A European Defence Agency (EDA) szervezésében a 2019-es év se telik el Helicopter Exercise Programme (HEP) gyakorlat nélkül. Idén a csehországi Náměšť nad Oslavou melletti bázison szervezték meg, hat nemzet részvételével. Az országok 25 forgószárnyas technikai eszközzel és 600 fővel voltak jelen. A hazai alakulat mellett a német, a belga, a szlovén és a lengyelek képviselték hazájukat, továbbá magyar részről az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis három Mi-24P és két darab Mi-17 típusú helikoptere.
A bejegyzésben a gyakorlat során végrehajtott egyik Composite Air Operations (COMAO) feladatának fotói láthatóak.
Magyar Mi-24P várakozik az apronon:
Mi-17N póttartályokkal:
A COMAO során a szlovén fél kivételével mindegyik nemzet részt vett. A feladatban mindegyik gépnek megvolt szabva a tennivalója, ezért is hívják Composite vagyis Összetett gyakorlatnak. Az egész Dark Blade-ek ez a lényege, hogy több nemzet helikoptereinek a személyzetét összeszoktassák.
A Mi-24-es a póttartályokkal jelentős távolságokat tud megtenni:
A gyakorlat felvarrója:
A belgák két típussal érkeztek, az NH90-es típus a Beauvechain-i bázis, 1. Ezredéből jött:
Cseh Légierő Mil Mi-17-1(Sh) típusú gépe:
Szintén egy cseh gép, egy Mi-24V:
Felszállás előtti ellenőrzés:
Két külön korszak és tervezési elképzelések. Az egyik egy az évtizedek alatt jól bevált kiváló típus, a másik pedig egy gyermekbetegséggel teli évekkel születő szállító helikopter. A háttérben a Dukovany Atomerőmű látható:
Felszállás 13-as irányon, alul a bázis és a tartalék magyar Mi-24-es:
Cseh Mi-24-es és Mi-17-es helikopterek az állóhelyeken, illetve egy szem belga A109-es:
Kötelékben indulva. A 336-os a feladat végrehajtása előtt a kísérő volt:
Útközben az időjárás megkapó színeket festett az égboltra:
Érkezés a célterület fölé, itt már alacsonyabb magasságon:
A tehenek nem szívlelték a helikopterek ilyen alacsony repülését:
A 336-os kicsit lemaradva a vezértől:
A cél Bechyně reptere. Ma már nem állomásozik itt egyetlen repülőszázad se, de a bázis továbbra is katonai terület és laktanya:
Az egyik cél épület, az irányítótorony. Balra a belga A109-es door gunnerje ad fedezetet, a gép néhány méterre a talaj fölött lebeg, jobbra a magyar Mi-17-es, és kicsit előtte-jobbra a SOF erők már a földön:
Ellentétes oldalon a körnek. A két Mi-24-es adott fedezetet:
A reptéren az országos kutató-mentő szolgálat egyik PZL W-3 Sokół típusú gépe ad készenléti szolgálatot:
Három cseh Mi-17-es a reptér észak-nyugati felén érkezik be a bázisra. Mind a három gépen katonák voltak, akik a gépek elhagyása után az erdős rész felé vonultak:
Utánuk nem sokkal a német CH-53-ok érkeztek. A típus összesen 38 katonát tud szállítani:
Itt nincsen meg a 38, jól láthatóan ez kb 20 fő. A másik gépből még nem szálltak ki. A katonák a földön egyfajta gyűrűben védik a földön a gépet:
Egy belga NH90-es a bázis közelében:
A feladat végén, a 336-os elől átveszi a vezér feladatot:
Fényhelyes oldalon immár:
Majd két és fél órás feladat után landolás a Náměšť nad Oslavou-i bázison:
A lehetőségért, köszönet az alakulat kint lévő állományának, a 334-es gép személyzetének, illetve akik itthonról segítették a fotók elkészülését.