Katonai témák, fotókkal kiegészítve

Haditechnika, földön, vízen, levegőben

Magyar Légierő Haderőnem - An-26-os búcsú

2020. június 15. - Levente B.

Vannak repülőgép típusok amik történetükkel és mondjuk kinézetükkel - szépségükkel? - megnyerőek tudnak lenni az érdeklődő közönség számára. De legfőképpen azoknak akik a típust üzemeltették. Idehaza nem kevés olyan égi technika szolgált az évtizedek alatt ami kifejezetten népszerű a mai napig, ezek közül most végső búcsút vettek júniusban a kecskeméti bázison. Az Antonov gyár An-26-os típusú kéthajtóműves, légcsavaros gázturbinás szállító repülőgépe, a hazai légi szállító képesség ikónikus típusa volt. Jellegzetes felsőszárnyas kialakítású gép, félreismerhetetlen úgy a földön ahogy az égbolton. De sajnos egyszer minden szépnek vége szakad. Utolsó Mohikánként a 406-os oldalszámú gép egy búcsú felszállással köszönt el a bázistól és azoktól akik a bázison bent vagy a kerítésen kint követték az eseményt.

Lehetne történeteket írni a gépről, hisz 46 évig szolgált Magyarországon, ezt meghagyom másoknak. 

"Ancsa" vagy "Ancsika" de nevezték "Órdító Egér"-nek is a típust:

_35b9639.jpg

A típus megnevezés, a szállító század jelvénye és a navigátor helye a kis buborék mögött. Utóbbi munkahely még a GPS korszak előttről maradt vissza, de nem volt lebecsülendő a jelenlegi korban:

_35b9640.jpg

A gép másik jellegzetessége, a hátsó rámpa:

_35b9642.jpg

És belülről. Hosszabb távon ez a kialakítás nem a legkényelmesebb utas szempontból,  de ezek az üléseket könnyen lehet cserélni kényelmi szempontból komfortosabb ülésekre:

_35b9648.jpg

_35b9649.jpg

Ma már megmosolyogtató a pilótafülke retró kialakítása, de ma is él a mondás. Aki ezen megtanul repülni, utána bármin képes:

_mg_9495.jpg

A típus magyarországi története 1973-ban kezdődött, amikor is megkezdődött az öreg Li-2 szállító repülőgépek rendszerből történő kivonása. Még abban az évben a Szovjetunióban, Tokmakban kezdődött a kijelölt állomány An-26-os átképzése. Az állomány 1974-ben érkezett haza és ebben az évben érkezett meg a megrendelt 10 darab repülőgép első hat példánya is (202; 203; 204; 208; 209; 210). A további négy repülőgép (405; 406; 407; 603) pedig 1975-ben, illetve 1976-ban érkezett meg. Az An-26-osokkal felszerelt önálló századot Szentkirályszabadján állították fel és 1984-ig települt ott. A Helikopter Ezredből egy századnyi Mi-8 kivételével kivált a szállító elem és a Szállítórepülő századdal összevonva 1984-ben Szolnokon megalakult a 89. Vegyes Szállítórepülő Ezred. 1997-ben a szolnoki An-26-os századot is utolérte a változás, ekkor ugyanis a SzU-22-esek és MiG-23-asok mellett öt darab An-26-ost is kivontak a hadrendből. 2001-ben pedig Tökölről két An-26-os visszakerült a szolnoki ezredhez. A 110-es oldalszámú repülőgép 2004 elején érkezett meg Ukrajnából a megnövekedett igények miatt. Hamarosan újabb átszervezések kezdődtek,a minek következtében az alegység a kecskeméti Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis állományába került. 

