Katonai témák, fotókkal kiegészítve

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

Airbus Helicopters gyár látogatás - Franciaország, Marignane

2021. július 13. - Levente B.

Most vagyunk a második harmadánál a tervezési folyamatnak. A mai jelentés alapján, amit kaptunk, 85%-ban vannak készen a helikoptereinknek a végleges terveivel. Ez azt jelenti, hogy még rengeteg olyan elektronikai eszköz fog beépítésre kerülni a futószalag végén, aminek még a tervezése most zajlik. Utána jönni fog egy földi tesztelés, majd egy berepülési tesztelési fázis a kész helikoptereken. Az első szállításokat, a már berepült és kipróbált helikopterekkel, 2023-ra várjuk. Dacára annak, hogy itt már formát öltött az első megrendelt példány.

Nyilatkozta Maróth Gáspár védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos július elején az Airbus franciaországi gyárában a magyar sajtó képviselőinek. A kormánybiztos egy kisebb delegációval tett látogatást az Airbus Helicopters üzemében, ahol is a 2018 decemberében rendelt 16 darab, H225M - korábban Eurocopter EC725 Caracal - típusú helikopter, hazai első példányának az úgynevezett Final Assembly Line gyártási pillanatát lehetett megtekinteni. 

Egy H225M a végső gyártási folyamatban:

_mg_9520.jpg

_35b2395.jpg

És az első Magyarországnak szánt példány:

_35b2360.jpg

További kérdésekre válaszolva, Maróth Gáspár elmondta, hogy nem véletlenül esett a választás az Airbus termék családra és örömmel látta, hogy azt amit az első gyár látogatás során tapasztalt, az most már a magyar gépekkel is történik. Ott vannak a szerelősoron, immár azokat is elkezdték összerakni. Ez egy hosszú folyamat, hisz gépenként a tervezés, a pontos összerakás az 3 évbe telik. 

Itt azt kell tudni, hogy minden egyes helikoptert egyedileg gyártanak le a megrendelő igényei szerint. Egy ilyen volumenű helikoptert 10000 alkatrészből raknak össze. Összehasonlításképen egy felső középkategóriás jól felszerelt kocsit, pedig 2000 darabból, így is látható, hogy ez egy sokkal komplexebb procedúra. Azért is hosszú ez a folyamat, mert egyedileg gyártanak le minden helikoptert a feladatnak megfelelően, amire a megrendelőnek szüksége van. 

A H225M típusnak különböző katonai célok vannak a jövőre meghatározva Magyarországon. Kezdve a kutat-mentő feladatotoktól, a különleges műveleti feladatok kiszolgálásán át, a szállító kapacitásig. 

A kormánybiztos azt is elmondta, hogy tárgyalt a 6 db SOF (Special Operations Forces) változatú gépek légiutántöltési lehetőségéről, ennek kérdése fölmerült a látogatás során. 2018-ban amikor a gépek meg lettek rendelve, még nem volt világos, hogy lesz e ilyen képessége a Honvédségnek a közeljövőben. Azóta alá lett írva a szerződés az Embraer-el (két KC-390 magyarországi megrendelése 2020 novemberében), illetve létrejött egyfajta együttműködés, szintén 2020-ban, a Luftwaffe A400M-es utántöltő képességekkel rendelkező gépeire. Utóbbi típussal 2021 áprilisában az Airbus cég, nagyszabású légi utántöltési tesztsorozatot hajtott végre a Francia Hadsereg H225M helikoptereivel. A tesztek célja a forgószárnyasok utántöltési képességét igazoló alkalmassági bizonyítvány megszerzése volt. 

A megbeszélések során át kellett tekinteni technikailag, hogy bővíthetőek-e a már megrendelt helikopterek. Hosszú távon, én mindenképp felfogom vetni, de ez elsősorban egy műszaki kérdés, és fogunk kapni majd az Airbus gyártól erre vonatkozólag egy világos műszaki álláspontot a következő hónapokban. Jelenleg ez továbbra is egy élő kérdés.

A magyar gépnek már helikopter formája van, de még sok hétnek el kell telnie mire első próba repülését meg tudja majd tenni:

_35b2361.jpg

Mely az 590447 gyári számú gép lesz:

_35b2362.jpg

_35b2364.jpg

Maróth Gáspár védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos (B), Tömböl László (J) nyugállományú mérnök vezérezredes, a kormánybiztos katonai tanácsadója, az első magyar H225M példánynál:

_35b2378.jpg

Szignó az első magyar gépen:

_35b2381.jpg

A 16 darab H225M helikopterek 2025-ig bezárólag lesznek leszállítva. Az érkező gépek második felébe már a gyulai Airbus gyárban készített fontosabb fő elemek (főreduktor) is fognak bekerülni. Utóbbi helyszín okán, az Airbus Helicopters, Magyarországon részt kíván venni az oktatás fejlesztésben is, hisz új tudást, technológiát igényel a gyulai alkatrészgyárba való toborzás. A régióban előreláthatólag több milliárdért lesz szakképzési fejlesztés, illetve az egyetemi háttér kialakítása a gyár mögé. 

Eme háttérképzésbe már az Airbus által kidolgozott szakképzési program adaptálása van tervezve, a gyár pedig rendelkezésre fogja bocsájtani a francia szakképzési programokat. Miután pedig Franciaország igen előkelő pozícióban van a légijármű ipar fejlesztésében, így kijelenthető, hogy az egyik legjobb képzés lesz majd ezen a téren, hazai környezetben. 

