Katonai témák, fotókkal kiegészítve

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

Egy pilóta kezdeti szárnycsapásai

2020. május 01. - Levente B.

A Magyar Honvédség széles körben hirdeti, hogy várja soraiba fiatal hölgyek és urak jelentkezését. Az új katonai életpályamodell népszerűségének hála egyre többen gondolják úgy, hogy a jövőjük tekintetében a katonai hivatást választják. Lénárt Kinga hadnagy már hosszú évekkel ezelőtt úgy gondolta, hogy ő bizony, ha eljön az idő és a lehetőség, katonának fog állni. A vizsgálatok során 1/A (szuperszónikus) minősítést kapott, ami lehetővé teszi, hogy egy nap vadászpilóta legyen. Az első sikeres akadályokat átlépve Kinga ma kiképzendő tisztként teljesít szolgálatot Szolnokon. Lépésről lépésre halad álma felé, hogy egy nap egyedül repüljön a Gripen pilótafülkéjében. Sok van még hátra számára, de igazán elhivatott és magabiztosak a szavai. Ha ő rajta múlna, gyorsan előre tekerné az időt.

93519594_520479308619019_696798318528823296_n.jpg

De hogy az elejétől kezdjük, éveket vissza kell mennünk az időben, méghozzá 2003-ba. Kinga ekkor a családjával a Kecskeméti Nemzetközi Repülőnapokon járt, ahol csodálkozva és lenyűgözve figyelte a katonai gépek égi balettjeit. 

Ekkor láttam először közelről katonai repülőgépeket, ott tapasztalhattam meg a bemutatók során, hogy mire képesek a levegőben és eldöntöttem, hogy amint katonai pályára lépek, szerencsét próbálok, mint pilóta. A MiG-29-es bemutatója volt igazából, ami megfogott, talán az volt az a momentum, amit kiemelnék az egész repülőnapból. Én mindig is azt éreztem, hogy ez az életpálya nekem való lehet, annak ellenére, hogy a családomban sosem volt hivatásos katona. Engem a szabályrendszer, a fegyelmezett közeg vonz, de még inkább, hogy egy összetartó közösség tagja legyek.

Kinga a repülőnap utáni években elkezdett érdeklődni a katonai pálya iránt, hogyan is lehet egy magyar fiatalból katonai pilóta vagy az ő esetében vadászpilóta. Rá is talált az NFTC programra (NATO Flying Training in Canada – NATO Repülő Képzés Kanadában).

Megtaláltam az NFTC programot, részletesen végigolvastam a követelményeket és ennek megfelelően alakítottam az életemet. Értem ez alatt, hogy a jelentkezésig diplomát illetve felsőfokú angol nyelvtudást szereztem. Magánéletemben fizikailag és mentálisan is elkezdtem készülni a jövőre. Minden lépésemmel teljesen tudatosan alakítottam a pályafutásomat, remélve azt, hogy egy nap megfelelek az orvosi vizsgálatokon. Amikor éreztem magamon, hogy eljött az idő és láttam a lehetőséget, habozás nélkül beadtam a jelentkezésemet.

Magyarország 2002-ben csatlakozott az NFTC programhoz. A kanadai Moose Jaw illetve Cold Lake légibázisokon a NATO egy közös iskolát tart fenn, hogy az ide küldött jelöltek hazatérve mind ugyanazokat az eljárásokat használják segítve a közös gyakorlatok, képzések sikerességét a jövőben.

CT-155 Hawk típusú oktató gépek az NFTC keretében is használják, fotó: CAE

nftc3.jpg

Kinga pár éve adta be a jelentkezését a www.nftc.hu oldalon. Kis idő telt el majd jött az értesítés, hogy ha még mindig úgy gondolja, akkor elkezdheti az orvosi vizsgálatokat, így Kinga megkezdte első lépéseit a pilóta élet felé.

