A Swift Response 2021 gyakorlat célja szerint, egy fiktív konfliktus keretében gyorsreagálású légideszant erőket telepítettek előretolt bázisokra (jelen bejegyzés esetében Pápa), majd ott felkészülve éjszakai bevetésre indultak a kijelölt célterületekre. A magyarországi eseményekkel párhuzamosan, de nem egy időben, az amerikai 82. Légi Szállítású Hadosztály Észtországba, a lengyel 6. Légi Szállítású Dandár Romániába, a pápai bázisrepülőtérről pedig az Európában állomásozó amerikai 173. Légi Szállítású Dandár Bulgáriába dobta át erőit. Utóbbi esetben a Cheshnegirovo (Чешнегирово) melletti katonai repülőteret kellett elfoglalni, hogy az rövid időn belül a saját erők gépeit képes legyen biztonságosan fogadni.
Pápáról 1100 katona és a szükséges felszerelések áttelepítése került végrehajtásra a gyakorlat keretében. A Swift Response 21 a DEFENDER-Europe 21 több nemzeti gyakorlatba lett bekötve. 27 nemzet, 30000 katonája vett részt a DEFENDER gyakorlaton, szimultán 30 helyszínen és egy tucat országban.
A Swift Response célja az Egyesült Államok európai parancsnokságának azon képességének érvényesítése, hogy készenléti erőket küldjön egy kijelölt területre, miközben előmozdítja a légi átjárhatóságot a NATO szövetségesei között és demonstrálja a Globális Reagáló Erők stratégiai alkalmazását.
A gyakorlat során a pápai Nehéz Légiszállító Ezred (Heavy Airlift Wing) C-17-es gépei mellett, a tengerentúlról érkezett további C-17 és C-130 Hercules gépek segítették a műveletet.
A 173. Légi Szállítású Dandár katonái a pápai betonon készülnek. Piros sapkában a "parachute rigger"-ént nevezett személyek láthatóak. Magyarul az ejtőernyős szolgálat emberei, akik képzettségük révén hajtogathatnak, javíthatnak és előkészíthetnek ejtőernyőket:
A háttérben az amerikai Légimozgékonysági Parancsnokság, 446. Légiszállító Ezredének (McChord Légibázis, Washington Állam) C-17-es gépét készítik fel a repülésre:
A hosszú várakozási idő elütésének egyik módja a mobil telefonok mély ellenőrzése...a háttérben a gép személyzete a rakomány mellett készül az éjszakai feladatra. Jól látható egy gumikerekes jármú a Hercules gyomrában, melyet ejtőernyővel terveznek ledobni a célterületre:
A Minnesotai Nemzeti Gárda C-130H típusú gépe:
A legendás C-130 Hercules gépek, teher célba juttatást végezték a célterületre:
A gépek tolatva jöttek ki az állóhelyekről, ebből a fotóból nem látszik, de a sötétbe bújó gép egy C-130J Hercules:
Ez csak füst! Avagy a Hercules próbálja önmagát elrejteni:
Az első éjszakai deszant utáni következő körre készítik elő az ejtőernyőket:
Hosszú órák telnek el az első felkészülési perctől fogva, egészen addig amíg a katonák Bulgáriába érnek. Idegőrlő és megterhelő feladat, mindezt éjszaka több kilónyi felszereléssel:
A Dél-Karolina állambeli Charleston Léigbázisról érkezett C-17-es lehajtott rámpával, az ejtőernyősök már a gépen várják az indulást:
Utolsó előtti pillanatok:
Indulás:
Miután az ejtőernyősöket szállító gépek elindultak Bulgária irányába, a hátramaradt két C-17-esbe további felszereléseket csomagoltak be:
Az éjszakai "akció" előtt a HAW 01-es oldalszámú gépe a pápai iskolakörön...még távol:
És már Vaszar körzetében:
És egy kakukktojás, de mivel közel egy időben készült ezért ide kerül...a Honvédség szomódi lőteréről indul el az egyik H145M helikopter. A fotón néhány tatai T-72-es harckocsi is látható: