószárnyas szekciót:
Videó az egy héttel korábbi gyakorlásról:
A végére ismét összeállt a nemzeti színű Gripen hármas:
És zárásként. A Mi-17-es szállítóból az ejtőernyős válogatott hajtott végre ugrásokat. Itt a cél szalagok láthatóak a gép alatt, melyek földre ereszkedő mozgásából tudnak a földön és a levegőben dönteni, a gépet mikor kell elhagyni úgy, hogy az ereszkedés során a "célba" érkezzenek:
Ember a helikopteren kívül:
A cél pedig egy katonai pontonon volt:
Mind az öt ugró sikeresen, a cél közepébe érkezett:
A vízi biztosítás egy részét az MH 1. Honvéd Tűzszerész És Hadihajós Ezred hajtotta végre:
A végrehajtó állománynak gratuláció a sikeres és látványos programért. Reméljük jövőre ugyanekkor és ugyanitt!