Katonai témák, fotókkal kiegészítve

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

Dark Blade 2019

2019. június 30. - Levente B.

A European Defence Agency (EDA) szervezésében a 2019-es év se telik el Helicopter Exercise Programme (HEP) gyakorlat nélkül. Idén a csehországi Náměšť nad Oslavou melletti bázison szervezték meg, hat nemzet részvételével. Az országok 25 forgószárnyas technikai eszközzel és 600 fővel voltak jelen. A hazai alakulat mellett a német, a belga, a szlovén és a lengyelek képviselték hazájukat, továbbá magyar részről az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis három Mi-24P és két darab Mi-17 típusú helikoptere. 

A bejegyzésben a gyakorlat során végrehajtott egyik Composite Air Operations (COMAO) feladatának fotói láthatóak. 

Magyar Mi-24P várakozik az apronon:

_35b4860.jpg

Mi-17N póttartályokkal:

_35b4872.jpg

A COMAO során a szlovén fél kivételével mindegyik nemzet részt vett. A feladatban mindegyik gépnek megvolt szabva a tennivalója, ezért is hívják Composite vagyis Összetett gyakorlatnak. Az egész Dark Blade-ek ez a lényege, hogy több nemzet helikoptereinek a személyzetét összeszoktassák. 

A Mi-24-es a póttartályokkal jelentős távolságokat tud megtenni:

_mg_6865.jpg

_mg_6870.jpg

A gyakorlat felvarrója:

_35b4885.jpg

A belgák két típussal érkeztek, az NH90-es típus a Beauvechain-i bázis, 1. Ezredéből jött:

_35b4922.jpg

Cseh Légierő Mil Mi-17-1(Sh) típusú gépe:

_35b4930.jpg

Szintén egy cseh gép, egy Mi-24V:

_35b4939.jpg

Felszállás előtti ellenőrzés:

_35b4975.jpg

_35b5008.jpg

_35b5033.jpg

Két külön korszak és tervezési elképzelések. Az egyik egy az évtizedek alatt jól bevált kiváló típus, a másik pedig egy gyermekbetegséggel teli évekkel születő szállító helikopter. A háttérben a Dukovany Atomerőmű látható:

_35b5170.jpg

Felszállás 13-as irányon, alul a bázis és a tartalék magyar Mi-24-es:

_35b5206.jpg

Cseh Mi-24-es és Mi-17-es helikopterek az állóhelyeken, illetve egy szem belga A109-es:

_35b5235.jpg

Kötelékben indulva. A 336-os a feladat végrehajtása előtt a kísérő volt:

_35b5282_1.jpg

Útközben az időjárás megkapó színeket festett az égboltra:

_35b5315.jpg

Érkezés a célterület fölé, itt már alacsonyabb magasságon:

_35b5367.jpg

A tehenek nem szívlelték a helikopterek ilyen alacsony repülését:

_35b5402.jpg

A 336-os kicsit lemaradva a vezértől:

_35b5418.jpg

A cél Bechyně reptere. Ma már nem állomásozik itt egyetlen repülőszázad se, de a bázis továbbra is katonai terület és laktanya:

_35b5468.jpg

Az egyik cél épület, az irányítótorony. Balra a belga A109-es door gunnerje ad fedezetet, a gép néhány méterre a talaj fölött lebeg, jobbra a magyar Mi-17-es, és kicsit előtte-jobbra a SOF erők már a földön:

_35b5447.jpg

Ellentétes oldalon a körnek. A két Mi-24-es adott fedezetet:

_35b5483.jpg

A reptéren az országos kutató-mentő szolgálat egyik PZL W-3 Sokół típusú gépe ad készenléti szolgálatot:

_35b5526.jpg

Három cseh Mi-17-es a reptér észak-nyugati felén érkezik be a bázisra. Mind a három gépen katonák voltak, akik a gépek elhagyása után az erdős rész felé vonultak:

_35b5554.jpg

Utánuk nem sokkal a német CH-53-ok érkeztek. A típus összesen 38 katonát tud szállítani:

_35b5589.jpg

Itt nincsen meg a 38, jól láthatóan ez kb 20 fő. A másik gépből még nem szálltak ki. A katonák a földön egyfajta gyűrűben védik a földön a gépet:

_35b5611.jpg

Egy belga NH90-es a bázis közelében:

_35b5677.jpg

A feladat végén, a 336-os elől átveszi a vezér feladatot:

_35b5691.jpg

_35b5708.jpg

Fényhelyes oldalon immár:

_35b5805.jpg

Majd két és fél órás feladat után landolás a Náměšť nad Oslavou-i bázison:

_mg_6941.jpg

A lehetőségért, köszönet az alakulat kint lévő állományának, a 334-es gép személyzetének, illetve akik itthonról segítették a fotók elkészülését.  

süti beállítások módosítása