A KF41 Lynx, páncélozott gyalogsági harcjárművet, a német Rheinmetall Landsysteme fejlesztette ki. 2020. augusztus 16-án, a magyar állam szerződést írt alá, a Rheinmetall céggel, a harcjármű gyártására Magyarországon. Az első példányt 2022-ben adták át, azóta több tucat áll rendszerben a Honvédségnél.
2025 januárjában, Armin Papperger, a Rheinmetall vezérigazgatója a német Frankfurter Allgemeine Zeitungnak adott interjújában megerősítette, hogy Ukrajna, egy darab Lynx járművet kapott, hogy azt, az ukrán fegyveres erők leteszteljék, és egy esetleges, ukrán sorozatgyártási megrendelés is szóba jött az interjú során.
A Lynx, magyar színekben:
Most júliusban, egy friss, a német Bild lapnak adott interjúban, Papperger beszélt, a Rheinmetall katonai segítségnyújtásáról, az ukrán erőknek, melyek között vannak harckocsik, és lőszer is. Ezen kívül azt is hozzátette, hogy a védelmi erők vezetője többször is járt Kijevben, és személyesen biztosította támogatásáról Volodimir Zelenszkij elnököt. A cikkben foglaltak szerint, egy tankjavító üzem után, most egy lőszergyárat építenének Ukrajnában. Papperger úgy nyilatkozott, hogy ez a projekt finanszírozva van, a szerződéseket aláírták. Tervezik még új Lynx harcjárművek leszállítását is. Az első példányt, amit átadtak, az ukránok jelenleg is tesztelik. „A frontvonalon kívül megy a tesztelés" – mondja Papperger az interjúban. A Lynx sorozatgyártása Ukrajnában továbbra is tervezve van.
A Bild cikke az első képre kattintva érhető el. Videó és fotó: saját.
Amerikai harctéri kutató-mentő helikopteres gyakorlatnak ad otthont 2025. július 7-25. között Pápán az MH 47. Bázisrepülőtér, adta hírül a Magyar Honvédség. Mint írják a tájékoztatóban, a repülések az észak-dunántúli térséget érintik, beleértve Pápa város és a Magyar Honvédség Böszörményi Géza Csapatgyakorlótér Parancsnokág gyakorló- és lőtereinek légterét. A gyakorlat során a helikopter hajózó személyzetek a tervezett éleslövészeteket a Magyar Honvédség Böszörményi Géza Csapatgyakorlótér Parancsnokág gyakorló- és lőterein fogják végrehajtani. A kiképzés ideje alatt helikopterek intenzív hanghatása várható a nappali és a kora esti órákban. A Magyar Honvédség a vonatkozó jogszabályokat betartva törekszik arra, hogy a lehető legkisebb mértékben zavarja az állampolgárok nyugalmát.
HH-60G Pave Hawk helikopter szál fel feladatra:
(A hivatalos közleményt a képre kattintva lehet elolvasni)
A Jolly Vihar nevű helikopteres gyakorlatot, 2022 óta, minden évben megrendezték hazánkban, így ez lesz a harmadik év. Amerikai részről, az 56. harci kutató-mentő százada fog részt venni. Ez a század, az észak-olaszországi Aviano bázison van, és onnan látja el a feladatát, a U.S. Air Forces in Europe erőinek.
A gyakorlat újdonsága az lesz, hogy első alkalommal érkezik hazánkba, a legújabb HH-60W Jolly Green II típusú helikoptere. A régi, HH-60G váltotta, nemcsak a századnál, de az egész amerikai légierőnél, a világon. Az avianoi alakulat volt az utolsó, amelyik átváltott a modernebb típusra, tavaly decemberben.
A 2024-es, gyakorlat és éles lövészet a bakonyi lőtéren:
Az amerikai hadsereg a 2000-es években kezdett bele, egy új váltótípus keresésébe, majd hosszú évek fiskális és politikai huzavonája után született döntés a Pave Hawk mintájára kialakítandó új kutató-mentő változatról. Amely a HH–60W Jolly Green II-es nevet kapta, és 2019-ben repült első alkalommal. A W jelölés miatt, egyszerűen csak Whiskeynek is szokták nevezni. Ez a változat a Black Hawk legújabb, UH–60M variánsán alapul. Az első példányokat a Japánban állomásozó 41. harci kutató-mentő század kapta meg 2020 novemberében.
