Van olyan amikor az ember véletlenül fut bele egy témába. Így volt ennél a bejegyzésnél is, a facebook feldobott javaslatba egy makettező csoportot melynek fő profil fotóján egy szépen elkészített H145M volt látható magyar színekben. Adva lehetőséget a dolognak, kis utánajárással sikerült a készítőjét megtalálni, akit telefonon kérdeztem a modell készítésével kapcsolatban. Ilyés Imre Csaba pedig készséggel válaszolt.
Alant olvashatóak a részletek.
Rendőrtiszt voltam sokáig, majd onnan nyugdíjba vonultam és tartalékos tiszt lettem. A makettezés 12 éves korom óta űzöm de nem folyamatosan. Utána sokáig nem foglalkoztam vele nem volt időm, 60 felett rendelkezési állományba kerültem a Honvédségnél, s több lett a szabad időm. Főleg második világháború utáni maketteket készítek, unaloműzés, kikapcsolódás okán csinálom, amit szeretek is. Ezt a helikoptert azért raktam össze, mert ugye híre ment hogy ilyet vásárol az ország. Úgy gondoltam, hogy összerakom.
A Revell adta ki 2018-ban. A gyártó szerelési útmutatói alapján raktam össze egy kommandós verziót. Nem alakítottam rajta semmit, egyedül a német felségjelzéseket nem raktam rá. Vizionáltam, hogy milyen lesz majd a magyar gép. Mert azok érkezése előtt készítettem el.
Azt tudtam, hogy szürkeárnyalatos lesz majd az ék felségjel, de sajnos olyan matrica nem volt, utána azon gondolkodtam hogy ráfestem, de elvetettem az ötletet végül. Láttam az érkezésről készült fotókon, hogy majdnem jól találtam el a méreteket és az elhelyezést.
A szóban forgó modell doboza és egyben a reklám helye:
Szegedi Ferenc a H.A.D. matricák oldal tulajdonosa és gyárt makett matricákat. Ő tőle lett beszerezve a helikopterhez a matricák. Egyrészt nem tudtam milyen jellegzetes magyar vonások lesznek rajta, a fotókon nem látszik, de alul is van felségjel.
Egyáltalán nem volt könnyű összerakni. Ez egy elég bonyolult makett, a Revel egy ötös skálán rangsorolja a nehézségi fokokat, és ez a makett a legmagasabb besorolású volt. Ez egy "interior" makett, ami azt jelenti, hogy a belső terét is ki kell dolgozni és emiatt szinte az első pillanattól festeni kell. A műszerfalat, a székeket, a biztonsági öveket, a padlózat lefestése. Már akkor ki kell találni azt a koncepciót, hogy milyen változatot is akar készíteni az ember. Úgy épül belülről kifelé, emiatt eléggé bonyolult, sok apró darabokkal, de árban jó vétel.
A festékeket is megpróbáltam úgy beszerezni hozzá, mint amit a német festés is használ, azt a szürke színt. De rengeteg féle szín van rajta, igyekeztem a hajtóműveket is úgy kifesteni, hogy az égési nyomok látszódnak rajta.
Elég sokáig készült, nagyjából három hétig. Összehasonlítva a többi hasonló méretűhöz képest is sok időbe telt.
Szeretnék egy második H145-öst is építeni, majd ha meglesz a matrica hozzá minden képen.
Látható lesz e a jövőben makett versenyeken?
Nem nagyon járok el kiállításokra, sokszor tervbe veszem hogy el fogok egyszer menni. Úgy látom hogy amilyen versenyen vesznek részt a makettező társaim, biztos sikere lenne ennek. Tény, hogy ahol tartalékos katona voltam, ott például kutatói munkát is végeztem a katonai időm alatt, első világháborús hősi halott katonák kutatásával. Az ottani társaim, az ottani kollégáim régóta fűznek, hogy a dandár könyvtárába vigyem be a maketteket egy pár hónapos kiállításra. Az-az igazság, hogy féltem őket és egy logisztikai rémálom ezeket szállítani. Vinni, takarítani óvatosan kell nagyon.
A fotókat Ilyés Imre Csaba készítette.