_35b9653.jpg

Néhány érdekes tény az An-26-os hazai történetéről:

Repülési idő: 83000 óra
Megtett távolság: 31 000 000 Km, ami szerint 773-szor körbe repülhettük a földet az egyenlítő mentén,
vagy 80-szor lerepültük a Föld-Hold távolságot.
Három kontinens: Európa, Ázsia, Afrika 47 ország 179 repülőterén járt. É-D viszonylatban Murmanszktól — Hurghadáig, K- Ny viszonylatban Bishkektől —Kanári szigetekig.
A legtöbbet repült gép a 603-as 

_35b9654.jpg

Mögöttem az utódaim...a háttérben a Falcon 7x függőleges vezérsíkja látszik csak, de az Airbus A319-es nem tud méretei miatt az Antonov mögött elrejtőzni. Nem mondhatni teljes váltásnak a két típust, hisz nem mindenben tudják pótolni az Ancsát. De tény, hogy az előző napon Afganisztánból visszatért váltás kb. 6 óra alatt itthon lehetett, közbenső leszállások nélkül az Airbussal:

_35b9643.jpg

Az alkalomra készült felvarró:

_35b9669.jpg

A szállító század tagjai, vannak akik már az "új" típusokon repülnek:

_35b9679.jpg

Az esemény során emléktárgyak átadására is sor került:

_mg_9504.jpg

_mg_9513.jpg

A szállító század jelvénye...a Teve mint kitartó és hasznos emlős, valamint a málha rajta jelképezi a század feladatát. Egyik pontból a másikba szállítani bármit, bármikor:

_35b9685.jpg

Elöljáró érkezése. Dr. Benkő Tibor honvédelmi minisztert fogadják, mellett a képen jobbra, Ugrik Csaba dandártábornok, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis, bázisparancsnoka, mögötte, Kilián Nándor vezérőrnagy, a Magyar Honvédség Parancsnokságának légierő haderőnem szemlélője. Valamint Korom Ferenc vezérezredes, a Magyar Honvédség parancsnoka:

_35b9700.jpg

A Honvédelmi Miniszter beszéde a búcsú alkalmával: 

Az búcsú repülés előtt...Boldizsár László őrnagy, Magyar Tiszti Repülőtőrt kapott elismerésül:

_35b9740.jpg

Ötvös Lajos őrnagy, szintén Magyar Tiszti Repülőtőrt kapott elismerésül:

_35b9759.jpg

A teljes esemény videó formátumban:

Középen Szemereyné Pataki Klaudia, Kecskemét város polgármestere:

_35b9823.jpg

És akik kötődnek a típushoz és itt lehettek...balról-jobbra: Farkas Bertalan nyá. dandártábornok űrhajós, Tar Imre nyá. ezredes volt tököli parancsnok, Tóth Károly nyá. őrnagy volt tököli parancsnok, Czikora Gyola nyá. alezredes volt szolnoki ezredparancsnokhelyettes, Baumann Zsolt nyá. ezredes volt mb. légierő tőrzsfőnök, Bakó István nyá. vezérőrnagy volt repülő-és légvédelmi főcsoportfőnök, Mogyorósi Attila nyá. alezredes volt tököli parancsnok, Molnár István nyá alezredes volt műszaki századparancsnok, Nagy József nyá. ezredes volt kecskeméti ezredparancsnok helyettes (a beazonosításban köszönöm a segítséget):

_35b9832.jpg

Farkas Bertalan nyá. dandártábornok űrhajós, Tar Imre nyá. ezredes volt tököli parancsnok:

_35b9840.jpg

A Honvédelmi Miniszter szuvenírt vesz át a fotó közepén látható Popelyák Péter alezredestől, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis Szállítórepülő Századának parancsnokától:

_35b9842.jpg

Dr. Benkő Tibor honvédelmi miniszter több alkalommal repült a típussal. Nem csak mint Honvéd Vezérkar főnök, de mint alakulat parancsnok is:

_35b9860.jpg

_35b9875.jpg

_35b9883.jpg

Farkas Bertalan nyá. dandártábornok űrhajós, Tar Imre nyá. ezredes volt tököli parancsnok:

_35b9893.jpg

A búcsú felszállás:

_35b9908.jpg

A teljes esemény videó formátumban:

A nap folyamán a gép még egy kitérőt tett Szolnokra, itt visszatérőben:

_35b0004.jpg

_35b0007.jpg