A Saber Guardian 2025 nemzetközi gyakorlaton, a Magyar Honvédség nullponti lő- és gyakorlóterén, 800 magyar, több mint ezer amerikai és félezer spanyol katona vett részt, június 6. és 24. között. A sajtó, és a VIP vendégek számára kiemelt napon, látványos, éles lövészettel egybekötött bemutatót lehetett látni. A részt vevő technikák közül, jelen bejegyzésben kiemelendő, a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár, JAS 39 Gripen típusú gépének, éles GBU-12-es típusú bombavetése.
Az említett bemutatón végrehajtott éles bomba oldás:
A GBU-12 Paveway II, (GBU=Guided Bomb Unit, Irányított bombaegység) egy amerikai fejlesztésű, légi lézervezérelt bomba, amely az Mk 82 500 fontos (227 kg) súlyú általános célú bombán alapul. Az áramvonalas acélburkolat, 87 kg Tritonal (80% TNT és 20% alumínium por) robbanóanyagot tartalmaz. 1216 megajoule (MJ) energia szabadul fel, mikor egy ilyen Mk 82 bomba felrobban. A bomba elejére szerelt lézerkeresővel, és a hátsó részre szerelt szárnystabilizációval van ellátva az irányításhoz. A lézeres rávezetés lehetséges a földről, vagy a gép maga tudja ezt megoldani. A bomba képes 10-14 km-ről eltalálni a célt. Hátránya, hogy a lézer miatt, bizonyos időjárási körülmények között (borult idő, pára, köd, és mesterséges füst), nem alkalmazható. Ezért fejlesztették ki, a GBU–49 Enhanced Paveway II, kettős önirányítású (DMLGB) bombát, amely lézeres célra vezetést, és GPS navigációs rendszert egyaránt képes alkalmazni, a pontos találat érdekében. Az áprilisi hírek szerint, ez utóbbi fegyver is, hamarosan a hazai Gripen flotta része lesz.
Hogyan kerül fel a bomba a gépre. Gurítható kerettel együtt a bomba könnyen a gép alá tolható. A középső kék szín azt jelzi, hogy gyakorlóbombáról van szó. A robbanóanyagot betonnal helyettesítik, hogy a bomba megfelelő súlyt kapjon:
Oldalt egy-egy emelőt teker két ember, a többiek tartják a bombát, hogy ne lengjen ki:
Így néz ki egy Mk 82-es bomba, az irányító kitek nélkül. A zöld szín jelzi, és a sárga csík az orr részen, hogy éles fegyverről van szó. A fotó, a szlovén légierő Cerklje ob Krki bázisán készült:
A GBU módosítás során, elől egy számítógépes (CCG), hátul meg egy szárnystabilizációs csoportból (AFG) áll a bomba. Összehasonlítva a fenti fényképen, jól látható a lenti fotón a módosítás. A bomba fejrésze, a lézerrel megvilágított célpontot érzékeli, és irányító jeleket küld, a mozgatható szárnystabilizációs résznek. A szárnyak, melyek biztosítják a szükséges aerodinamikai stabilitást és felhajtóerőt a repülés közbeni manőverezéshez, reagálnak a CCG-től kapott jelekre, és a fegyvert a célpontra irányítják.
A fegyver leoldását segítő nitrogénnel töltött palack kerül be a helyére:
A Gripen szeme, a Litening III célmegjelölő konténer. A konténer elején lévő gömb, a repülőgép manővereitől független, stabilizált szenzortorony, melyben egy nappali és infra kamera található. Az eszköz képes a lézervezérlésű bombák célra vezetését elvégezni:
Videó formátumban, a bomba függesztése:
Egy korábbi, 2021-es felvételen, szebben látszik a cél megsemmisülése:
A litván védelmi minisztérium bejelentette, hogy az Embraer C-390 Millennium típust választották az ország következő generációs katonai szállító repülőgépének. Ahogy a gyártó hivatalos közleményében szerepel, ez a döntés jelentős lépés Litvánia műveleti felkészültségének, és interoperabilitásának javításában a NATO-országokon belül.
