A Defender Europe 21 gyakorlat keretében nagy számú és különböző típusú amerikai helikopterek voltak jelen Szolnokon és Kecskeméten, illetve a már bezárt taszári katonai repülőtéren is mint előretolt felfegyverző és üzemanyagtöltő pont. Az amerikaiak rendkívül nyitottak szoktak lenni a befogadó nemzet civil lakossága felé. És bár a múltban kevésbé volt hasonló esemény, most egy szombati napon négy darab helikopter pár órára elérhető közelségbe került a Kaposvár környéki lakosság számára, a kaposújlaki repülőtéren.
Az esemény során így a helyieknek és persze a távolabbról érkezőknek megadatott, hogy jobban megismerjék a gyakorlaton résztvevő technikát és a kezelő személyzetet.
Az érkező gépek a távolban, előtérben a helyi radarszázad egyik modernizált P-37-es lokátora:
Boeing AH-64D Apache Longbow harcihelikopter:
A nemrég kaszált füvet szétteríti a rotorszél:
UH-60M Black Hawk:
Boeing CH-47F Chinook tandem-rotorelrendezésű kéthajtóműves nehéz szállítóhelikopter:
Egy Cirrus SR22T-GTS Platinum német lajstromban:
Az Apache közelről:
A gép orr részén a színes címer a 12th Combat Aviation Brigade (CAB) - 12. Harci Légimozgékonyságú Dandár-hoz tartozik. A gépek nem Amerikából, hanem a németországbeli Ansbach és Wiesbaden melletti katonai bázisokról érkeztek:
Hívatlan vendég:
Az Apache fő fegyverzete a M230 típusú 30 mm-es gépágyú. 1200 lőszert képes a helikopter magával vinni:
A szárnycsonkokon - ahogy a Mi-24-es esetében - irányított páncéltörő rakétákat és nem irányított rakétákat képes szállítani:
AN/AAR-57 rakéta indítási jelző:
Bal oldalt a kiálló eszköz egy AN/AVR-2 lézeres besugárzás jelző, középen és jobbra a kazetták pedig infracsapda szórók:
Az AN/AVR-2 lézeres besugárzás jelző:
És az infracsapda szórók:
A gép orrában az úgynevezett Target Acquisition Designation Sight/Pilot Night Vision Sensor (TADS/PNVS) - Cél Bemérő Kijelölő Kereső/Pilóta Éjjellátó Szenzor. Amikor nincsen szükség rá, befelé fordítják a szenzor tornyot repülés során:
A gép orr részében mind a két oldalt, szintén beépítésre került egy-egy AN/AAR-57 rakéta indítási jelző, mely az elülső teret hivatott lefedni:
AGM-114 Hellfire páncéltörő gyakorló rakéta:
A Hellfire fejrésze érzékeli a célról visszaverődő lézer megjelölő jelet, így találva azt el:
AN/APG-78 Longbow, miliméteres hullámhosszú, tűzvezető radar a helikopter tetején. A lokátor képes 128 célt egyszerre felderíteni, miközben a helikopter egy fa csoport vagy egy domb mögött rejtőzik. Az adatokat képes a földi erőkkel vagy egy másik Apache helikopterrel megosztani:
Hölgy a pilótafülkében:
Ilyenkor ki kell használni a lehetőséget a felvarró cserékre. 1. Harci Felderítő Zászlóalj, 3. Légimozgékonyságú Ezred, A század "Assassins" és B század "Warlords". A fotó nem saját, csak a felvarrók, melyek már itthon a gyűjtemény részei azóta. Az ötletet és a megvalósítást Tamásnak köszönöm:
UH-60M Black Hawk:
Itt is a dandár címere és a rakéta indítási jelzők:
Sok gomb és persze a digitális kijelzők is jelen vannak:
A gép személyszállításra van berendezve:
Az ülések 10 perc alatt kiszerelhetőek:
A fedélzeti technikusok ülései. Ők tudják kezelni szükség esetén az oldalra szerelt géppuskákat is:
CH-47F Chinook:
A helikopter méretei impozánsak:
AN/ALQ-212(V) infravörös ellen tevékenységi önvédelmi rendszer. Ellenséges rakéta indítás esetén, ha azt veszélyként érzékeli a rendszer egy nagy erejű lézer nyalábbal megvakítja a rakéta infra fejét:
Infracsapda szórók:
Aki tehette a szomszédból figyelt:
A helyi ejtőernyősöket kiszolgáló An-2-es:
Eurocopter EC120 Colibri:
Este 18 után indultak el a gépek:
Kis kört leírva a nézők körül, a gépek déli irányba indultak el:
Vegyes kötelék:
Köszönet az amerikai személyzetnek és azoknak akiket megillet. Thank you for the american crews for their hospitality!