Egy három napos orvosi vizsgálaton kellett átesni. Ez gyakorlatilag egy általános katonai, illetve a repülő alkalmassági vizsgálatok sorozata az MH Egészségügyi Központban, Kecskeméten. Maga az általános katonai alkalmassági egy fizikai felmérő, szemészet, fül-orr gégészet, sebészet, fogászat, belgyógyászat vizsgálatokból áll. És ha itt valaki alkalmasnak bizonyul, szerencsét próbálhat a ROB-on (Repülőrvosi Alkalmasságvizsgáló Osztály), ahol ugyanezeket a vizsgálatokat végzik el az orvosok sokkal komolyabb szinten. Megcáfolhatom, azt a tévhitet, hogy csak lyukas fog nélkül lehet valaki pilóta, a lényeg, hogy legyen rendben az illető fogazata, tehát például legyenek tömve. A repülőorvosi vizsgálat a világon nálunk az egyik legszigorúbb, ezért van az, hogy 100 emberből csupán 3-4 ember felel meg, nagyon alacsony a ráta, aki pilótának, pláne aki vadászpilótának megfelel. A gerinc, pszichológia illetve a szemvizsgálatok azok az állomások, ahol a legtöbb ember alkalmatlannak bizonyul.

Ezután amikor megtudta az eredményeit, miszerint az orvosok értékelései alapján alkalmasnak minősítették, nem hezitált, otthagyta a civil életét és jelentkezett Budapesten a toborzó irodában.

(Bármikor nyitvatartási időben az ember bemehet az ország több pontján megtalálható toborzóirodák egyikébe (www.hadkiegeszites.honvedseg.hu/toborzoirodak) és ott jelezheti, hogy szeretné ezt a hivatást választani. A toborzó iroda ekkor fogadja a jelentkezést és majd értesíti az egyént, hogy melyik az az alapkiképzés, amire majd el lehet menni időben és helyileg.)

Én Kaposvárra vonultam be az MH 64. Boconádi Szabó József Logisztikai Ezredhez. Az első nap persze furcsa volt, hiszen hirtelen egy másik világba csöppentem bele, izgatott voltam, de persze jó értelemben. Aztán eltelt 2-3 nap és egy csapattá kovácsolódtunk, barátokat köszönhetek az alapkiképzésnek. Az eskü után az MH 86. Szolnok Helikopter Bázisra kerültem. Amikor átléptem a szolnoki kaput tudtam legbelül, hogy ez életem legjobb döntése volt.

Kinga jelenleg – külön véve a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) futó tanfolyamot – egyedüli hölgyként van jelen a csoportjában. Nem ő az első hölgy Magyarországról, aki a kanadai programra jelentkezett. Eddig az NFTC képzést az évek során több hölgy is elkezdte és voltak, akik sikeresen be is fejezték.

Szolnokon az első napokban körbe vezettek a bázison, megismerkedtünk az oktatóinkkal, hol fogunk tanulni, megtekintettük a szimulátorokat, bár még utóbbiakat nem próbálhattam ki, de repülni már volt lehetőségem. Egy Zlin Z-143LSi típussal vittek fel, ez szükséges volt a képzés szempontjából, hogy lássák a reakcióimat és a lehetőségekhez mérten felmérjék a képességeimet. Elkezdtük az angol továbbképzésünket Budapesten, a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen, de sajnos a kialakult vírus helyzet miatt ez a képzés felfüggesztésre került, így otthon tanulunk és hamarosan megkezdjük az ejtőernyős felkészítésünket.

Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis bázis jelenleg két fajta Zlin géppel is, hajtja végre a pilóta oktatást Magyarországon. (a szerző felvételei):

_35b3294.jpg

_mg_6047.jpg

_mg_6784.jpg

Kinga Szolnokon hamarosan ejtőernyős kiképzésen fog átesni. Mint említi, mentálisan és fizikálisan is erre készül, mondhatni a mindennapjainak a része lett. Az elméleti oktatást az első ugrás fogja követni. Az előírt számú sikeres ejtőernyős ugrások teljesítése után következnek számára az aerodinamikai, meteorológiai tanfolyamok. Az NFTC itthoni fázisának befejezéséül pedig az általános repülési ismeretek és a tényleges repülés vár még rá a Zlin-242L kiképző repülőgépen.