Még márciusban jött a hír, hogy az Embert a vasra új kampányában, a győri MH Dánielfy Tibor 205. Légvédelmi Rakétaezredhez is várnak jelentkezőket. Akkor, az iranyasereg.hu oldalon található információk szerint, a légvédelmi rakétaezred résznél, a Győr helyőrség mellett, Budapest is meg volt jelölve. Az érdekel részre kattintva pedig szintén említve lett a főváros, Győr helyőrség mellett, ahol "ingyenes laktanyai elhelyezést vagy lakhatási hozzájárulást" adnak a jelentkezőknek, Budapest helyőrségben. Ez azért volt említésre méltó, mert Budapesten a 90-es évek óta nincsen légvédelmi alakulat, ami védje az ország fővárosát, a 205. Légvédelmi Rakétaezred, és annak jogelődjei, 1997 óta Győrben diszlokálnak, és a rakétaezrednek jelenleg nincsen alegysége Budapesten.
Az AERO Vodochody AEROSPACE, modernkori történetének legjobb pénzügyi eredményeit jelentette 2024-ben. A támogatásoknak, és az elsősorban, a saját fejlesztésű L-39 Skyfox repülőgépek értékesítésére összpontosító új vezetési stratégiának, az Aero több mint 6 milliárd cseh korona árbevételt ért el, a korrigált EBITDA (kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény) 821 millió cseh koronára nőtt, a vállalat pedig 102 millió nettó nyereséget ért el. 2021-hez képest az Aero több mint egymilliárddal növelte EBITDA-ját, és további növekedést tervez.
Május 30-án megérkezett, az első három L-39NG típusú kiképzőgép Magyarországra. Az L-39 Skyfox (2024 óta ezzel a névvel promótálják), egy kétüléses sugárhajtóműves kiképző repülőgép, amelyet a cseh székhelyű, de részben a magyar állam tulajdonában álló AERO Vodochody AEROSPACE a.s. fejleszt és gyárt. A típus, a cég nagy sikerű L–39 Albatros konstrukcióján alapul, de 80%-ban egy teljesen új gépről van szó.
A H145, és a H225 közötti korlátozott közös vonás „fejfájást” okoz Magyarországnak, írja az airforce-technology.com hírportál, melynek május 28-án publikált cikkében, Oláh Gábor őrnagyot, az MH Kiss József 86. Helikopterdandártól idézik több alkalommal is. A híroldal, a Helikoptertechnológia közép- és kelet-európai konferenciáján járt, melyet a csehországi Prágában rendeztek, május 21-22 között, és amelyen az őrnagy feltételezhetően előadóként vett részt. Az oldal által megírt információk ott hangoztak el.
Az airforce-technology szerint, gyakorlatilag semmilyen közös nincsen, a rendszerben lévő két Airbus forgószárnyas között, ami váratlan megosztottsághoz vezetett, a hazai képzésben, és a karbantartásban. (az eredeti hírt, a képre kattintva lehet elolvasni)
Május 10-én a horvátországi Franjo Tuđman repülőtéren (zágrábi nemzetközi repülőtér) újfent repülőnapot szerveztek, immár kibővült nemzetközi részvétellel. A hazai légierő mellett szlovén, francia, olasz és magyar közreműködők is voltak, méghozzá a dinamikus programban is.
2024. december végén két magyar hegymászó jutott bajba a szlovén Alpokban. Az itthon is nagy figyelemmel kísért esemény során a szlovén hegyimentők mellett a rendőrség helikopteres alakulata is részt vett a felkutatásukban és a kimentésükben. Utóbbiak tevékenységéről kevés szó esett a hazai hírekben. A szlovén légi rendészek munkájáról Dejan Kink, az egység vezetője és Igor Podjed főpilóta, repülési műveleti vezető beszélt az Aeromagazinnak.