Katonai témák, fotókkal kiegészítve

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

A kandahári fogoly és a feltámadó kelet német Phoenix madarak

2019. január 10. - Levente B.

1995-ben Németországból több Mi-24-es típusú gép érkezett, miután a már egyesített Német Légierő nem tartott igényt a típusra. Ezek között volt 6 db Mi-24P típusú harcihelikopter,  mely a korábbi verziókkal ellentétben nem egy 12.7mm-es géppuskával volt felszerelve, hanem egy fix 30mm-es gépágyúval. 2004-ben 2 db gép lett rendszeresítve, az évek során a maradék 4 db gépről senki nem gondolta volna, hogy újra életet lehelnek beléjük, de 2017 decemberében ez megvalósulni látszott amikor is az összeset egy An-124 gyomrában Oroszországba vitték nagyjavításra, és ezzel nagyjából negyedszázaddal a leállításuk után újra az égbe emelkedjenek. 

Visszaérkezésük már egyesével történt, valamennyi egy Il-76-al érkezett haza, melynek különleges története van, de erről később. 

Az első hazaérkező, a 331-es oldalszámú gép, ex-NDK 358, ex-Luftwaffe 96+41:

_35b5240.jpg

331, 332 és a 334-es oldalszámú gépek már Kecskeméten:

_35b5374.jpg

A helikopterek január első napjaiban érkeztek Oroszországból - fuvaronként egy-egy Mi-24-es. Itt este érkezett meg az első gép, a gép körvonalai jól látszódnak a kevés fényben is:

_35b5163.jpg

A típus egy Il-76-os, az RA-76842 lajstromú gép a Lima állóhelyre érkezik:

_35b5169.jpg

Az MH Légijármű Javítóüzem emberei és a szállításban résztvevő szakemberek veszik körbe a gépet, a kirakodás a rámpa nyitásával fog kezdődni:

_35b5195.jpg

Fényesség a sötétben, a Lima állóhely szépen kivilágítva:

_35b5210.jpg

A 331-es gép már kint van a gép gyomrából:

_35b5240.jpg

_35b5268.jpg

Tervezni se lehetett volna jobb kompozíciót, a Mi-24-es helikopter mögött az Il-76-s:

_35b5349.jpg
_35b5357.jpg

És most bővebben az Il-76 történetéről: 

1995 augusztus 3-án az oroszországi Airstan kargó cég Il-76 típusú RA-76842 lajstromú gépét Afganisztán felett a Tálib Légierő a földre kényszerítette. Afganisztán polgárháború sújtotta ország volt azokban az években, a tálibok az ország nagy részét uralták, Kandahár városa 1994-ben került tálib kézre. A tálib vezette légierő néhány MiG-21-el is rendelkezett, ezen egyike kényszerítette a személyzetet, hogy Kandahár repterén szálljon le, a gép Albániából - más források szerint Teheránból - a Burhanuddin Rabbani vezette afgánoknak szállított volna fegyvereket. A személyzet valamennyi tagja orosz állampolgár volt: Vladimir Sharpatov (parancsnok), Gazinur Khairullin (másodpilóta), Alexander Zdor (navigátor), Askhad Abbyazov, Yuri Vshivtsev, Sergei Butuzov és Viktor Ryazanov.

Fogságuk első napjától kezdve, fogva tartóik követelték, hogy az orosz személyzet szabadon engedéséért cserébe afgán foglyokat bocsájtsanak szabadon, Oroszország kategorikusan tagadta, hogy afgán nemzetízegű foglyai lennének. Külső közbenjárással egyetemben sikerült azt elérni, hogy a személyzet időnként a gép állapotát ellenőrizhesse, ezzel folyamatosan tudták olyan műszaki állapotban tartani, hogy 1996 augusztus 16-án, 1 évvel fogságba esésük után, amikor is kevesebb őr vigyázott rájuk, sikerült valamennyi hajtóművet beindítani és az Egyesült Arab Emirátusokba eljutni a géppel. A rendkívül izgalmas történetből film is készült, orosz nyelven 2010-ben mutatták be Kandahar címmel. 

