Katonai témák, fotókkal kiegészítve

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

Gidrán (Ejder Yalçın 4×4) páncélozott harcjármű átadása

2021. február 12. - Levente B.

Folytatódik a Magyar Honvédséget érintő modernizációs fejlesztés. A Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program részeként a török Nurol Makina által kifejlesztett és gyártott Ejder Yalcin többcélú, moduláris járműveknek a magyar igények szerint átalakított és felszerelt változatának első 10 példányának átadása történt meg a napokban Tatán. A magyar lófajtáról elnevezett Gidrán lesz a Magyar Honvédség alapvető támogató harcjárműve a jövőben. A Gidránok elsőként Tatán, az MH 25. Klapka György Lövészdandárnál állnak rendszerbe.  

_35b4359.jpg

_35b4364.jpg

2020 decemberében érkezett első járművek először a HM ArmCom Kommunikációtechnikai Zrt. bázisán, korszerű híradástechnikai eszközökkel való ellátása történt meg:

_35b4380.jpg

A jövőben további 40 db Gidrán fog érkezni Tatára. A Magyar Honvédség számára rendelt további mennyiséget hazai környezetben, a Rheinmetall német céggel közösen, egy a jövőben létrehozott új kaposvári gyárban fogják gyártani:

_35b4382.jpg

A 16 tonnás harcjárművet 375 lóerős dízelmotor hajtja. 120 km/órával képes haladni, hatótávolsága pedig akár 700 kilométer is lehet. Képes 60%-os emelkedő leküzdésére, átjut fél méter magas akadályon és akár egy méter mély vízfolyáson is átgázol. A kerekei golyóállók, alsó páncélzata aknaálló:

_35b4386.jpg

A járművek nem a BTR-80-asokat fogják váltani. A Gidrán járművek nem a harci hanem támogatói feladat körben lesznek jelen a Honvédségben:

_35b4388.jpg

A járművek MRAP (aknabiztos, rajtaütésvédett jármű) kialakításúak. A típus a szokványostól eltérő hasmagassága nem csak a terep leküzdése miatt van, hanem az aknák elleni védelmet is szolgálja:

_35b4399.jpg

Összesen 9 fő szállítására képes:

_35b4401.jpg

_35b4360.jpg

 Bal oldalt egy ledes fényszóró, középen egy éjjellátó kamera mely a személyzetet hivatott segíteni:

_35b4366.jpg

Az orr részben egy kis kamera található (mind a 4 oldalon 1-1 összesen), mely nappal és éjszaka vezetést segítő eszközként funkcionál a sofőr részére

_35b4367.jpg

_35b4369.jpg

A jármű oldalán kézi szerszámok, álca háló. A zöld "dobozban" egy aggregátor bújik meg, illetve egy pótkerék is van hátul:

_35b4383.jpg

 A szintén török Aselsan cég által gyártott SEDA-V akusztikus lövés detektora a jármű tetején. A rendszer képes a hangsebesség feletti lőszerek azonosítására, illetve számításokat tud végezni a lövő irányáról minden időjárási (nappal, éjszaka, köd, hó, eső) körülmények között. Alul ködgránát vetők:

_35b4384_1.jpg

A szintén török fejlesztésű géppuska torony. az ASELSAN SARP (Stabilized Advanced Remote Weapon Platform - Stabilizált Fejlett Távirányítású Fegyver Platform) nevű eszköz egy 12.7 mm-es M2 Browning géppuskát foglal magába. A géppuska tornyot a jármű belsejéből lehet irányítani. A tornyot lehet menetből és éjjel nappal is alkalmazni. További adatok: automata cél követés, lézeres távolságmérés, 360 fokos oldalszögben, illetve -30, +60 fokos helyszögben:

_35b4372.jpg

_35b4374.jpg

_35b4375.jpg

_35b4500.jpg

_35b4502.jpg

_35b4506.jpg

Állomány sorakozó:

_35b4427.jpg

_35b4459.jpg

Dr. Benkő Tibor honvédelmi miniszter:

_35b4452.jpg

Bal oldalt Engin Aykol, a harcjárműveket gyártó Nurol Makina vállalat vezérigazgatója, jelképesen ezzel a makettel adja át az első 10 db járművet Magyarországnak:

_35b4445.jpg

A technika átadása és átvétele. Bal oldalt Korom Ferenc vezérezredes, a Magyar Honvédség parancsnoka, jobb oldalt Lőrincz Gábor dandártábornok, dandárparancsnok:

_35b4468.jpg

_35b4513.jpg

A Leopárd 2-es járművekből is jelen volt kettő:

_35b4408.jpg

_35b4523.jpg

Első alkalommal volt mód látni a toronyra szerelhető 7.62 mm-es FN MAG géppuskát:

_35b4519.jpg

Itt már vállon:

_35b4554.jpg

A Honvédelmi Miniszter a jármű sofőr állásában:

_35b4484.jpg

Csoport kép a Gidrán előtt:

_35b4493.jpg

Elöljárók az MHP Haderőtervezési Csoportfőnökségtől:

_35b4496.jpg

_35b4533.jpg

A jármű átképzésére első körben 5 fő került ki Tatáról Törökországba, további 2 fő az MH Anyagellátó Raktárbázisról. Az elméleti majd gyakorlati képzés 1 hetes volt. A visszaérkezett katonák fogják itthon tovább képezni a hazai állományt. Tervezetten minden alegység fog kapni a Gidrán harcjárműből Tatán:

_35b4536.jpg

Alapvetően a jármű súlya miatt C kategóriás jogosítvány szükséges a vezetéséhez:

_35b4558.jpg

Az eddig megszerzett tapasztalatok alapján a robusztus megjelenése ellenére, rendkívül kezes a harcjármű. Az irányíthatósága, mind a kilátás szempontjából felhasználó barát. A rövid tengely táv illetve a kormányozhatóság szempontjából, fordulékony. Hiába magas a harcjármú, a súlypont mégis lent van, így mégse borulékony:

_35b4561.jpg

Méretbeli arányok:

_35b4566.jpg

_35b4590.jpg

Az első 5 átképzett magyar katonák közül ketten a fotón az egyik Gidrán előtt:

_35b4580.jpg

_35b4597.jpg

süti beállítások módosítása