Június 22-én Kecskemét után a szolnoki bázis is megnyitotta a kapuit a szélesebb fotós társadalomnak. Az elmúlt időszakban a COVID járvány miatt az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis eddig nem tudott hasonló eseményt szervezni. Ennek csendesedésével és a jó idő beköszöntével szerencsére elhárultak az akadályok, hogy ismét fotósok hada lepje el a bázist.
A statikus és dinamikus bemutató keretében lehetőség volt közelről a földön és a levegőben megörökíteni azokat a technikákat, amiket jelenleg használnak Szolnokon.
A szolnoki bázis színház terme előtt, ez a Mil Mi-8T várta a vendégeket:
Dr. Koller József dandártábornok, a bázis parancsnoka köszöntötte a jelenlévőket és ismertette a programot:
Jók az öreg vasak a háznál. A szovjet/orosz fejlesztésű Mi-17 és Mi-24-es helikoptereknél körben a műszakiak tevékenykednek:
A szolnoki bázis két könnyű helikoptere. Az előtérben egy AS350 Écureuil (ma már H125 megnevezéssel gyártják), mögötte pedig a Honvédség legújabb beszerzése a H145M típusú helikopter:
Az AS350 a Légimentőktől került át a Honvédséghez, ennek már 6 éve. Azóta rengetegen tanulták meg a helikopter vezetés alapjait a típuson:
Egy darab, Turbomeca Arriel 2B-as, 848 lóerős hajtómű emeli el a gépet a földről:
Airbus H145M:
Hátsó rámpa, ha nevezhetjük így. Ha kell az ajtók leszerelhetőek, a bent látható ülések is kivehetőek, vagy más elrendezésben építhetőek be:
Ennek a helikopternek két db Safran Arriel 2E hajtóműve van, melyek egyenként több mint 800 lóerőt biztosítanak repülés során:
A magyar ék felségjel mellett a kis gömb egy iránymérő antenna. Mellette pedig a fényszórók:
Gépátvétel:
Mi-24-es ellenőrzése repülés előtt:
A Főnix:
A Mi-24P egy fix 30 mm-es GSh-30-2K típusú gépágyúval rendelkezik:
Mely élesben így szól:
A Mi-24-es típus egyik jellegzetessége a deszanttér:
A Mi-17-es és elődje a Mi-8-as, a Magyar Légierő haderőnem történetében kimagaslóan fontos szerepet töltött be, és még fog is pár évig:
Zlin-242L alap kiképző gép. Hat darab ilyen gép segíti a pilóta növendékeket Szolnokon, emellett további kettő Zlin-143LSi-as is rendelkezésre áll:
Escuadrón de Combate 2211. Avagy ecuadori felvarró egy magyar pilótán. A kapcsolat onnan ered, hogy a dél-amerikai ország is vásárolt H145M típusú helikoptereket, így az átképzés során Németországban volt lehetőség a találkozásra:
JTAC (előretolt repülésirányítók) is részt vettek a dinamikus bemutatón:
Egy másik Mi-17-es a bázis fölött:
Majd ejtőernyős dobást hajtott végre:
Motor indítás lent, fent meg bejövetel az állóhelyhez:
Kigurulás:
Majd felszállás után alacsony áthúzás:
Szemtől szemben #1:
Szemtől szemben #2:
Mint a mókus fenn az égen:
A sárkány tüze. Avagy a segédhajtómű indítása:
Ketten párban:
A nagyok is csatlakoznak:
Csoportosan el:
Majd a Zlinnel kötelékben vissza:
A JTAC pozícióban:
Cél kijelölve:
Támadás:
Alacsonyan ugrásból támadás:
Elbújva:
Gyorsan és alacsonyan:
A program végeztével mindenki visszatér:
Köszönet az MH 86. Szolnok Helikopter Bázisnak a szíves látásért és a kezdeményezésért!