Amennyiben a szolnoki képzésen jól teljesítek, kikerülhetek Kanadába. Az itthoni illetve a Kanadában lévő oktatók értékelése alapján dől el, hogy ki milyen típuson repülhet a későbbiekben. Tehát még nagyon sok munka áll előttem, bizonyítanom kell és a lehető legjobban kell teljesítenem. Az NFTC program kanadai moduljában elsőre a CT-156 Harvard II típusú kiképzőgéppel fogunk kezdeni. Ezt természetesen megelőzi egy 3-4 hónapos elméleti képzés, ahol a repüléssel kapcsolatos tananyagot angol nyelven sajátítjuk el. A Harvard kiképző géppel való sikeres vizsgák után lehet tovább menni az erősebb, gyorsabb Hawk típusú gyakorlógépre. De kiemelném, hogy kizárólag akkor, ha az oktatók így ítélik meg és ha a jelölt is szeretne továbbmenni. Ha minden jól megy, akkor egy 2-2,5 éves kiképzési időről lesz szó kint, ez természetesen állandó kinti életet jelent. Ami szintén egy kihívás az embernek, távol a barátoktól és a családtól.

Kinga abba a szerencsés helyzetbe került, hogy nem kellett még éveket várnia arra, hogy megízlelje, milyen érzés egy Gripen ülésében ülni és a levegőbe emelkedni.

A Magyar Honvédség ahogy eddig is tette, 2020-ban is szeretne katonákat, pilótajelölteket toborozni. Tudták a múltamat, hogyan és miért választottam a katonai pályát és kiválasztottak két embert, köztük Lukács Márk hadnagyot és engem, hogy részt vehessünk egy videó vagy inkább kis film készítésében, népszerűsítve a Magyar Honvédséget és azon belül is a pilóta szakmát.
Még nem vagyok pilóta, de itt volt ez a lehetőség amiért nagyon hálás vagyok, a Légierő 43-as oldalszámú JAS 39D Gripen kétüléses gépével elvittek engem egy repülésre. Nagyon vártam azt a napot, izgultam is. De inkább azért mert nem tudtam, hogyan fog reagálni a testem a nehézségi gyorsulás során keletkező erőkre. Ez teljesen kiszámíthatatlan, csak élesben, ott fent bizonyosodik meg valaki arról, hogy a teste bírja-e vagy sem. Majerik Máté főhadnagy Gripen-bemutatópilótával volt szerencsém repülni, ő vett az első pillanattól kezdve a szárnyai alá és segített mindenben. Ez szükséges volt, mivel a repülést több megbeszélés előzte meg, ahol tájékoztattak mire kell számítanom repülés közben, mikre figyeljek. A pilóták beszéltek arról, hogyan viselkedjek, lélegezzek majd, amikor a 4 esetleg az 5 G-s erőt érzem magamon. A repülést követően a Gripen pilóták elmondása alapján nagyon jól bírtam és megdicsértek, ami hatalmas erőt ad a jövőre nézve.

92953710_248994116284322_889321855364628480_n.jpg

Lénárt Kinga hadnagy úgy tűnik biztos léptekkel halad előre, hogy elérje álmát. Jelen pillanatban a következő tanácsai vannak azoknak, akik kedvet látnak eme életpályára lépni.

Elhivatottság, akaraterő és kitartás. Ezek a kulcsszavak. Alázatosnak kell lenni a repüléssel és a géppel szemben. Tudomásul kell venni, hogy nem mindenkiből lesz pilóta, de ha az ember elszánt és látja magában a lehetőséget, akkor meg kell próbálni és küzdeni kell. Fontos, hogy a képzést ne egészében nézze a jelölt, hanem mindig csak a következő lépésre koncentráljon.

Fotók, Janó Miklós őrmester, kivéve ahol jelölve van

süti beállítások módosítása