A gyulai üzem direkt úgy lett összerakva, hogy bővíthető legyen a jövőben, tehát vannak tervek erre vonatkozóan. A magyar és a francia fél közötti megállapodás további pontokat is tartalmaz, amiben részletezték milyen irányba mehessen egy esetleges jövőbeni fejlesztés. Az első fázisként a gyár felépítése és beindítása a cél. 

A gyulai gyárban 30% a magyar államnak a részaránya. Furcsának tűnhet ez a szám, de ez a százalék, egy üzleti megfontolásból jött. Azért lett végül a 30, hogy legyen az államnak egy olyan része amivel befolyásolni tudja a folyamatokat de mivel eddig hazai helikopter gyártás Magyarország történetében nem volt, illetve az ilyen típusú cégek üzemeltetéséhez nem volt tapasztalat, ezért az üzleti befolyás mértékét egy racionális szinten tervezték kézben tartani. 

_35b2380.jpg

A H225M gépeken 600 repült óra után kell végrehajtani az első kisebb időszakos javításokat. Komolyabban 1200 óra után kell a gépeken karbantartást végrehajtani. Ha figyelembe vesszük, hogy átlagban mondjuk 100-150 repült órát tehet meg egy gép, egy évben, az 1200 órás karbantartás akár 10 év körül jöhet el. 

A javítási munkálatokat az üzemeltető mindig magának helyben tudja megoldani. A komplexebb elemek, mélyebb ellenőrzésére, mint pl. a főreduktor, már egy specializált karbantartó műhelyre van szükség. Ezeken kívül minden egyebet képes az üzemeltető maga elvégezni, ez is adja a helikopter kiváló tulajdonságát, és ezen oknál fogva képes a cég több helyre is exportálni. 

_35b2383.jpg

Az éppen a gyártósoron, más megrendelők példányait is meg lehetett tekinteni:

_35b2365.jpg

_35b2366.jpg

_35b2367.jpg

_35b2368.jpg

_35b2369.jpg

_35b2370.jpg

_35b2371.jpg

Ez a példány már megkapta a FLIR (forward-looking infrared) tornyot:

_35b2372.jpg

_35b2373.jpg

_35b2375.jpg

A H225 és annak M, avagy military (katonai) verzió mellett, a H215 (Eurocopter AS332 Super Puma) és a H215M (Eurocopter AS532 Cougar) verziót is ebben a csarnokban rakják össze a végső fázisban. Itt láthatóan, a folyamat első fázisában van az a gép mely ebben a szekcióban látható. Az Electrical Routing, magyarul a helikopter kábelezése történik. Típustól és konfigurációtól függ, hogy a gépet mennyi idő alatt fejezik, ebben a szakaszban.

_35b2384.jpg

A kettes fázisban az Equipment, tehát a felszerelés következik. Itt adódik például hozzá, a megrendelő által kért, mondhatni extrák a gépbe:

_35b2385.jpg

_35b2386.jpg

_35b2387.jpg

_35b2388.jpg

_35b2389.jpg

Papírozás és pontosság. A pilóta fülkében és az alatti részben nem kevés méternyi kábelezés található. Türelmes játék a dolgozók részéről:

_35b2390.jpg

_35b2391.jpg

Szép kontraszt a felső és az alant lévő kép között. Itt alul a fülke még nem zárt. A szélvédőnek mondható elem a gép előtt látható:

_35b2392.jpg

Ennél a gépnél, a főreduktor és a rotoragy várja, hogy a helyére kerüljön:

_35b2393.jpg

_35b2394.jpg

_35b2395.jpg

_35b2396.jpg

_35b2397.jpg

_35b2399.jpg

A Kuvait számára legyártott egyik H225M típusú helikopter. Lévén, hogy a Magyarország által megrendelt gépek közül, 2021-ben, egyetlen egy sem volt a fotón látható végfázisban, ezért az öböl menti ország gépén keresztül lehetett közelebbről megismerkedni, hogy milyenek is lesznek majd, az elkészült magyar példányok:

_35b2430.jpg

A pilóta fülke előtti részen, az ellőre néző védelmi rendszerek:

_35b2440.jpg

_35b2441.jpg

_35b2456.jpg

_35b2459.jpg

Ami nem lesz a magyar változatokon, az a képen látható Vészhelyzeti Úszó Rendszer (Emergency Float System), mely a vízre szállás során adott megmenteni a gépet és a személyzetét:

_35b2460.jpg

Az eltolható ablakokban, van lehetőség egy fix géppuska alkalmazására, ezzel nem szűkítve az ajtókon való ki és beszállást. A típus ezen pontjára egy FN MAG, 7.62 mm-es géppuska helyezhető. Az oldal ajtókban már 12,7-es vagy 20 mm-es fegyver rendszer adaptálható a megrendelő igénye szerint:

_35b2483.jpg

A helikopteren található csörlő berendezésből kettő van:

_35b2484.jpg

Kis technikai adat:

_35b2466.jpg

A csörlő kezelő személy, a rendszer mellett, magát a helikoptert is tudja irányítani! A bal oldali kis joystick gombbal kisebb korrigálásokat tud belevinni a gépbe:

_35b2478.jpg

Maróth Gáspár védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos (J), Bruno Even az Airbus Helicopters helikoptergyártó vezérigazgatója (középen) és Laurent Mazou (B), a cég műveleti alelnöke egy H225M közepes többcélú helikopterrel Marignane-ban:

_35b2510.jpg

Köszönet az Airbus Helicopters-nek, a Védelmi Fejlesztési Titkárságra-nak, az Uniomédia-nak, illetve azoknak akik itthonról és kint Franciaországban segítettek. 

süti beállítások módosítása