A 331-es Mi-24P érkezése Kecskemétre: 

Néhány nappal később, két Mi-24P a szállítás után az MH Légijármű Javítóüzem hangárjában:

_35b5371.jpg

Itt meg mind a három látszik:

gopr0203-1.jpg

gopr0210-1.jpg

Jobb oldalon még NDK színekben egy másik MI-24-es:

_35b5375.jpg

A Mi-24P jellegzetessége a fix bekötésű 30mm-es gépágyú:

_35b5378.jpg

img_1920.jpg

img_1921.jpg

Magyar ék felségjel és magyar oldalszám, több mint 25 év után:

img_1923.jpg

Infracsapda szórók:

img_1924.jpg

img_1925.jpg

A gépek mellett "társuk" egy Mi-24D várja, hogy Veszprém városa mellett emlékműként szolgáljon majd. A gép még NDK-s festéssel "pompázik", ez a gép ahogy a háttérben a többi "társa" 1995-ben érkezett az országba:

img_1929.jpg

gopr0215-1.jpg

gopr0219-1.jpg

Videó formátumban: 

A két gépet előkészítenek a szállításra:

_mg_1962.jpg

_mg_1965.jpg

_mg_1968.jpg

Az első gép amit trélerre raknak a 334-es:

gopr0222-1.jpg

_35b5381.jpg

_35b5387.jpg

_mg_1973.jpg

_35b5391.jpg

_35b5393.jpg

_35b5394.jpg

_mg_1976.jpg

A helikopter további fontosabb elemeit - főreduktor, szárnyak - is trélerre kerülnek:

_35b5395.jpg

A háttérben a napi élet nem áll meg:

_35b5419.jpg

_35b5432.jpg

Első felszállása a 334-es gépnek immár magyar földön, itt még a daru segítségével:

_35b5434.jpg

_35b5438.jpg

_35b5440.jpg

gopr0228-1.jpg

_mg_1979.jpg

A következő a sorban a 332-es:

_35b5459.jpg

_35b5466.jpg

_35b5469.jpg

_35b5473.jpg

_35b5479.jpg

Visszatérőben a napi feladatról:

_35b5485.jpg

A 332-es is készen áll a szállításra:

_mg_2023.jpg

A pakolás videó formátumban:

Néhány órával később, ugyanaz az Il-76-os mely a 331-es gépet hozta, érkezik ismét Kecskemétre, ezúttal már fényben:

_35b5512.jpg

_35b5517.jpg

Az Aviacon Zitotrans egy oroszországi szállító cég, melynek központja Jekatyerinburg-ban van:

_35b5531.jpg

Az Il-76 más cargo gépekhez képest nem egy óriás, tény hogy méreteiben nagyobbnak mondható, itt ezen a fotón jól látszanak az arányok:

_35b5546.jpg

_35b5550.jpg

Jobb oldalt egy APA kocsi, ami egy Ural tehergépkocsira telepített földi áramforrás (GPU), a generátort az autó saját motorja hajtja:

_35b5555.jpg

Az első hazai fénysugár a negyedik gépen, jól mutatja, hogy mennyire ki van használva a tehertér minden zuga, oldalt még itt-ott van szélességében hely, de felül már nem igen lehetne mit pakolni:

_35b5565.jpg

A 33-as oldalszámú Gripen landol a lemenő nap fényében:

_35b5570.jpg

Fent a gép oldalán két daru található, a gépet ezek segítségével mozdították előre és le, melyek egy sínen mozognak, a két daru külön is kezelhető:

_35b5581.jpg

Itt már az orrfutó a levegőben:

_35b5595.jpg

A kezelő a gép mellett figyeli és hallgatja az utasításokat:

_35b5600.jpg

gopr0240-1.jpg

Már a főfutók is a levegőben:

_35b5606.jpg

_35b5614.jpg

_35b5617.jpg

_35b5626.jpg

_35b5630.jpg

Mindegyik futó már szilárd talajt/felületet fogott, de még nincsen szabadon:

_35b5637.jpg

_35b5643.jpg

_35b5656.jpg

És itt már szabadon, távol a géptől:

_35b5661.jpg

_35b5664.jpg

_35b5665.jpg

A gépet elvontatják azMH Légijármű Javítóüzem területére:

_35b5703.jpg

_mg_2126.jpg

A háttérben még megy a munka, de az Il-76 indítóhajtóműve már felpörgött:

_35b5713.jpg

Hogy nemsokkal később már a főhajtóművek borzolják fel a havat:

_35b5722.jpg

És indítsák az útjára a gépet:

_35b5741.jpg

_35b5751.jpg

A 338-as gép kirakodása:

A lehetőségért köszönet a HM Sajtóosztályának illetve azoknak akik hozzájárultak a fotók és a videó elkészítésében.  

süti beállítások módosítása