Augusztus 15-e, Nagyboldogasszony ünnepe aviatika terén a légierő haderőnem és a repülők napja Magyarországon, Szűz Mária a repülősök védőszentje. Augusztus 24-én ünnepi megemlékezésen, a volt és jelenlegi repülősök Szolnokon találkoztak eme nap alkalmával. A Légierő jelenlegi technikái bemutató tartottak a jelen lévőknek:
Zlin kiképzők felszállásra készülnek:
Mi-17es:
Mi-17N. Ez a típus, éjszakai repülésre, más néven NVG repülésre van átalakítva:
Két Mi-24P, párban emelkedik:
Évfordulót ünnepeltek a volt hajózók is, ugyanis 50 éve, 1969 augusztusában az első helikopter növendékek ekkor indultak el a Szovjetunióba képzésre:
(Forrás: Brandt Gyula őrnagy, Bakony Harcihelikopter Ezred és jogelődjeinek története (1958-2004)
Bejövetel a bázisra...ahogy az augusztus 20-ai események idején, itt is, az AS350 a vezérgép, és kéz Zlin követi:
Egy-egy kétüléses Zlin-242L kiképző-repülőgép:
Utánuk két a két MI-17-es:
Zárásként a két Mi-24-es:
Ejtőernyős dobásra készen...előtte a célszalagok "indulnak"....ezek mozgása, iránya alapján tudják a szél erősséget és irányát kiszámolni, majd második körben helyesbít a pilóta az ugrás megfelelő idejéhez:
Második kör, immár az ugrás:
Érkezik a magyar lobogó:
A NATO zászló:
Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis zászlója:
Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis zászlója:
Pápa Bázisrepülőtér:
A Zlin gépek bemutatója:
A fotósok köszöntése:
AS350 bemutató:
Mi-17-es bemutató:
Mi-24-es bemutató:
Az An-26-os gép hajtómű indítása:
Majd gurulása:
Felszállás:
Utána érkezik a szállító alakulat másik típusa, az Airbus A319-es:
A kisebb, de nagyobb hatótávolságokra alkalmas Falcon 7x háromhajtóműves repülőgép:
Egy másik korszak, másik felhasználásra:
Érkezik az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis Gripen típusú gépe bemutatóra:
Dump and Burn, avagy a kiengedett kerozin begyújtása, a saját hajtómű forró levegőjével:
Kutató-mentő gyakorlat (SAR - Search and Rescue) bemutatása Mi-17-es helikopterrel:
A háttérben egy másik helikopter indul el, ez a gép majd egy kicsivel későbbi program során tér vissza:
Csörlővel ereszkednek le a bemutató során. Nehezen megközelíthető terepen, ez kiválóan segíti a gépen tartózkodó személyzetet a bajbajutott emberek megsegítésére:
A földön jelzik, minden rendben:
A gép eltávolodik, hogy a rotorszél ne keltsen zavart a földön:
A folyamatos rádiózás esetleg nem megoldott, füstjellel lehet jelezni a gépnek, hogy térjen vissza, vagy ha arrébb kell vinni a sérültet és másik helyen van lehetőség a kiemelésre:
A sérült rögzítése:
A földről is segítik, hogy ne spirálozzon be a hordágy:
Itt most a bemutató rövidsége miatt, a földön lévő személyzetet felveszi a helikopter máskor esetleg ott hagyja ha a sérült állapota olyan és sürgősen biztonságos helyre kell vinni, vagy szintén a csörlő rendszerrel vissza segíti a fedélzetre:
Bár tűzgyújtási tilalom van, most ezt egy másik bemutató miatt kell megszegni:
A légi tűzoltáshoz használt Bambi Bucket, több tíz liter vízzel tud segíteni a tűzoltásban. Van lehetőség fecskendőn keresztüli feltöltésre, vagy álló vízből való merítésre:
Elsőre sikerült:
És ezzel véget is ért a program:
A lehetőségért köszönet az MH 86. Szolnok Helikopter Bázisnak, a repülő és műszaki állománynak.