Nemzetközi légiharcászati gyakorlat keretében az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison a magyar Gripenek mellett svéd és cseh JAS-39 üzemeltetők hajtottak végre közös repüléseket.
A 18 repülőeszköz bevonásával végrehajtott feladatok célja a tapasztalatcsere, a NATO-ban alkalmazott eljárások és módszerek tanulása, begyakorlása volt, melyen részt vettek megfigyelőként a Thai Királyi Légierő és az új SAAB Group tag Brazília szakemberei is, akik repülőgépeiket egyelőre nem hozták magukkal. A szintén Gripen üzemeltető Dél-Afrika pedig távol maradt a jelenlegi eseménytől.
A bejegyzésben három különböző nap repüléseit összesítettem.
A Svéd Légierő Gripen gépe érkezik vissza feladatról:
Boeing E-3 Sentry, vagy ahogy jobban ismert AWACS (Airborne Warning and Control System):
A gép egy átalakított Boeing 707-es, a típus 1977-ben jelent meg, és a NATO Geilenkirchen-i - Németország - bázisáról jött a gyakorlatra:
Az ősöreg Pratt & Whitney JT3D-n alapuló hajtóművek, bár modernizálva lettek az évtizedek során, még mindig jellegzetesen kormolnak:
A gép érkezik a 30-as irányra:
A nap egyik korábbi gépe, a nagyjavításról hazatért egyik Mi-24-es helikopter berepülésen:
A Magyar Légierő Haderőnem Gripen gépe emelkedik el északi irányba:
Az egyik kétüléses is felszállt:
A svédek együléses gépe, a háttérben magasan egy utasszállító látszik:
A Gripenek napi két csoportos repülési feladatot hajtottak végre, a levegőben az 1-1 illetve a 2-1-es közelharcot gyakorolták, valamint BVR (Beyond-Visual-Range) – látóhatáron túli – légiharc imitációt is. A légi manővereken túl elektronikai hadviselést is gyakoroltak a Balatontól délre eső légtérben, valamint a hajmáskéri lőtéren zajló „Brave Warrior” gyakorlaton is jelen voltak a vadászgépek, SBAD (Surface-Based Air Defense) feladatra kijelölve. A feladatokat tovább nehezítette, hogy a kecskeméti repülőtéren és még számos ponton a légvédelmi rakétás csapatok is „megzavarták” a pilóták nyugalmát.
A gépek visszatérőben:
Délután az egyik Airbus gép is visszatért feladatából:
A délutáni körből a fények miatt a leszállások kerülnek csak bemutatásra:
Az AWACS már nem repült délután:
2009 óta, három évente tartják meg a Lion Effort gyakorlatot:
Cseh felvarró:
A svéd alakulat - Gator - felvarró, alul a gyakorlat felvarrója:
A gyakorlaton részt vett alakulatok: MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred, MH 86. Szolnok Helikopter Bázis, MH 24. Bornemissza Gergely Felderítő Ezred
A gyakorlat során használt légterek, a vörös és a kék zóna a két felet jelenti:
Az egyik délelőtti repülés radarképe, délen a kékek várakoznak az északon lévő vörösök támadására:
Magyar Gripen a statikus bemutatón:
A NATO Airborne Early Warning & Control Force, 2. százada, Geilenkirchen:
Kint az apronon két magyar tartalék gép:
Két Airbus A319, az egyik éppen gurulásra majd felszállásra készül:
Győri légvédelmisek szemlélik a statikuson álló svéd Gripent:
Visszatérőben a magyar, cseh és svéd gépek:
Tigris és jubileum mintás póttartályokkal repülő cseh gép:
Ez a gép egy IRIS–T rövid hatótávolságú, légi közelharc-rakétát hordoz a szárny végen:
Ennyi volt a "reggeli sor":
Egy másik nap, már kora reggel szebb fényviszonyok között:
Őszi napfürdőben az AWACS:
Ha már Kecskemét, a 44-es úti körforgalomban kiállított MiG-21MF:
Az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred 1S91 SZURN lokátora, jobbra az egyik indító, a háttérben az AWACS:
A másik indító két gyakorló rakétával:
A reggeli repülésekkel szépen össze lehetett hozni a gépeket a KUB indítóval:
Ez a cseh pilóta szárny billegetéssel köszöntötte a lérakosokat:
Ez a kétüléses svéd Gripen három póttartállyal már hazafelé indul:
Múltkor a 604-es most a 605-ös indul útjára:
Előtte elindul a Teve század másik gépe:
Az An-26-os:
Az Airbus hátszéllel szállt fel:
A nap igazi fénypontja a 720-as oldalszámú Mi-24V:
A kora délutáni sor:
A többség magasan elemelte, így sajna a hasukat mutatták inkább:
A sajtónap videó formátumban:
Ugyanakkor az egyik reggeli repülések bemutatása a kivetítőn: